Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Anbefalinger 2. april 2020

Musikk inspirert av litteratur

Akkurat som forfattere låner fra musikkverden, låner musikere fra litteraturverden. Her et par velkjente og kanskje noen ukjente eksempler. Bøkene kan du låne med vår nye e-bok-app Allbok.
Av: Victor Josefsen, Stian Bjørnsson Hope, Viviana Vega og Sebastian Jazdzewski

Det er flerfoldige musikere som har briefet seg med intellektualisme og mesket seg med litterære referanser på en eller annen måte, enten bare i form av namedropping eller små gjenfortellinger.

Led Zeppelin var veldig glad i fantasy-forfatteren J.R.R. Tolkien og refererte gladelig fra bøkene hans i låtene, spesielt fra «Ringenes herre» («The Lord of the Rings») .Det mest kjente eksemplet er fra «Ramble On»: «T’was in the darkest depths of Mordor, I met a girl so fair/But Gollum, and the evil one crept up and slipped away with her, her, her….yeah.» Det er flere andre utøvere som er opptatt av «Ringenes herre».

Nirvanas «Scentless Apprentice» gjenforteller «Parfymen» av Patrick Süskind.

The Velvet Undergrounds «Venus in Furs» er om de to hovedkarakterene i Leopold von Sacher-Masoch-klassikeren fra 1870.

 

Magazines «A Song From Under the Floorboards» er en destillert utgave av Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskijs «Opptegnelser fra et kjellerdyp».

Jefferson Airplanes «White Rabbit» og «Beatles‘ «Lucy in the Sky With Diamonds» er basert på «Alice i Eventyrland» («Alice’s Adventures in Wonderland») av Lewis Carroll.

The Strokes‘ «Soma» nikker til klassikeren «Fagre nye verden» («Brave New World») av Aldous Huxley.

 

Manic Street Preachers’ «Patrick Bateman» er en studie av hovedpersonen i Bret Easton Ellis‘ roman «American Psycho» (ikke på Spotify).

Bloc Partys «Song for Clay (Disappear Here)» linker også til Bret Easton Ellis‘ roman, her «Under nullpunktet» («Less Than Zero»).

Devos «Q: Are We Not Men? A: We Are Devo!» er deres debutalbalbum (1978) der linjen «Are we not men» er hentet fra H.G. Wells’ roman «Dr. Moreaus øy» («The Island of Dr. Moreau»), og albumet er full av science fiction-referanser. Oingo Boingos «No Spill Blood» er inspirert av samme roman.

 

Kate Bushs «Wuthering Heights» er naturligvis om Cathy og Heath fra Emily Brontës udødelige roman.

R.E.M.s  «Losing My Religion» har flere koblinger til «Drep ikke en sangfugl» («To Kill a Mockingbird») av Lee harper.

Jefferson Airplanes «Rejoyce» er skrevet av Graze Slick og influert av James Joyces roman «Ulysses».

 

The Libertines‘ «Narcissist» tar Oscar Wildes ikoniske karakter Dorian Gray som en metafor for wannabee trendy folk. Liz Phairs «H.W.C.» og U2s «The Ocean» har også «lenker» til Dorian Gray. «Portrettet av Dorian Gray» («The Picture of Dorian Gray»).

Iron Maidens «The Edge of Darkness» er et metal-vink til «Mørkets hjerte» («Heart of Darkness») av Joseph Conrad. La oss ellers si at Iron Maiden har et helt lass med låter som henspiller på ulike romaner, gutta er tydeligvis en belest gjeng.

Elliott Murphys «Like a Great Gatsby» er en hyllest til den «Den store Gatsby» («The Great Gatsby») av Scott Fitzgerald.

 

Destiny’s Childs «Survivor» relaterer til «Den røde bokstav» («The Scarlett Letter») av Nathaniel Hawthorne ved bruk av tektslige symboler.

Lumsks «Det vilde kor» viser nærmest selvsagt til Knut Hamsuns eneste diktsamling «Det vilde kor».

Mastodons «Leviathan» er et konseptalbum tuftet på «Moby Dick» av Herman Melville.

 

Fem til:

Tom Petty – «Southern Accents»
Mark Twain – «Huck Finn og eventyra hans» («The Adventures of Huckleberry Finn»)

Dixie Chicks – «Wide Open Space»
Henry David Thoreau – «Walden: livet i skogene» («Walden»)

The Temptations – «Papa was a Rolling Stone»
Frank McCourt – «Engelen på det sjuende trinn: en irsk barndom» («Angela’s Ashes»)

Leonard Nimoy – «The Ballad of Bilbo Baggins»
J.R.R. Tolkien – «Hobbiten» («The Hobbit»)
(Er foreløpig ikke på Allbok)

Joe Jackson – «Tuzla (Avarice)»
Dante Alighieri – «Inferno»
(Er ikke på Spotify)

 

 

E-bokappen Allbok

Så noen ord om e-bokappen Allbok. Fra nå av er det e-bokappen Allbok som gjelder. Last ned i dag og gjør deg klar for å låne enda flere e-bøker og e-lydbøker. Har du bestilt noe på den gamle appen eBokBib? Da blir bestillingen overført til Allbok. Bøker som du allerede har lånt på eBokBib, leser du ferdig der. Velkommen til Deichmans splitter nye elektroniske bokhylle. Les mer her:

 

Flere musikere som har mesket seg med litterære referanser:

Solefalds Cornelius Jakhelln er også kjent gjennom en rekke bøker, hvorav en del henviser til norrøn mytologi. En av bøkene er en diktsamling utgitt under tittelen «Trisyn» og den utgjør delvis den tekstlige basen for platen «Norrøn Livskunst» (2010).

Summoning har fokusert på Tolkien så god som i hele sitt musikkliv, og er noe for seg selv i denne sammenhengen.

The Police – «Don’t Stand so Close to Me» henspiller på Vladimir Nabokovs «Lolita». Og vokalist Sting var jo selv lærer, så hvem vet…

David Bowies album «Diamond Dogs» tok utgangspunkt i George Orwells roman «1984». Bowie planla opprinnelig en musikal basert på boka, men ble stoppet av slektningene til Orwell.

The Cures «Killing an Arab» var ikke rasistisk ment, det henspiller på Albert Camus‘ roman «Den fremmede», der hovedpersonen dreper en mann.

Marillions «Grendel» er en gjenfortelling av John Gardeners roman med samme navn, som igjen er en gjenfortelling av det angelsaksiske helteeposet «Beowulf».

Ketil Bjørnstads «Leve Patagonia» er en suite om Hans Jæger og «Fra Kristiania-Bohêmen».

Bruce Springsteens «The Ghost of Tom Joad» er inspirert av John Steinbecks bok «Vredens druer» («The Grapes of Wrath»).

Tori Amos‘ «Cornflake Girl» er om en av karakterene fra Alice Walkers roman «Gledens hemmelighet» («Possessing the Secret of Joy»).

The Rolling Stones‘ «Sympathy for the Devil» er inspiret av Mikhail Bulgakovs roman «Mesteren og Margarita«. En bok Mick Jagger visstnok fikk av daværende kjæreste Marianne Faithfull.

The Alarms «The Stand» omhandler Stephen Kings roman ved samme navn.

The Smiths «How Soon Is Now?. «I am the son and the heir/Of a shyness that is criminally vulgar/I am the son and heir of nothing in particular», er en lett parafrasering av denne setningen: «To be born the son of a Middlemarch manufacturer, and inevitable heir to nothing in particular», hentet fra George Eliots roman «Midlemarch».

The Great Old Ones har stor interesse for H.P. Lovecraft.

Ulver har tolket William Blakes «The Marriage of Heaven and Hell».

Fortíð har bl.a. anvendt Den poetiska Eddan i sine sanger.

(Bøkene er foreløpig ikke på Allbok)

Deler av saken er tidligere publisert her.

 

Her kan du søke etter og låne musikk, noter, tegneserier og bøker i Deichmans katalog

4 Responses to Musikk inspirert av litteratur

  1. Jarle Waak says:

    Mye bra her! Flott at den utrolig undervurderte Iron Maiden-låten «The Edge of Darkness» endelig får litt tid i rampelyset.

    • Victor Josefsen says:

      Takk 🙂 Maiden har et helt lass med låter som henspiller på ulike romaner, gutta er tydeligvis en belest gjeng (la denne setningen inn i saken).

  2. Morten Holter says:

    Noen flere : Ambrosias «Nice, nice, very nice» som setter melodi til et dikt fra Kurt Vonnegut jrs «Cat’s Cradle».
    King Crimson «Beat» som hyller beat-generasjonen, spesielt sangen «Neal and Jack and me» inspirert av Jack Kerouacs «On the road».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.