Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 28. juli 2021

dragongirl: Aparte rytmer, uro og eufori

– Jeg kan ofte få en trang til å utfordre institusjonene og gjøre opposisjon mot etablerte tradisjoner og regler innen musikken, forklarer Nikoline Ursin Erichsen aka dragongirl, som er aktuell med EP-en «Tripomatic Fantasies» på Sheep Chase Records.

Tekst: Jan-Olav Glette / Foto: Willa Wathne

«Tripomatic Fantasies» er en heftig, oppslukende sanseopplevelse med sin euforiske mørke kraft, urolige rastløshet og tordenskrall av uortodoks lyd. I brakkvannet mellom  performance, samtidsmusikk og elektronisk klubbmusikk skapes det  suggererende improviserte støysekvenser og tunge transcenderende, atypiske danselåter med hypnotisk bass og et cineastisk eller gameraktig driv  litt  på siden av artister som FKA Twigs, Arca, SOPHIE  og Tirzah. Arytmiske trommer, stotrende beat, pitchet vokal og triumferende synthfanfarer.

Nikoline Urcsin Erichsen, som er kvinnen bak de aparte, forførende rytmene, forklarer her hvordan hun jobber i Ableton, om den visjonære grunnideen med basis i teater og kunst og  sitt eget forhold til raves, klubbmusikk og dans.

For de som ikke kjenner deg allerede, hvem og hva er Dragongirl?

Jeg er hovedsakelig en komponist som arbeider tverrkunstnerisk innen musikk, DJ-ing, performance og scenekunst. dragongirl er på mange måter en samlebetegnelse for et kunstnerisk uttrykk som har en felles visjon og idealisme.

Når og hvordan oppdaget du musikk og hva var det som gjorde deg så lidenskapelig opptatt av den?

Jeg vil si at jeg hovedsakelig er lidenskapelig opptatt av idealisme og kunstnerisk formidling. Elektronisk musikk er mitt hovedmedie som kunstner. Dette er nok en interesse som kan grunne i oppveksten min, fordi jeg har vokst opp i en teater-familie. Jeg er nok preget av et ønske om å formidle kunstnerisk og musikken er et verktøy for å jobbe med dette.

Hvilken musikk var du omgitt og opptatt av under oppveksten?

Britney Spears, Björk og post-punk.

Når begynte du selv å lage musikk og hva fascinerte med denne måten å uttrykke seg på?

Etter å ha testet ut ulike instrumenter i ung alder, begynte jeg på musikklinje på videregående, der mitt hovedinstrument var sang. Etter en liten stund endret jeg hovedinstrument og begynte med elektronisk musikk-komposisjon. Dette sprang ut fra et ønske om å være selvstendig.

Har du noen favoritt synth, effektboks, sampler eller musikkprogram? Hvordan bidrar utstyret til å skape det soundet eller lydbildet som du ønsker deg?

Jeg arbeider hovedsakelig bare i Ableton, og er ikke særlig kjent med hardware. Jeg er veldig glad i plug-ins fra iZotope og Soundtoys.

Har du hatt noen mentorer eller forbilder opp igjennom? 

Søsteren min er kanskje litt som en mentor og en av mine største inspirasjoner. Hun er en god samtalepartner og det er henne jeg går til når jeg trenger rådføring. Jeg får også mye inspirasjon fra mine venner og jeg føler meg heldig som har så kule og intelligente mennesker i livet mitt!

Du går nå på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus og har tidligere gått på Steinerskolen. Hvilken innflytelse har disse institusjonene og miljøene der utøvd på din egen musikk?

Jeg kan ofte få en trang til å utfordre institusjonene og gjøre opposisjon mot etablerte tradisjoner og regler innen musikken. Det jeg har fått mest ut av i løpet av skolegangen er nok det kreative fellesskapet, der jeg har vært vært heldig og møtt flinke og interessante mennesker som inspirerer meg og gir meg nye impulser.

Hvordan komponerer du låtene dine?

Jeg har ingen fast oppskrift. Jeg henter inspirasjon fra samtaler, noe jeg har lest, sett eller hørt, der dette kan skape ideer eller assosiasjoner til lydbilder som jeg da utvikler. Prosessen er ulik fra gang til gang.

Hvilke lydkilder benytter du?

Jeg bruker mye field recordings, samples og granular- og physical modeling-syntese.

Hva vil du si er den viktigste forskjellen mellom dragongirl i dag og artisten som slapp debut-EP-en «Once More, With Feeling» i 2019?

Jeg ville kanskje ikke beskrevet det som en forskjell, da dette er ved siden av hverandre, det handler om en videreføring og en utvikling både som menneske og som musiker. Jeg er mer bevisst og moden i dag, og i morgen er jeg sikkert enda mer moden og bevisst.

Har du eller noen du selv kjenner legemlige symptomer på fantasier tilknyttet raves eller andre former for tripper? Hvordan kommer de i så fall til uttrykk og har det på noen måte vært til inspirasjon for denne plata?

Grunnen til at jeg lager klubbmusikk handler i mindre grad om klubbkultur eller ravekultur, for meg handler det mer om mitt uttrykk og en mottakelse der jeg ønsker å gi mennesker en opplevelse og musikkglede i et fellesskap.

Hvordan har savnet etter raves og klubbkvelder under pandemien med stengte klubber vært?

For dragongirl har det hovedsakelig påvirket inspirasjonen, siden jeg henter mye inspirasjon fra å gå ut og danse, høre ny musikk og møte nye mennesker. 

Hvilket forhold har du til Dj-ing?

Jeg begynte først å DJe i høst og har nå et DJ kollektiv med kvinner og ikke-binære i Århus. Dette gleder jeg meg veldig til å utforske videre!

Hvilket forhold har du til dansing og klubbmusikk?

Jeg har alltid fått mye glede av å danse. Jeg hører mye på klubbmusikk og danser, både på klubb og når jeg er alene.

På coveret finner vi også en selvlaget fantasiaktig illustrasjon. Fortell mer om denne og om det visuelle uttrykket til musikken din.

Dette coveret var i utgangspunktet et fotografi jeg tok av et kunstverk laget av kunstneren exereal i Århus, som jeg har samarbeidet mye med. Det visuelle uttrykket mitt er inspirert av en god kombinasjon av fantasy-estetikk, body-horror og Paris Hilton.

Fortell  om forholdet til plateselskapet ditt.

Jeg har et godt samarbeid med plateselskapet mitt. Vi deler de samme verdiene og det var veldig viktig for meg i forkant, det å arbeide i samarbeid med likesinnede folk som jeg kan stole på.

Kan du til slutt velge fem låter som har inspirert deg på en eller annen måte som musiker, komponist eller programmerer og si hva du har fått ut av disse låtene?

SOPHIE – JUST LIKE WE NEVER SAID GOODBYE

SOPHIE har inspirert meg både som menneske og som musiker. Denne sangen er bare en av mange!

Susanne Sundfør – It’s All Gone Tomorrow

Susanne Sundfør inspirerte meg mye da jeg var yngre. Selv om jeg ikke hører noe særlig på henne lenger har hun vært viktig i forhold til hvordan jeg har utviklet meg som musiker.

Cardi B – WAP (feat. Megan Thee Stallion)

En av mine favorittsanger! Og noe av det viktigste som har skjedd i pop-musikkindustrien de siste årene mener jeg.

FKA Twigs – Glass & Patron

Denne sangen bidro til at jeg begynte å interessere meg for elektronisk musikk og komponere selv. 

Björk – Hyper-Ballad

Jeg har hørt på Björk så lenge jeg kan huske, og «Post»-albumet ble spilt mye hjemme da jeg var liten. Denne sangen har en nydelig produksjon og ikke minst en nydelig tekst!

 

 

dragongirl – Tripomatic Fantasies (2021)

 

dragongirl – once more, with feeling (2019)

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.