Robert Dyrnes: – Tror aldri det har vært så mange band som spiller pønk i Norge!
– Floraen av norsk pønk er mer variert, eklektisk, spennende enn noen gang! Noe også den nye «Pønk i Norge»-samleren viser. Vi har med veteraner som Knuste Ruter og Berusalem, og helt ferske band som Trang Hanske og The Plague. Det virker også som om flere jenter tar del i pønkscena, noe band som Utflod, Killing Butterflies og Lucky Malice viser, sier Robert Dyrnes i Fucking North Pole Records som står bak «2021: Pønk i Norge».
Tekst: Jan-Olav Glette / (Foto øverst: Robert Dyrnes i Svolvær) / Foto: Privat, Remy Eik, Svein Roger Johnsen, Catrine Vøllestad Teigen, Ronnie André J. Dahl, Hanna Fauske/ Daniel BC, Stian Frøysang, Thomas Knutzen, Eirik Aspaas, Stian Thorvaldsen, Inger Lise Gjerdebakken, Wilfred Berthelsen, Knirckefritt Management
Som alltid er denne samleplaten, «2021: Pønk i Norge», en god oppsummering av mye av det som foregår på grunnplanet i den norske punken med en fin blanding av nytt og gammelt.
Noen av artistene er gamle kjente. I tillegg får vi gleden av å bli kjent med noen nye, artige bekjentskaper. Samtidig samles slagere med ulike artister på en og samme plate og gir et overblikk eller et bilde av helheten som beriker.
På tide å igjen slå av en prat med plateselskapsdirektør Robert Dyrnes in persona og denne gangene høre hvordan pandemien har påvirket bandutvalget, hvordan vi kan få flere kvinner representert, punkens slagkraft med å skape engasjement og samfunnsendringer og hvorvidt det er spor av fornyelse og ny vitalitet i punkens uttrykk.
Hvordan står det til med, og hva kjennetegner, norsk punk anno 2021?
Norsk pønk har det bedre enn noen gang! Tror aldri det har vært så mange band som spiller pønk i Norge! Det på tross av et og et halvt år uten særlig med konserter og turnering.
Videre vil jeg påstå at floraen av norsk pønk er mer variert, eklektisk, spennende enn noen gang! Noe også den nye «Pønk i Norge»-samleren viser. Vi har med veteraner som Knuste Ruter og Berusalem, og helt ferske band som Trang Hanske og The Plague.
Det virker også som om flere jenter tar del i pønkscena, noe band som Utflod, Killing Butterflies og Lucky Malice viser.
Vi har band som blander sjangere: f.eks. Polardegos som blander pønkelementer inn i hip-hop, Klikk Panikk som blander frekke ska-elementer inn i pønken og band som The Hallingtons og The Skullingtons som blander inn elementer fra garasjerock, powerpop og en dæsj Ramones-feeling! Geografisk har vi med band fra Nord-, Midt-, Vest-, Sør- og Øst-Norge! Alt i alt en herlig blanding!
Hvordan har dere funnet bandene til årets samler?
Vi finner bandene litt fortløpende. Det dukker stadig opp nye (og gamle) band som legger ut ny musikk. Mange av disse deler heldigvis på diverse sider på Facebook. Vanligvis har vi oppdaget mange band via konserter og festivaler, noe det dessverre har vært lite av de siste par årene. Vi fikk imidlertid snekes oss til Horten på Grinebiteren i slutten av august, og oppdaget der en del nye band + fikk sett en del «gamle kjente»!
Vi er nå godt i gang med å sette samme neste samler og finne band til den! Pga. lang trykketid på vinyl må vi starte arbeidet tidligere enn før. Oppfordrer band eller andre som vil tipse oss om band, som til nå ikke har vært med på noen av «Pønk i Norge»-samlerne, om å tipse oss! Vi er alltid åpne for forslag!
Dere er ganske vidsynte og åpne med tanke på hva dere innlemmer i punken. Hva er det som kjennetegner punk i dine øyne?
Pønkrock, som musikk, kjennetegnes i mine øye gjerne av korte riffbaserte og melodiøse låter, som spilles i kjapt tempo og bør ha tekster med mening, på en eller annen måte politiske eller som har et skråblitt til samfunnet vi lever i.
Ellers er pønk er for meg holdninger, det å utfordre det etablerte og være en motpol.
Polardegos’ samplepunk, som du nevnte, er jo et sånt litt artig eksempel på fornyelse/utvidelse av punkbegrepet. Åpenbart beleste og godt kjent med punkhistorien, og også med direkte bruk av norsk og noe utenlandsk punkhistorie i form av samples. Fortell mer om ditt forhold til dem og det de driver med.
Jeg skal innrømme at jeg fortsatt ikke helt har knekt koden til Polardegos. Er det pønk? Er det hip-hop? Er det hip-hop med innslag av pønk? Jeg vet ikke! Jeg må også innrømme at noen av låtene deres er veldig kule og noen skikkelig plagsomme! Haha! Kanskje det hele faller på plass når jeg får sett de live på Verkstedhallen i Trondheim der de skal spille sammen med Brutal Kuk i oktober? (Intervjuet ble gjort før konserten, red.anm.). Uansett veldig kult at de går høyt ut og sier de fornyer pønken! Det trenger vi!
Lucky Malice er et åpenbart høydepunkt på albumet og i norsk punk/alternativ rock i det hele tatt. Hvilket forhold har du til dem og låten de har med på samleren?
Et band jeg oppdaget forholdsvis sent. Jeg ble skikkelig oppmerksom på dem da de først begynte å samarbeide med Danger!Man. Fikk sett dem live for første gang nå i sommer.
Vanvittig kult liveband, og den siste skiva deres låter også knall! Låten «Resistance», som er med på «Pønk i Norge», er vel min favoritt fra bandets siste album «Magnetic».
Killing Butterflies er et annet tøft band med kvinner involvert, som har holdt på veldig lenge. Kan du fortelle mer om dem?
Skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner noen i bandet eller egentlig vet så himla mye om dem! Eneste jeg vet er at de er fra Vigrestad på Jæren og at de spiller kul pønkrock. Trenger man vite mer??
Ellers er det fremdeles få kvinner representert på den norske punkscenen og på samlingen. Hva tror du det skyldes og hva kan vi gjøre for å få flere jenter involvert?
Jeg synes det virker som om det er flere jenter/kvinner på pønkscenen enn på lenge jeg… For meg er egentlig ikke kjønn noe jeg tenker så veldig på når det gjelder musikk. Norge er et land hvor de fleste av oss stort sett får holde på med det vi vil og liker, og da tenker jeg også dette gjelder pønk. De som vil spille pønk, får lov til det. Når jeg leter etter band/artister til «Pønk i Norge»-skivene (eller konserter jeg booker), leter jeg først og fremst etter band som spiller bra pønkrock, ikke hvilket kjønn de har, hvor de kommer fra etc. Når det er sagt, ønsker jeg på generelt grunnlag selvfølgelig enda flere jenter velkommen som musikere, agenter, plateutgivere og publikum!
Samlingen bekrefter at det spirer og gror i undergrunnen av norsk musikk. Hva er det som gjør at så mange fremdeles vil uttrykke seg i form av punk?
Rock og pønk har de siste 10-15 årene blitt mer marginalisert og er pr. nå en nisje i det store musikklandsskapet. De store mediene vier sjangerne i det store og hele liten oppmerksomhet. Hvis vi ser tilbake på 90-tallet og tidlig 2000-tallet, var rock det store uttrykket i radio, TV, de store avisene etc. Slik er det dessverre ikke lengre. Når det er sagt, er det fortsatt like mange bra band og artister i sjangeren. Eller kanskje til og med flere! Men det er bare så jækla vanskelig å nå ut til de store massene. Så for mange virker det kanskje som det nå er færre som spiller rock/pønk enn tidligere, men det er det definitivt ikke. Det gror og spirer godt i undergrunnen, og vi ser stadig det dukker opp unge band som tar opp stafettpinnen og vil spille gitarbasert musikk!
Svartepeeng byr på intet mindre enn fortpunk eller hardcorepunk, om du vil, i tradisjonen til Bannlyst og andre norske klassikere. Hvilket forhold har du til hardcore og dens plass på den norske punkscenen? Og si litt om bandet Svartepeeng, som her deltar med en foreløpig eksklusiv låt etter tidligere å bare ha sluppet en EP i 2019.
Jeg er jo vokst opp med gammel hardcore og ble tidlig fan av Life… But How To Live It? , So Much Hate og Stengte Dører (og gikk derfra til å oppdage Bannlyst, Kafka Prosess etc.), så for meg er det en viktig gren innen den norske pønken. Jeg skal være den første til å innrømme at vi har behandlet norsk hardcore litt stemoderlig i «Pønk i Norge»-serien! Vi har fra dag en prøvd å gjøre platene melodiøse og «lett tilgjengelige»… Dvs. ikke gjøre de for harde og aggressive. Om du skjønner. Det betyr igjen at vi faktisk har vurdert å lage en egen «Hardcore i Norge»-skive… Hehe! Så de som måtte ha forslag og konstruktive innspill på det, ta gjerne kontakt! Jeg vet jo det er en skog av fete norske hardcoreband, som enda ikke har vært med på «Pønk i Norge»-skivene!
Svartepeeng fikk jeg tips om av Kenneth Storkås, som hadde hatt bandet i studio. Han mente vi burde sjekke ut de nye låtene og kanskje vurdere bandet. Den låten vi har med på skiva, er en forsmak på bandets kommende album! Noe vi gleder oss sykt til!
Klikk Panikk er et annet høydepunkt på samlingen med «Ingen grunn til panikk». Fint med et stykke god gammeldags skapunk. Foreløpig har bandet bare gitt ut et par singler. Er det planer om noe mer fra den gjengen der? Og hvem er de og hvilket forhold har du til bandet?
De som har levd en stund og husker Fucking North Pole Records fra 20 år tilbake, vet at vi jobbet med band som Lame Ducks, No Torso, Fence og Square (Sverige) og ga ut mye musikk med disse. Og da var det snakk om skapønk, skacore og ska. Da jeg først hørte Klikk Panikk og «Ingen grunn til panikk» ble jeg umiddelbart tent og ville ha med låten på «Pønk i Norge». Gjengen i bergensbandet har noen band og år bak seg, og virker nå å ha funnet en bra formel for ting som kan funke! Dersom de klarer å følge opp de to første låtene de har sluppet med et album i samme klasse, kan dette bli riktig så kult!
Ja, du er en entusiast for kombinasjonen ska og punk. Hva er det som gjør den blandingen så slagkraftig?
Jeg har alltid vært stor fan av Specials, Selecter, The Beat og den 2 Tone-greia. Og jeg ble veldig hektet på band som Operation Ivy, Rancid, Reel Big Fish, Voodoo Glow Skulls, Mighty Mighty Bosstones, Link 80 etc. på 90-tallet. De bandene der var viktig i forhold til oppstarten av Fucking North Pole Records.
Når det kommer til selve musikken til de nevnte bandene, er den jo jækla fengende! Jeg liker måten musikken er bygd opp på. Der trommer og gitar ofte danner kompet, med en bass som ligger oppå og lager grunnmelodier og gjerne en blåserekke som lager de fengende melodilinjer på topp og gir det hele et bra trøkk. Til sammen blir dette bra partymusikk!
Politisk engasjement, rabulisme, opprør eller rebelskhet er gjennomgående elementer i mye punk. Hva er det som gjør at genren egner seg så godt til å uttrykke frustrasjon, til å ta et oppgjør med øvrigheten og hva kan man uttrykke med punkmusikk som ikke kommer like bra frem i leserinnlegg og vanlig politisk engasjement? Fyller disse tekstene en funksjon som inspirasjon til vanlig engasjement i nærmiljøene og politikken også?
Pønk er jo ofte litt kjapp, hard og aggressiv, og derfor egner den seg også ganske bra til å få ut litt frustrasjon og aggresjon!
Lokal Politikk fra Horten er jo kanskje det beste eksemplet på det! De synger om lokale forhold. Som de selv sier det:
«Lokal Politikk spiller pønkrock og synger for deg som veit hvor skoen trykker. Om psykiatrien som ikke virker. Hjemmet som svikter. Sosial nød. Verden er et vakkert sted. Det kan andre synge om».
«Mest fordi vi er glad i musikk, øl og bra folk. Og fordi vi mener noe. Om ting vi veit og folk vi har møtt. Ting vi tenker på. Som plager oss. Vi liker å se oss sjøl som et anstendighetens kommunikasjonsbyrå. Der Geelmuyden Kise, First House og andre omskriver og pakker inn til det ugjenkjennelige, sier vi ting rett ut.»
En annen ting med det bandet er at de gir alt av overskudd de genererer gjennom bandet (platesalg/konserter) til det lokale Blå Kors i Horten. Som hjelper folk i nærmiljøet som trenger det. Nå er det neppe snakk om millioner, men det blir noen hundre- og tusenlapper i løpet av et år.
Noen kritiske stemmer vil hevde at mye av dette låter ganske likt den norske punken fra 1980-, 1990-tallet, og at det er en slags stillstand. Hva vil du si til dem og hvor viktig er det med musikalsk utvikling og fornyelse kontra uttrykksbehov og energi?
Jeg tenker det ikke er så jækla nøye hva alle kritiske stemmer måtte hevde om det. Det er vel det som faktisk er selve kjernen med pønk, at man gir litt faen i akkurat det! Det meste av musikk er jo repetering, resirkulering og gjenbruk. Om det er snakk om rock, pop, prog eller pønk, eller annen musikk for den del. Men det viktigste er vel at man prøver å skape noe, finne et uttrykk og har det gøy! Den feteste pønklåta er ennå ikke laget…
Et aspekt ved punken, som noen ganger kan være underkommunisert, er humoren i tekstene. Et glimrende eksempel på det har vi her med Aktiv Dödshjelp og deres «Voi and Destroy». Hvilket forhold har du til dette bandet, denne låten og til humor i punkrock?
Jeg synes generelt det er veldig mye humor i pønk. Både selvironi, humor med skråblikk på samfunnet og litt mer bitende humor som slår.
«Voi and Destroy» er jo allerede på god vei til å bli en klassiker i min verden! Og virker å være manges favoritt på «2021: Pønk i Norge»-skiva! Låten er et fint tidsbilde på de siste par årene og vil for alltid minne oss på da de elektriske sparkesyklene skyllet inn over landet… Aktiv Dödshjelp har også et fint knippe andre kule låter, verdt å sjekke ut!
Dere har også funnet plass til litt powerpop/poppunk denne gangen av The Hallingtons og deres svært så fengende «Jesus Freak» og Ramones-rock med nå dessverre nedlagte The Skullingtons og deres «Highschool of the Dead». Hvilket forhold har du til disse bandene og genrene?
Utrolig synd at The Skullingtons ga seg nå. De fikk endelig ut albumet sitt i fjor, og så skulle det altså bli bandets svanesang. The Hallingtons har et knippe kule singler og EPer ute, kanskje kan vi håpe på et album fra den kanten også? Uansett, som du sier, ivaretar de den melodiøse pønken med røtter fra 60-tallet. Slikt trenger vi mer av!
Hva er ditt forhold til Trygve Slagsvold Vedum og Senterpartiet?
Har egentlig ikke noe som helst forhold til verken Vedum eller Senterpartiet! Men vi så jo tidlig at Vedum kom til å bli jokeren i årets valg… og fyren er jo som skapt for være på coveret til en «Pønk i Norge»-LP, så valget var denne gang ekstremt enkelt!!
Kan du til slutt velge ti norske punkfavoritter utenom de du selv har gitt ut og si hva du har likt ved disse låtene.
Slike listere er alltid vanskelige. Men dersom jeg skulle spilt 10 norske pønklåter i dag, så ville jeg spilt disse:
Life… But How To Live It? – Green
Junkfood Society – Severin a ‘la slurpen
Kafka Prosess – Tro Håp Og Kjærlighet
Bøyen Beng – Storbynatt
Drunk – One in a Million
Kjøtt – Kloning
Søt Hævn – Asfaltparasitta
Svart Framtid – Snuteterror
Norgez Bank – Springtime in Belsen
Norzink – Æ Hate Turistan
2021: Pønk i Norge
2020: Pønk i Norge
2019: Pønk i Norge
2018: Pønk i Norge
Julepønk i Norge
Sjekk også:
Anmeldelse/omtale av de fleste kuttene på «2021: Pønk i Norge»-samleren (Ferske spor uke 35/2021)
The Skullingtons – Highschool of the Dead & Mentally Challenged (Ferske spor uke 36/2020)
Polardegos – Polio (Ferske spor uke 18/2021)
Polardegos – Internett (Ferske spor uke 18/2021)
Lucky Malice – Magnetic (Ferske spor uke 38/2020)
Lucky Malice – Album: Misfit (Musikalske sidespor – uke 41/2017)
DANGER!MAN – Weapons of Mass Distraction & The Rules of Engagement (Ferske spor uke 33/2020. Halden-punkerne Lucky Malice bidrar med koring på det siste albumet til DANGER!MANs «Weapons of Mass Distraction»)
«Når det gjelder band vi digger bør jo i allefall Berusalem, Gringo Bandido og The Monotrons nevnes». (The Boogietraps – Østfolds nye garasjerock-fanebærere)
Castro – Golden Oreole (Ferske spor uke 24/2020)
Quarter Wolf – Polish Prototype (Ferske spor uke 18/2020)
Quarter Wolf – Shitfaced and on Fire (Ferske spor uke 11/2020)
Quarter Wolf – Rise & Fall og Dumbass Utd. (Ferske spor uke 14/2019)
Quarter Wolf – Midnight in Oslo (Ferske spor uke 8/2019)
Quarter Wolf – Shut the Fuck up and Play (Ferske spor uke 44/2018)
Murder Maids – Child Protective Services (Ferske spor uke 36/2020)
Hudkreft – Kulturelitene barn & Pønken er død og Hudkreft drepte den (Ferske spor uke 39/2021)
Pønkerne Hudkreft runder av Miljø- og klimakonferansen Tellus 2019
Cockroach Clan – On an Island & Necktie Party (Ferske spor uke 41/2019)
Cockroach Clan – You Have a Bun & Fantasyland (Ferske spor uke 37/2019)
Ramona’s Tea Party – Shen’t (Ferske spor uke 23/2020)
Bakrus – Deli de Luca & Klar, Ferdig Faen Heller (Ferske spor uke 42/2021)
Bakrus – Duejakt & Bo I Container (Ferske spor uke 13/2021)
Bakrus – Kyssing(Musikalske julespor 2019)
Oppkast – My Head (Ferske spor uke 2/2020)
Brutal Kuk – 10 Bud (Ferske spor uke 33/2021)
The Cameltoes – Dama Ronka Åsså (Ferske spor uke 35/2018)
FAENIHÆLVETTE – Ropstad Requiem & Abort Mission (Ferske spor uke 25/2019)
FAENIHÆlVETTE – Musikkbransjen’s Anti-Vaksine Folk (Ferske spor uke 24/2019)
Musikkfest Oslo 2018 – vi anbefaler disse utøverne (Inkludert Dead Beat)
Hayeminol – I Want Out (Ferske spor uke 8/2021)
dOMi – Amazingland (Ferske spor uke 37/2019)
NORD MOT NORD – Mørke daga (i Lysets by) (Ferske spor uke 16/2021)
NORD MOT NORD – Hüske Dü? (Ferske spor uke 4/2021)
NORD MOT NORD – Nordnorsk Seperatisme Nå! (Ferske spor uke 2/2020)
Astrobabes – Kongen av verden (jekk deg ned) (Ferske spor uke 38/2019)
Astrobabes – Jævla Homo (Ferske spor – uke 33/2018)
Astrobabes – Singel (Ferske spor – uke 23/2018)
Suicidal Ninja Monkeys – Broken Plate (Ferske spor uke 45/2021)
Kryp – Hat overalt (Ferske spor uke 16/2021)
Kryp – Gud Ga Mæ En Liten Kuk (Ferske spor uke 7/2020)
Anti-Lam Front – Litt av en Khan (2020) (Ferske spor uke 49/2020)
Pappasaft – Førstemann til Møller (Klubbdagen Øya 2019 – anbefalinger)
Pappasaft – EP: Rom til folket (Musikalske sidespor – uke 8/2018)
Norsk Råkk – Alarmen går igjen og Siste kapittel (Ferske spor uke 48/2020)
The Nika Riots – Nine Meals From Anarchy (Ferske spor uke 36/2018)
The Nika Riots – Hanged, Drawn & Quartered (Ferske spor – uke 24/2018)
Online-konsert (Inkludert Exploding Head Syndrome)
Exploding Head Syndrome – I Got Feelings (Ferske spor uke 41/2019)
Exploding Head Syndrome – Everyone’s A Target & Walk Alone (Ferske spor uke 40/2018)
Astmatisk Gapskratt – Din Verste Fiende (Ferske spor uke 21/2021)
Astmatisk Gapskratt – «Juleverksted» (Musikalske julespor 2020)
Astmatisk Gapskratt -«Ekkokammer/Katzenjammer» (Ferske spor uke 46/2018)
Astmatisk Gapskratt – Ræis Dæ Opp! (Ferske spor – uke 23/2018)
Freedumb – Get Away (Ferske spor uke 39/2021)
Freedumb – Weekender (Ferske spor uke 23/2021)
Freedumb – Inside the Box (Ferske spor uke 41/2019)
Hoggormsafari – Distraher meg (Ferske spor – uke 24/2018)
Hoggormsafari – EP’en «Du er hva du spiser. Spis de rike» (Musikalske sidespor – uke 20/2016)
Veislakt – Sonic Reducer (Ferske spor uke 20/2020)
Veislakt – Blod I Manesjen (Ferske spor uke 36/2018)
Veislakt – Klovnene (Ferske spor uke 10/2018)
Online-konsert (Inkludert Pay to Breathe)
Honningbarna – Haster som faen (Ferske spor uke 50/2017)
Honningbarna: Album: Voldelig lyd (Musikalske sidespor – uke 49/2017)
Honningbarna – Låt: «Hold an ann» (Musikalske sidespor – uke 41/2017)
Tons of Rock 2017 – Fotoreportasje Del 1 (Inkludert Honningbarna)
Brillejesus – Hytta til bestefar (Ferske spor uke 33/2020)
Brillejesus – TV-serie & Jeg vil ikke (Ferske spor uke 16/2020)
Brillejesus – Dine kommentarfelt (Ferske spor uke 34/2019)
Brillejesus – Gjenbruksbutikk (Ferske spor uke 21/2019)
Brillejesus – Nå er det jammen snart jul igjen! (Musikalske julespor 2019)
Årets norske album 2020 (Victor Josefsen) – Barren Womb – Lizard Lounge
Barren Womb – Smokes, Let’s Go (Ferske spor uke 23/2020)
Barren Womb – You Do The Meth (Ferske spor uke 21/2020)
Barren Womb – Drive-Thru Liquer Store / Mystery Meat (Ferske spor uke 10/2018)
Fuck Ups – «White Christmas» (Musikalske julespor 2020)
Kjell Engelsen Moberg: Åpensindig, engasjert idealist med hjerte for punkrock del 2 (Inkludert Neperud)
Haust – «No Christmas» (Musikalske julespor 2020)
Life… But How To Live It? – «Christmastime» (Musikalske julespor 2020)
Sjekk også relaterte saker under, husk forresten å klikke på «Last inn mer» for å sjekke flere, og du må klikke «Last inn mer» flere ganger for å få med deg alle.
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog