Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 19. juli 2020

The Good The Bad And The Zugly – rockens Nostradamus

– Vi prøvde å få Gluecifer-supportjobben på Sentrum Scene, men de mente visst at vi ikke trengte det. Og Turbo tror jeg ikke liker oss noe særlig, siden vi driver og stjæler BÅDE låtene, publikummet OG Spellemannprisen rett foran nesa på de. Anal Babes har vi prøvd å få med flere ganger, men det er ikke så lett. Vi gir oss ikke! Ordene tilhører The Good The Bad And The Zugly; opphavsmennene til årets feteste oljepunkalbum, «Algorithm & Blues», og et forrykende bra liveband som konsertgjengere landet over har savnet i nedlukkingstidene.

Tekst: Jan-Olav Glette / Foto: Daniel Pedersen/PunkRockPhoto (Front), Andras Varga, Jørn Veberg,Jan Magne Abel Opsahl, Morten F.(Brennvidde)

Humor og aggresjon kombineres med allsangvennlige refreng og rivende gitarriff til en herlig musikalsk kompott av hardcore, gunk punk, hard rock og RAWK. Melodiøst og hyperfengende, og med en råbarka vokalist som spytter ut meldinger både i øst og vest. Kall det hva du vil, men råbarka, spenstig rock’n’roll utøvd med presisjon er det ihvertfall. Og det på et nivå som få kan matche her hjemme og de hevder seg også sterkt der de slipper til utaskjærs. Musikken er minst like in your face som de treffende sitatene. Satire, frustrasjon, energi og kraft. Vi lot fellesferie være fellesferie og huka inn de siste puslebitene av samtalen vi påbegynt like før sola begynte å skinne på sitt aller heftigste. Det er forrykende, kjapp punk rock som oser spilleglede og er tight så det holder.

Foto: Andras Varga

Hvordan skiller The Good The Bad And The Zugly seg ut i fra tidligere band dere har vært eller er med i som Datsun, Hellride, Wonderfools, The Abusers, Ashbury Haights, The Devil and the Almighty Blues, The Brat Pack, Silver, Kvelertak med tanke på arbeidsmetodikk og bandkjemi?

Datsun – Skiller seg tydelig med at det KUN var to medlemmer fra GBZ i Datsun. Ellers ganske likt, bare at gbz er litt bedre.
Hellride – Ingen veganere i gbz. Kun en vegetarianer.
Wonderfools – Ingen har robotgressklipper i gbz.
The Abusers – Ingen i GBZ må bruke oksygenmasken… ennå.
Ashbury Haights – Gbz øver mye mindre.
The Devil and the Almighty Blues – Gbz har litt kortere låter.
Brat Pack – Anton er ikke med i GBZ.
Silver – Gbz driver faen ikke med kristenrock.
Kvelertak – Gbz driver ikke med bedriftsrock. Ennå.

Hvordan har korona-krisen og tiltakene som har kommet påvirket dere som band? Har det blitt «Nav or Never» i stedet for tidenes konsertsommer?

Tidenes og tidenes… Vi hadde vel bare fire-fem festivaler. Vi visste jo dette på forhånd så klart… At det skulle skje noe merkverdig. Det merka du vel på låttitlene… «Nav or Never», «Welcome to the Great Indoors», «The Man Behind the (Oxygen) Mask» OSV… Så vi var på en måte forberedt. Det er en grunn til at vi slapp plata i januar og ikke i februar. Så vi har vel tapt litt penger, men levra har bedra seg betraktelig. Og lommeboka er feit.

Kommer det nå noen ilske sanger om dette eventuelt en korona lockdown blues?

Vi har allerede laget den plata. Vi er profeter. Som nevnt i forrige svar. Nå har vi fått tid til å tenke over våre liv. Og det ser ikke pent ut. Du vil nok få noen dype filosofiske betraktninger på neste plate.

Hva har dere fordrevet tiden med disse månedene?

ASMR!

Foto: Jørn Veberg

Hvor viktig er livedelen av bandeksistensen for dere og hvordan påvirker den selve låtene?

De fleste hadde nok blitt som de er uansett, men det er vel et mindretall låter som ikke er ment til å spille live. Det begynner jo å bli vanskelig å plukke ut låter til hitlista hver kveld når det er så mye å ta av.

Hva er forskjellen på det å spille på norske musikkscener i distriktene, hovedstaden og det å spille i utlandet? Er det stor forskjell på hvordan dere bemøtes og hvem som dukker opp på konsertene deres? 

Norge er jo mye bedre enn utlandet. Her får man godt betalt og blir behandlet med respekt. I utlandet er vi hunder. Tyskland er ok. De kjøper mye merch og drikker omtrent som i Norge.

Forutså dere hele koronakrisen jfr «The Man Behind the (Oxygen) Mask»?

Vi er norges svar på Nostradamus, bortsett fra at vi alltid har rett!

Her er diverse stikkord som jeg vil at dere responderer på i forhold til The Good The Bad And The Zugly.

Dagsaktuelle tema

Vi ligger milevis foran dagsaktuelle tema. Kall de heller gårsdagsaktuelle tema for vår del.

Politikk og engasjement i musikkform

Må pakkes godt inn. Det beste er å bli misforstått!

Humor som tekstlig virkemiddel.

Tullball er ikke for oss.

Vokalharmonier

Hvis vi får til å synge tilnærmet pent, så hvorfor ikke? Kan da ikke stå og skrike hele dagen lang. Det er veldig slitsomt.

Driv

210 Bpm.

Gitarriff

EIRIK!

Søvnapne

Er vel flere i bandet som er i grenseland, men siden vi sover sammen så sjelden går det bra foreløpig.

Scandirock  / Deathpunk /  Oi! Punk 

Du mener SOD? Oi! punk skal være som nr. to og deathpunk sist. Short for «Sodomy», meaning anal sex, which comes from the Sodomites of Sodom. This term, usually used in a derogatory manner, can be used to say fuck off, as in «Sod off» or it can be used as an adjective «That sodding bastard».

Foto: Jørn Veberg

Dere namedropper sogar Turbojugend og har flere nikk til dem i låtene i form av lånte riff og muzak hørespill underveis, en form for hommage eller hyllest?

Største grunnen til at vi kan spille i utlandet og at det kommer folk er jo nettopp Turbojugend, så vi må vel si oss fornøyde med forarbeidet Turbo har gjort.

New Wave of British Heavy Metal

Aldri hørt om.

Hardcore punk

Det er de seriøse, politisk korrekte folka.

Skaterock

Tror alle liker det i en eller annen form, selv om vi er altfor gamle til å skate. Risikerer jo å knekke både det ene og andre. Livsfarlig!

Punkrock

New Bomb Turks, Jeff Dahl, Angry Samoans. Blir ikke så mye bedre.

AC/DC

M: BEST!

Slogans og ordlek

Zugly har vel noen på samvittigheten. Noen kaller det slogans. Vi kaller det TICKS!

Kings of (In)Convenience. Quiet Is the New Loud eller vinner bråket tross alt?

Vi driver ikke med bråk. Alt er grundig gjennomtenkt. Men ingen liker rolig musikk. Hvertfall ikke det som kommer fra Bergen. Vi går mye på konserter og da liker vi å PRATE. Derfor går vi ikke på konserter med rolige bergensband. Høre på den møkka og i tillegg holde kjeft…
Så da trommisen i MDC (Millions of Dead Cops) som nærmer seg åtti spille som faen på Blitz for ikke så lenge siden, så tror vi vinner.

Fuck Life… but How to Live it? Den norske hardcorepunkescenen.

Haha, vi fikk noen meldinger da den låta kom, men heldigvis ikke en på trynet, så tror vi er innafor. Den tittelen var det vel Christer (ex-Gøttemia) som kom på. Vi har alltid MENT fuck life, men ikke så mye mer. Nye plata til Gøttemia er forresten dritbra. (Les vår anmeldelse, red.anm.)

Vi har knapt hørt Life… But How to Live It? Litt for unge. Danger!Man er topp.

Fuck the Police  (N.W.A,  Mudhoney/The Dicks) A.C.A.B.?

Fikk en melding fra en dame i New York som mente den låta hadde hjulpet henne i denne tida. Tror ikke hun hadde fått med seg hele teksten. Men så klart, snuten kan da ikke bare gå rundt og drepe folk.

Corporate FM Rock

Bad Religion bøffa tittelen deres «The Kids Are Alt-Right». Noen tanker? Og hvorfor tiltrekkes ungdommen av de mørke høyrekreftene?

JA, People Are Garbage.

Vi fant ut at Bad Religion hadde laga en låt med samme tittel. Vi tenkte derfor at vi måtte trekke den fra plata. Men så hørte vi den og ble sjokka. Skikkelig rævva låt fra BR. En så bra tittel fortjener en BRA låt og derfor tok vi den med likevel.

Dere er ikke redde for språklig hybrid; norsk backing blant engelsk vokal og låttitler på begge språk omtrent som filippinere kan veksle mellom tagalog og engelsk i en og samme setning?

De fleste av oss har jobba halve livet på byggeplasser.

Dere fikk Spellemannprisen for den forrige skiva «Misantrophic House». Hvilken innflytelse har det hatt på dere som band og statusen deres? Har slike bransjepriser noen betydning i dag og i såfall på hvilken måte?

SÅ KLART! Konserthyra gikk opp med flere hundre spenn. Mora til Magne ble stolt.

Kanskje har steder som Last Train, Planet Rockall eller Blårock Cafe vel så stor innflytelse jf. «L.T.M.F»? Hvor viktig er det å beholde slike steder, og hvor viktige er de for musikkscenen?

Vi så med glede nå nylig at Blårock hadde fått støtte til PA og greier, og det er jo helt rått! Har syntes litt synd på dem som måtte bære PA-kasser opp og ned de trappene der hver gang bare for at vi skal kunne spille en middelmådig punkekonsert. Men Last Train er jo så klart aller viktigst for oss. Det var der vi spilte første konsert for snart ti år siden, der vi møtes og skriver vitser og der vi drikker øl (og jobber). Må vel også nevne gjengen på Verkstedhallen & Lobbyen i Trondheim, Felix på Lillehammer, Rockeklubben i Porsgrunn, Siste Reis / Feelgood i Halden. Rock All var borte før de fleste av oss kom til byen, men Zugly spilte kanskje der med Abusers. R.I.P. Garage Bergen.

Foto. Morten F. (Brennvidde). John Dee.

 

Hvor viktig er og har arven fra rockegenerasjonen i Oslo, Harestua med mer før dere med Turbonegro, Gluecifer, Anal Babes, Kåre & the Cavemen vært som forbilder og inspiratorer? Dere har jo også turnert eller spilt sammen med flere av disse bandene på veien oppover, men har jo også etter hvert selv en lang tradisjon fra andre band før dere tok steget opp et hakk, ihvertfall popularitetsmessig, med The Good The Bad And The Zugly.

Veldig viktig ja. VI har en viss kontakt med Kåre. Og Marius fra Abusers. Gluecifer er et bærumsband.
Zugly spilte jo med Abusers på den tida som nevnt, som spilte masse med de banda på nittitallet. For oss som er litt yngre var nok Cavemen viktigst. Det vil jeg tro gjelder alle vi som alle er født og oppvokst på åttitallet. Vi har jo aldri spilt sammen med Turbo eller Glue, bortsett fra på samme festival. Vi prøvde å få Gluecifer-supportjobben på Sentrum Scene, men de mente visst at vi ikke trengte det. Og Turbo tror jeg ikke liker oss noe særlig, siden vi driver og stjæler BÅDE låtene, publikummet OG Spellemannprisen rett foran nesa på de. Anal Babes har vi prøvd å få med flere ganger, men det er ikke så lett. Vi gir oss ikke!

Er det viktig å ha eller være del i ett miljø med andre band ? Dere spiller jo også selv i flere andre band som Kosmik Boogie Tribe og Kvelertak. Hvordan kan det inspirere eller påvirke det kunstneriske?

Vi sliter nok med å være en del av vårt eget band! Helt uaktuelt å henge med hverandre på fritiden og VÆRTFALL med andre band!!!
Vi har sett på internett at det finnes et sånn punk-love-peace sted på Grønland, hvor den «nye punke-øllen» henger. Men vi GBZ har motsatt holdning. Vi møtes hver dag på Mirk chatten «hadeland» for å diskutere hvilket band som strå høyest på trussellista. En slags kunstnerisk ZEN. Dette gjør at vi akkurat klarer å holde hode under vann, under denne CORONATIDEN! Og om Last Train klarer å betale husleia, skal vi sakte men usikkert klare å drukne der alene.

Om jeg ikke tar feil så har dere valgt å styre unna disse strømmekonsertene ihvertfall foreløpig, et bevisst eller tilfeldig valg? Hvilket forhold har dere selv til denne typen opptredener? (Etter at disse spørsmålene ble gitt bandet opptrådte de på strømmearrangementet til Tons of Rock lørdag 26. juni, journ.anm.).

Vi spilte to låter på et arrangement på Rockefeller her om dagen. For penga så klart.

 

Foto: Jan Magne Abel Opsahl

 

 

Plateanmeldelse: The Good The Bad And The Zugly – «Algorithm & Blues», The Good The Bad And The Zugly – King of Incovenience (Ferske spor uke 5/2020), The Good The bad And The Zugly – Welcome to the Great Indoors (Ferske spor uke 3/2020), The Good The Bad And The Zugly – Corporate Rock (Ferske spor uke 51/2019), The Good The Bad And The Zugly – NAV or Never (Ferske spor uke 34/2018), The Good The Bad And The Zugly – «It’s A Jungle Out There» (Ferske spor uke 6/2018), The Good The Bad and The Zugly – «Vik Bak Meg Satan» (Ferske spor uke 4/2018), The Good, The Bad and The Zugly – West Coast Exile (Ferske spor uke 3/2018), The Good The Bad And The Zugly – Album: The Worst Four Years (Musikalske sidespor – uke 45/2017), Plateanmeldelse: The Good The Bad And The Zugly – «Misantrophic House», Ivar Nikolaisen (The Good The Bad And The Zugly) – 5 om bøker og musikk + intervju om tekstene på «Misantrophic House», Øya 2015 – The Good The Bad and The Zugly, The Good the Bad and the Zugly – intervju, Ny The Good the Bad and the Zugly sjutommer / Anbefales.

ps Under relaterte saker har vi bare tatt med noen av GBZ-skriveriene, så klikk på lenkene over for å sjekke alle.

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

2 Responses to The Good The Bad And The Zugly – rockens Nostradamus

  1. Chris says:

    Homoband

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.