Av: Victor Josefsen Anmeldelser 29. oktober 2020

Plateanmeldelse: Built to Spill – «Ancient Melodies of the Future»

Artist: Built to Spill

Album: «Ancient Melodies of the Future» (2001)

Plateselskap: Warner Bros. Records

5

Built to Spills «Ancient Melodies of the Future» (2001) i spann med andre av deres plater, som «Perfect from Now On» (’97) og liveplata (2000), har gått jevnt og trutt i ørene siden de kom ut. Det samme med flere av de andre platene deres. Jeg blir aldri lei dette bandet.

Låtmateriale på «Ancient Melodies of the Future» er kortere enn de lange og dvelende vokse-inn-i-skyene låtene på nevnte «Perfect from Now On». Built To Spill la lista svært så høyt med denne prog/indie sen- nittitallsklassikeren, både for seg selv og andre som sysler i musikkfaget. Og helt til sin fulle rett kommer Built to Spill først når de har store nok rom å puste i, selv om ikke det betyr at plata «Ancient Melodies of the Future» er svak, så langt derifra.

Med den superfengende lett roots-baserte «Fly Around My Pretty Little Miss» viser Built to Spill hvordan enkel, spretten og hektende pop skal låte. Disse folka kan traktere instrumentene sine, og skjuler ikke manglende ferdigheter bak en vegg av sure feedback-skurrende sjarm-gitarer med haltende trommer på slep (selv om det ofte funker det også, altså). Som for å understreke dette, fjerner de like så godt all staffasje i den nydelige singer-songwriter avslutningslåta «The Weather», som  først kun bæres oppe av kassegitar.

Låtene er som sagt kortere på denne plata enn på de tidligere nevnte platene de har gitt ut, og på «Ancient Melodies of the Future» rister Built to Spill rister fortsatt eminente og intense melodi-hymner ut fra ermet. I tillegg  er det nok av dvelende, drivende og melodiøse låter her, som den herlig åpningslåta «Strange»,  og  de maner fram gitarriff og stopp/start-breaks de er mutters alene om i denne verdenen, slik som i den raspende gitarhøvlinga på slutten av «In You Mind».

Andre låter, som for eksempel «Alarmed», var til da  ikke helt daglig kost, der den bygger seg opp på typisk Built to Spill manér, før et sprukkent, sugende syre-orgel avslutter det hele. I tillegg har de usedvanlig velutviklet melodi-fert, pluss at låtene formelig oser av nerve og vitalitet. Built to Spill overbeviser fortsatt med «Ancient Melodies of the Future», noe de har fortsatt med helt til deres siste vanlige plate «Untethered Moon», som kom for 5 år siden.

Built to Spill – Life in Vain (Ferske spor uke 11/2020)

Det gir absolutt mening at Built to Spill gjør et coveralbum av lofi-popgeniet Daniel Johnston. Det er noe med det såre, naive uttrykket i Johnstons låter som kler Built to Spill godt. «Life in Vain» er hentet fra Johnstons mildt sagt solide album «Fun».

Built To Spill – Broken Chairs (Ferske spor uke 5/2019)

Den tidligere utsolgte konserten med Built To Spill 11. mai, ble nylig flyttet fra Røverstaden til Rockefeller, og åpnet dermed opp for flere fans som i utgangspunktet var treg på avtrekkeren. De skal spille mesterverket «Keep It Like a Secret» (1999) i sin helhet, og du kan lett regne med en laaang versjon av «Broken Chairs», på livealbumet fra 2000 er den på nærmere 20 minutter!  Det er bare å varme opp med live-versjonen. (Les vår annmeldelse av konserten her).

Built To SpillLive (Ukas tips! 2015)

Etter den til dels skuffende There Is No Enemy (2009) gikk Built To Spill i glemmeboken min, helt til 2013, da jeg kjøpte vinylutgaven av Live (i forbindelse med Record Store Day), og ble straks minnet på hvor bra de egentlig var. Låtene er primært hentet fra Perfect from Now On (1997) og Keep it Like a Secret (1999), to av de beste skivene. De drar også noen coverlåter, bl.a. en 20 minutter lang versjon av Neil Youngs Cortez the Killer, med stort hell, faktisk. Den like lange Broken Chairs blir kanskje overkill, uansett, bandet er i storform og leverer et helsikkes trøkk. Jeg vil ha tilbake Built To Spill! Nå!

Se flere relaterte saker under.