Av: asletangen Anmeldelser 9. august 2018

Øya 2018 – Bokassa

Hva er den perfekte starten på dag nr. 2 på Øya? Svaret er falafel, vaffel og Stonerpunk. Tre ord som sannsynligvis aldri før har stått sammen i en konsertanmeldelse. Men flott å vite at hvis man fra nå av googler falafel, vaffel og Stonerpunk får man denne anmeldelsen, vaffel og falafel oppskrifter samt Stonerpunk-kongene Bokassa i trefflista. Takk Øya for at du gir oss muligheten til å blande et klassisk bakverk med en midtøsten-spesialitet og trøndersk punkrock. Blir ikke mer eksotisk enn det!
Tekst: Asle Tangen Foto: Helge Brekke

Bokassa fra Trondheim er konger av sitt egendefinerte musikalske rike, Stonerpunk. I Stonerpunk er det Bokassa og Bokassa alene som regjerer. De tunge stoner-riffene er fusjonert med nittitallspunken og en god dose humor. I Stonerpunk er alt lov. Å spille i blå shorts er sett på som et fashion statement, og som vokalisten så fint ytret det: «Shorts er livet!».

Du lurer sikkert fortsatt på hva falafel og vaffel har å gjøre med tre rockegutter fra Trøndelag. For å være helt ærlig, absolutt ingenting. Men siden undertegnede stresset til Tøyenparken for å rekke Bokassa-konserten, og ikke rakk å spise frokost, endte jeg  derfor opp med en vaffel med falafel i hånda fordi det var det de hadde å by på i den nærmeste matboden til Hagen-scenen Og sånn ble falafel og vaffel for evig assosiert med trøndersk Stonerpunk.

Vaffelen ble fortært mens Bokassa testet lydmannen med introriffene. Bokassa viser tidlig hva planen for Øyafestivalen er: Spekke setlista full av låter med mest mulig sinna gitar, drivende harde trommer og vokal som spytter deg i trynet. Når disse låtene attpåtil har navn som «Hellbilly Handfishin», «Walker Texas Danger» og «Five Finger Fuckhead» blir det det bare dritkult, rett og slett. Det låter tungt, grumsete, rått og brutalt, og som stor fan av den klassiske rocketrioen konstaterer jeg at all ødeleggelse kom ut av kun tre instrumenter.

Bokassa har fått skryt det siste året av både internasjonale superstjerner og hjemlig og internasjonal presse. Dette ser ikke ut til å ha påvirket gutta nevneverdig. Stonerpunken fremføres fortsatt med en jovial undertone. Selv om musikken er beinhard og seriøs, utstråler bandet fortsatt glede og selvironi i møte med publikum. Det er flere blant publikum som drar på smilebåndet av vokalistens små morsomheter mellom låtene. Bokassa har skjønt det. Alt blir bedre når man kombinerer headbanging med en liten vits.

For å si det sånn, jeg tar gjerne turen neste gang Bokassa kommer til byen, men da tror jeg at jeg bytter ut vaffelfalafelen med en øl. Det anbefaler jeg andre å gjøre også.