Søk Meny Lukk
Lukk
Av: David Jønsson Intervjuer 2. desember 2021

Singelpremiere: Øyvind Holm – «One Of These Days»

"Selv om det ikke har vært et bevisst forsøk på å skrive en julelåt, så er det en god dose lengsel og ensomhet i den teksten. Og det er jo for så vidt følelser mange tar med seg inn i jula og som kanskje også blir forsterket i desember". Vi har eksklusiv premiere på Øyvind Holms nye singel «One Of These Days». Les også om hvordan sangen ble til og om det kommende albumet «The Unreliable Narrator».
Av: David Jønsson/Foto: Olga Bushueva

Adventstid er ventetid, men som alle vet kan ventetiden føles eviglang. Den følelsen kjenner nok mange artister på om dagen. Lang ventetid på samtlige vinyltrykkerier verden rundt har ført til mye frustrasjon og rastløshet blant musikere og plateselskap. Øyvinds Holms album «The  Unrealiable Narrator» skulle hatt slipp i november, men har nå blitt utsatt til januar.

I stedet for å sitte rolig og vente på albumet i fysisk form, benyttet Holm tomrommet på å skrive og spille inn en syvminutters, frittstående singel i vante omgivelser i Brygga Studio. «One Of These Days» er et mektig verk fra popmesteren, med smått barokke undertoner og psykedelisk koring. Som en førjulsgave til oss alle fra Holm, har Deichman musikk fått eksklusiv premiere på «One Of These Days» i hele dens originale lengde og prakt. Hør låten her og les intervju med mannen selv om hvordan singelen ble til og om albumet som endelig kommer i januar.

God dag, Øyvind! Gratulerer med ny singel! Hva kan du fortelle om «One Of These Days»?

– Da vi kom et stykke utpå høsten her, gikk det gradvis opp for meg at alle tidsplaner lagt for lanseringen av det nye albumet måtte skrotes. Det var store forsinkelser i alle ledd i den vinylproduserende verden. Det som tidligere hadde tatt 3 måneder, tok nå plutselig 6-7 måneder å få produsert. Jeg følte også at det var uaktuelt å slippe en ny singel fra skiva før jeg hadde en slippdato å forholde meg til. Vi har nå blitt lovet at skivene sendes fra trykkeriet tidlig januar, og plateslipp blir nå planlagt rundt dette.

I det tomrommet som da oppstod begynte jeg derfor å fable om at det kunne være en god idé å skrive en helt ny låt som kunne gis ut som en frittstående singel. Ideene til selve låten begynte så smått å spinne da jeg fant igjen et bilde jeg hadde tatt av en juledekorasjon vi har i heimen. Det er et juletre laget at skrapmetall. Jeg har alltid syntes den er litt kul, fordi den er litt annerledes og røffere i uttrykket enn alt det vanlige glitteret og fjaset som selges i butikkene før jul. Da jeg så igjen bildet, tenkte jeg at det ville vært det perfekte omslaget for en julesingel. Og slik ble det. Jeg skrev ferdig låta, klarerte med Torgeir på Crispin Glover Records og booket studio.

«Christmas» blir nevnt i teksten her, men å kalle «One Of These Days» for en julesingel er vel å strekke det ganske langt?

– Det er vel en julesingel, men ikke en julesang. Jeg kunne nok aldri skrevet og gitt ut en tradisjonell,  fullblods julelåt. Til det er nok kroppens kontrollmekanismer og kritiske filtre for strengt kalibrert. Å bruke ordet «Christmas» i teksten er kanskje et slags julealibi, men det passer også ganske så naturlig inn i den historien teksten forteller.

Men selv om det ikke har vært et bevisst forsøk på å skrive en julelåt, og uten å tolke for mye inn i det, så er det en god dose lengsel og ensomhet i den teksten. Og det er jo for så vidt følelser mange tar med seg inn i jula og som kanskje også blir forsterket i desember.

Hvordan var innspillingsprosessen?

– Vi booket to dager i Brygga i slutten av november. Jeg hadde i forkant, som jeg ofte gjør, sendt bandet en enkel demoskisse, slik at låten ikke skulle være helt ukjent. Utover dette er jeg alltid veldig åpen for at ting skal få skje og utvikle seg i prosessen. Vi brukte vel én dag på innspilling og  én dag på ekstra pålegg, koringer og miks. Så en forholdsvis effektiv seanse. Man får ikke så mye tid til å overtenke ting. Man skyter fra hofta og jobber på instinkt. Innimellom er det veldig befriende.

Egentlig skulle vi ha snakket om det nye albumet ditt «The Unreliable Narrator», men det har blitt utsatt på grunn av endelse køer på vinylpresser over hele verden. Hvor frustrerende er det å forholde seg til stadige endringer i albumplanene?

– Det er vel litt som jeg var inne på lengre opp, man må forsøke å snu det til noe konstruktivt. Situasjonen er lik for alle som driver med dette, og det er ikke så mye vi får gjort med det. Så da er alternativene at man enten kan henge med gjeipen, eller gjøre det beste ut av situasjonen. Skiva kommer jo uansett om en stund, og jeg fikk jo, tross alt, en gylden muligheten til å skrive denne nye låten som kanskje ikke hadde kommet om alt hadde forløpt som planlagt. Det hadde nok vært verre om det var booket turné og det var et stort apparat i sving som styrte med meg, men Øyvind Holm AS er en liten tilpasningsdyktig bedrift.

Jeg har inntrykket av at du skriver konstant, men har all denne ventingen ført til en ekstra kreativ periode?

– Jeg har iallefall hatt tid til å etabler en slags mental forestilling av hva en tredje soloplate kan bli for noe. Jeg har lekt med en del ideer og opptakeren på iPhonen begynner igjen og fylles opp med små skisser og bruddstykker av ting som forhåpentligvis kan bli kule låter senere. Men, venting eller ei, på generell basis er det alltid viktig å holde det igang. Sitter man og klimprer vil det som regel alltid dukke opp småting som kan brukes. Og det tar også tid å jobbe seg inn i den kreative bobla igjen om man lar gitaren henge for lenge på veggen. Det må bli så dagligdags at du slutter å tenke at:  «Nå skal jeg skrive en sang». De gode ideene kommer derfor som regel alltid litt bardust på.  Målet er en tur i studio høsten 2022.

«One Of These Days» er en uhyre velsmakende ventepølse til albumet kommer. Hva kan du fortelle om det kommende albumet?

– Som forgjengeren har også «The Unreliable Narrator» et tydelig popfokus. Men vi har vært bevisst på å utfordre formatet mer denne gangen. «After The Bees» var kanskje noe mer renskåret. Nå tar vi nok litt flere sjanser og eksperimenterer noe mer. Uten at det var for strengt, så laget vi oss et slags dogme som sa: «Hva om disse låtene ble spilt inn i Berlin på slutten av 70-tallet?» Det ble lyttet mye til Bowie, Iggy, Eno osv. Det er ikke noe som overskygger eller dominerer produksjonen, men det helt klart elementer her og der som kan knyttes til disse ideene. Vi har brukt mange gamle synther, innimellom skrudd og manipulert både stemmer og instrumenter slik at de har endret helt karakter. Det har kanskje blitt en mer svevende, atmosfærisk plate. For meg når jeg driver på er det viktig å ikke lage den samme plata to ganger. Det må være interessant for som skriver og spiller musikken også.

Helt til slutt, ettersom det snart er jul: Hva er den fineste julesangen?

– Den som jeg synes er finest er nok Nat King Coles «The Christmas Song». Og så spilles Dylans juleskive «Christmas In The Heart» ofte og høyt i heimen.

«One Of These Days» slippes via Crispin Glover Records fredag 3. desember, men allerede nå kan du høre den i sin helhet her:

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 72 andre abonnenter