Av: albert Anmeldelser 10. august 2018

Øya 2018 – Emir

Soloartisten Emir har revet seg løs fra rapduoen Sushi x Kobe, og tatt steget videre ut i UK-garageverdenen med klubbrytmer, auto-tune sang og spennende nye låter i sekken.
Av:  Albert Alfiler

Han virker nesten litt overrasket over at han har fått lov til å teste sin nye persona, som er løsrevet fra alter egoet hans Onge Sushimane, der han løper rundt på scenen og takker for at han har får sjansen til å vise seg frem i ny drakt. Selv om vokalen og rapstilen tilhører den samme stilen, er det musikalske bakteppet forandret. Med seg på scenen har Emir en digital trommis, som hamrer på pads, og to (!) karer på mac og keys.

Nye låter og gamle klassikere

Det synges på auto-tune konsekvent hos Emir, men selv som en overtent ung mann som ikke helt klarer å konservere energien sin helt, klarer han å unngå å slite ut stemmen sin, selv med hjelp fra auto-tune. Jeg er spent på om han drar inn noen nye musikalske uttrykk, annet enn garage-beatsene og partyrap-klassikerne som han laget sammen med Kobe-Wan Kenobi.

Når Emir spør publikum om de er klar for en låt som kommer ut først dagen etter konserten, skjerper jeg ørene etter å høre noe nytt, og noe nytt får vi. «10 ting» er en leken låt som gir meg assosiasjoner til Missy Elliott sin klassiker «Get Ur Freak On». Publikum er med på notene (det er en veldig enkel låt å forstå gangen på), og passer perfekt til resten av låtene til Emir i partyrap-sjangeren.

Emir oppnår mest suksess i løpet av konserten når han drar hiten sin «Faller» og Sushi x Kobe-låten «Tenker Feil», og det er å forvente. I en konsert med et jevnt musikalsk uttrykk og få overraskelser, er det låtene som drar opp helhetsinntrykket. Hovedpersonen er like glad som da han først kom på scenen, og det bør han være. Publikum har fått 45 minutter med fest på Vindfruen.