Av: Victor Josefsen Anmeldelser 4. mai 2020

Singelanmeldelse: Magic Mirror – «Garage»

Artist: Magic Mirror

Singel: «Garage» (2020)

Plateselskap: Gems

5

Den oslobaserte indierockkvartetten Magic Mirror har sluppet sin andre singel «Garage fra deres kommende selvtitulerte debut EP som skal utgis 22. mai på det nyoppstartede labelet Gems. Vi har anmeldt singler av Magic Mirror tidligere (se relaterte saker under), selv har anmeldte jeg singelen «Spring» fra 2019, en anmeldelse jeg  avsluttet med denne setningen: ‘Jeg håper at Magic Mirror oppnår nok oppmerksomhet med denne singelen’. Og jeg håper Magic Mirror får enda mer oppmerksomhet  etter deres siste singel «Garage».

Bandet har i løpet av de siste årene rukket å spille flere oppvarmingskonserter, bl.a. for Misty Coast (behørig omtalt av oss). Og Misty Coast er da også en av de norske utøverne, samt The Age of Colored Lizard, (også behørig omtalt av oss) Magic Mirror minner om på den nye singelen «Garage». Da tenker jeg først fremst på den støyskjeve lyd-melodi-mosaikken som skaper den hypnotisk stemningen i låta. Utenlandske referanser er Spiritualized, The Flaming Lips og til dels diverse shoegaze-utøvere.

Det som gjør denne låta så bra er at M.M. binder sammen elementer fra alle disse bandene og flere til, f.eks. Mercury Rev, pluss psykedelia-elementer og Broadcast og dess like på en utsøkt måte, slik at helheten nettopp blir utsøkt. Dette er foreløpig årets norske indie-anthem for min del,  og om vi nå kaller dette indie eller ei, Magic Mirror har uansett åpenbart mange strenger å spille på. De har et  distinkt og egenartet sound, og holder samtidig stø kurs mot landskapet alle de forannevnte referansene befinner seg i.

Min tidligere Deichman-kollega Lars Junge lanserer sjangeren Astro-pop for å beskrive Magic Mirrors første smakebit «Heavy» fra EP’en i hans blogg Stemmegaffel, et begrep eller en sjanger som passer enda bedre på «Garage».

Magic Mirrors «Garage» er en nytelse av en låt.

ps Hvis du lurer på hvem som skjuler seg bak gruppenavnet, les her.

Bli med blant 72 andre abonnenter