Av: David Jønsson Anmeldelser 1. oktober 2020

Plateanmeldelse: Moskus – «Live på Victoria»

Artist: Moskus

Album: «Live på Victoria»

Plateselskap: Earthly Habit

5

Skrevet av: David Jønsson/Foto: Earthly Habit/Jenny Berger Myhre

Det går som kjent litt sakte med oss i offentlig sektor. «Live på Victoria» ble sluppet for en liten måned siden, men det er først nå jeg har karet meg til å anmelde albumet. Det tar tid å fordøye sterk kost. «Live på Victoria» er en markering av bandets 10-års jubileum, og er en delikat innpakket gave til både bandet selv, og heldigvis til alle oss andre også. I løpet av disse ti begivenhetsrike årene, har det kommet fire studioalbum fra pianotrioen bestående av Anja Lauvdal (piano, synth), Hans Hulbækmo (trommer, perkusjon) og Fredrik Luhr Dietrichson (kontrabass og cello).

Jeg husker da debuten «Salmesykkel» (2012) dukket opp i platebutikken jeg jobbet i, det var noe slående med omslagskunsten, tittelen og ikke minst bandnavnet, som gjorde at albumet måtte settes på øyeblikkelig. «Salmesykkel» og Moskus ble en umiddelbar personlig favoritt innen nyere norsk jazz.

Pianotrioen har hatt en svimlende utvikling hele veien, fra «Salmesykkel» og til deres fjerde album «Mirakler» (2018), kombinert med en unik tilstedeværelse på konsertscenen. For eksempel har konsertene der bandet har tolket det klassiske albumet «Plastic Sun», av nært beslektede Svein Finnerud Trio, gjort uutslettelig inntrykk.

«Live på Victoria» tar oss tilbake til releasekonserten for «Mirakler» på Victoria Nasjonal Jazzscene høsten 2018. Publikum i salen forventet at det ferske albumet skulle være et naturlig fokuspunkt, ispedd andre Moskus-perler fra katalogen. Bandet gir publikum i stedet en totalt improvisert opplevelse, der elementer fra «Mirakler» hentes frem og males inn i prosessen. Og det slår virkelig gnister av denne improvisasjonsleken.

«Live på Victoria» består av tre improvisasjoner, tre bestanddeler. «Første improvisasjon» tar oss med til asiatiske hagelandskap, som Audun Vinger er inne på i albumets liner notes. Jeg får assosiasjoner til «Moss Garden» av David Bowie, jeg tenker også på scenene i «Lost In Translation» der Scarlett Johansson vandrer desillusjonert rundt i japanske tempelhager. Tankene spinner også rundt Alabaster dePlume og hans komposisjoner, spesielt på årets album «To Cy & Lee: Instrumentals Vol. 1», som er en årets fineste jazzutgivelser, spør du meg.

Scenen blir skiftet fra naturskjønne, smått zen-lignende omgivelser til mer hektisk virksomhet på albumets «Andre improvisasjon». Luhr Dietrichsons funky bassganger, Hulbækmos overraskende inntreden med munnspill og Lauvdals frodige pianospill, er bare noen av elementene som viser oss trioens lekenhet og åpenhet utpenslet på et bredt lerret.

Konserten avsluttes med «Tredje improvisasjon», som er mer søkende i sitt lydlandskap. Ideer prøves ut og forkastes i improvisasjonsleken, med en stadig nysgjerrighet og iver. Er det elementer av «Chopsticks» eller «Popcorn» vi hører inni her? Kanskje begge deler. Moskus skifter ham/pels flere ganger i løpet av denne kvelden på Victoria, noe de i og for seg alltid gjør. Fra det rastløse og nærmest barnslige, driftes det naturlig til en mer alvorspreget tilspissing, selv om glimtet i øyet er alltid på plass.

«Live på Victoria» er et fengslende konsertopptak som klarer å fange essensen av Moskus som liveband. Et band som sjeldent er fornøyd med tingenes stillstand, men som ivrer etter å forsøke nye tilnærminger og ideer, som ender i forbløffende musikalske uttrykk.

Albumet er ikke sluppet på strømmetjenester, men foreligger som et nydelig produkt i form av en dobbel LP i begrenset opplag, trykket av Coastal Town. Om ikke lenge vil du finne den i vinylavdelingen vår i Bjørvika. «Live på Victoria» kan også kjøpes via bandets Bandcamp-side.