Søk Meny Lukk
Lukk
Av: geirqviller Anbefalinger 1. februar 2019

Félicia Atkinson, Sarah Davachi, Jasmine Guffond

Jeg ønsker å presentere tre for meg nyere musikkbekjentskaper. Alle tre regnes som såkalte lydkunstnere og lager musikk i skjæringspunktet elektronisk og akustisk og vektlegger lengre låter/lydlandskap. Musikken deres kan passe utmerket når man er lei av standard pop-, rock- og jazz-klisjéer, eller som en generell motlyd til en stresset og bråkete hverdag. Den funker best når man setter seg i time-out og klarer å høre hva som skjer i musikken.  De har alle tre holdt på en stund og har flere bra skiver på samvittigheten, og kommer helt sikkert til å komme med mange fler. Jeg har tidligere presentert enkeltåter av Atkinson og Davachi i serien «Ferske spor» her på bloggen.

Félicia Atkinson (f. 1981) er en fransk komponist, musiker og billedkunstner. Hun er dessuten medansvarlig for plateselskapet/forlaget Shelter Press. Atkinson har gitt ut plater siden 2008 og har samarbeidet med bl.a. Jefre Cantu-Ledesma og Sylvain Chauveau. Hennes to nyeste soloutgivelser «Coyotes» fra 2018 og «Hand in hand» fra 2017 er to av mine absolutte favoritter fra de to siste årene, og det er disse jeg tar utgangspunkt i når jeg beskriver musikken. For å høre eldre materiale anbefaler jeg å sjekke ut samleplata «Visions/Voices» fra 2013. Her er alt fra Low- og Grouper-aktige poplåter til reine dronegreier. Musikken fra de siste årene er ofte drømmeaktig og Atkinsons mykt hviskende vokal viser vei gjennom lydlandskapet som et mantra i en meditasjonøkt. Musikken er imidlertid i konstant bevegelse, droner ligger stort sett i bakgrunnen; instrumenter og diverse lydklipp er sømløst limt sammen til et organisk lydbilde uten at det blir stivt eller kunstlet. Musikken er eksperimentell, men likevel melodisk, varm, nær og lite kantete.

Lighter than aluminium (Coyotes) ; Monstera deliciosa ; I’m following you (Hand in hand)

Sarah Davachi (f. 1978) er en kanadisk komponist og musiker, men har base i Los Angeles. Ifølge Discogs hun har gitt ut 11 plater siden 2013 og jeg må innrømme at jeg bare har hørt noen få. Som hos Atkinson er musikken meditativ og svever et sted mellom søvn og våken tilstand. Musikken til Davachi er mer minimalistisk og dronebasert, med små variasjoner og lange glidende overganger mellom toner og overtoner. Tidvis blir det nesten sakralt, særlig på de senere platene, «Let night come on bells end the day» og «Gave in rest», begge fra 2018, der hun tydelig er inspirert av tidlig musikk og bruker hovedsakelig orgel/piano/strenger/vokal og godt med romklang. Hun befinner seg et sted mellom populærmusikk og nymusikk; på sitt mest populære kan hun minne om Grouper, på sitt mest eksperimentelle, Phill Niblock.

Buhrstone (Let night come on bells end the day) ; Third hour (Gave in rest) ; For strings (All my circles run)

Jasmine Guffond (f. 1972) kommer fra Sydney, Australia, men har base i Berlin. Hun er vel den av de tre som er skarpest i kantene og som til tider glir over i støy. Jeg har egentlig hørt Guffond tidligere, gjennom duoen Minit med Torben Tilly og Organ Eye, sammen med Tilly og David Maranha. Minit ga bl.a. ut den strålende «Now right here» på Staubgold i 2004. Guffond har etter hvert noen soloutgivelser på samvittigheten, og hennes nyeste, «Degradation loops» fra 2018 på Karl Records er en halvtimes digital nedbryting av samples fra albumet «Yellow bell» fra 2015. Et sammendrag av et lengre kunstprosjekt for et kunstgalleri i Sydney. Målet var å skape noe nytt ved å bryte ned et allerede eksisterende verk. Ikke akkurat enestående som kunstprosjekt, kanskje, men musikken, som det meste jeg har hørt av Guffond, er fascinerende. Utklippene skifter karakter etter hvert som de blir brutt ned. I starten er lydsignalene tydelige og klangfulle; digital støy tar etter hvert over når de opprinnelige lydsignalene brytes ned og går over i et flimrende ubestemmelig støylandskap før de til slutt skrus helt av. Ellers anbefales platene «Yellow bell» og «Traced», begge er utgitt på Sonic Pieces.

Yellow bell (Yellow bell) ; GPS dreaming (Traced) ; Degradation loops #3 (Degradation loops)

Foto: Félicia Atkinson, Sarah Davachi, Jasmine Guffond

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 10 andre abonnenter