Av: Victor Josefsen Anmeldelser 9. januar 2020

Plateanmeldelse: Rancho Relaxo – «Soft Luxury»

Artist: Rancho Relaxo

Album: «Soft Luxury» (2018)

Plateselskap: Trout As Lubrication Records

5

Rancho Relaxo har holdt det gående siden 2003, og har gitt ut en god del album siden oppstarten. Den første plata som ble omtalt i denne bloggen er titulert «Happy Friday Experiment» (2012), en utgivelse jeg oppdaget ved en tilfeldighet, da jeg var i gang med å kassere (promo) CD´er dukket skiva opp. Selv lister de bl.a. opp The Jesus and Mary Chain og Spacemen 3 som referanser i forbindelse med utgivelsen, og i likhet med The Jesus and Mary Chain (R.R. har covret «On the Wall») og Spacemen 3 opererer Rancho Relaxo i sin helt egen sfære. De er for øvrig tydeligvis fascinert kassetter som oss. Sjekk innecoveret på skiva og videoen «Wisdom Blackout».

På den neste plate «White Light Fever» (2015) er innholdet, foruten den knalle psych-garasjerockeren «Im Crying», space rock, psych rock, shoegaze, drømmepop og krautrock-elementer. «Im Crying» burde ha vært med på årets beste norske låter 2015 lista mi. Det samme med plata den er hentet i fra, en ypperlig plate, og det beste av alt, Rancho Relaxo utforsker uttrykket innenfor rammene de selv har satt, slik at de aldri blir copy cats, men skaper sin helt egen greie. Samme greie med den tidligere nevnte plata fra 2012, «Happy Light Experiment». «Im Crying» er en av de beste garasjesjerock-låtene jeg har hørt de siste årene, cool video også.

På «Polarized EP» utgitt i 2017 består kompet av en trommemaskin, eller rettere sagt, trommemaskinen er inkludert i uttrykket, i kombinasjon med feeedback og syntheffekter. Her er lyden av Rancho Relaxo mer i retning drømmepop, uten at de kan sammenlignes med Beach House av den grunn, de lager igjen sin helt egen greie.

Året etter, mot slutten av 2018, ga de ut en ny plate med tittelen «Soft Luxury». Her har de beveget seg mer ut psych-stratosfæren, og de synger også på norsk, som på «Det Sku Ikkje Skjedd», det funker som bare det, både på denne og «Igjen». Og som med de foregående platene er også «Soft Luxury» ypperlig. Låtfavorittene varierer for hver gang jeg spiller den, akkurat nå er favorittene «Igjen», «You Know Her Name», «Mouth» og «Det Sku Ikkje Skjedd», men ved neste avspilling kan jeg likeså godt framheve helt andre låter.

«Mouth» er en deilig sløy og groovy psych rocker. Deilig og sløy er to ord som beskriver «Det Sku Ikke Skjedd» like godt, en låt injisert med en dose østlige influenser og et «sprukkent orgel» som virkelig griper tak. På «You Know Her Name» fokuserer de på det mer melodiøse, det er stemningsfullt.

Alle låtene på plata er like sterke som disse, og viser at Rancho Relaxo er et band som dyrker psych rock på en fullendt måte, og som tøyer grensene i uttrykket med smakfulle vendinger uten å miste grepet på grunnfundamentet de opererer i. Stemningen er mørk, lys, mystisk og besnærende, men også fengslende groovy der hvor det kreves. Nerven og pulsslagene er til stede fra første til siste strofe. «Soft Luxury» består av en parademarsj, store ord, javel, men sant, av passasjer med låter og sound som aldri er ordinært.

Kort oppsummert, liker du psych rock, sjekk plata og resten av katalogen til Rancho Relaxo!

For øvrig «snek» årets EP «Doom» seg inn på vår årets beste norske EP-liste.