Av: Victor Josefsen Anmeldelser 16. mai 2020

Singelanmeldelse: LÜT – «LÜTetro»

Artist: LÜT

Singel: «LÜTetro»(2020)

Plateselskap:

5

Tekst: Victor Josefsen

I forkant av debutplata «Pandion», som kom i 2017, var det lett å få inntrykk av Tromsø-gruppa LÜT som en ung gjeng med breikjefta nordlendinger som skulle ta over verden – de hypa seg selv til den store gullmedaljen før plata kom, debutplata deres attpåtil. Og da plata kom avskrev jeg LÜT som et band som flotter seg med punka attitude badet i overprodusert popglasur for å nå ut til både kred-folka og den gemene hop. Ikke noe gærent med pop-punk blandingsmiks, eller om musikken når ut til millioner av folk eller 500 individer, for all del, så lenge musikken holder mål, er jeg med, men plata til LÜT fenget ikke meg, verken i  den ene eller andre retningen. Verken fugl eller fisk, var mitt inntrykk da.

Så feil jeg tok! Jo mer jeg lyttet på «Pandion», jo mer vokste den, og etter hvert åpenbarte knakende gode låter seg som «Du Vet Ingenting», «Prisen», og «FetteLÜT». Et år etter plata «Pandion» ble utgitt anbefalte jeg gruppa, de gjestet Ferske spor med «Du Vet Ingenting». LÜT holdt ord. LÜT var verdt hypen, en hype utført med en stor dose humor, tenker jeg, de satt nok selv å flirte rått av det hele i en lun sofakrok i Tromsø med kosebuksene på, mens snøføyka herjet rundt hustakene.

LÜT har en egen evnen til å balansere skamløst fengende popdriv, med smukke koringer, og stadionrock med screamo-vokal og hardcore-attack. Den nye låta «LÜTetro» huker tak fra første gitarstrofe, og de viser på ny at de er noen kløppere til å arrangere og skrive låter med variert inspirasjon uten at det spriker i mange retninger, tvert imot, det høres særs kontrollert og gjennomtenkt ut.

«LÜTetro» lyder umiskjennelig LÜT, de har funnet frem til sin egen signatursound, ikke verst med tanke på at dette fortsatt en gjeng med ungsauer som kun har gitt ut en plate så langt. Låta er den beste de har gjort så langt, sammen med de tre andre låtene jeg har nevnt tidligere.

LÜT ble i 2018 Spellemann-nominert i kategorien «Årets nykommer», Sigrid vant, men etter å ha hørt denne låta avslutter jeg anmeldelsen med å sitere bandet selv fra låta «FetteLÜT» fra debutplata: Gi fetteLÜT en spellemann!