Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 15. mars 2022

Tara Nome Doyle: Forføreriske skadedyr og vakker pianomusikk

– Man må være ærlig med seg selv for å lage bra musikk. Hvis man holder noe tilbake eller later som om man er en annen, høres det med en gang. Låtskriving har derfor alltid vært en viktig måte å bli kjent med meg selv på, forteller Tara Nome Doyle, som er aktuell med albumet «Værmin» på Modern Recordings.

Tekst: Jan-Olav Glette / Foto: Sonja Stadelmaier

Den 24 år gamle sangerinnen står for vakker, symbolrik musikk der hun lar krypdyr og insekter forbundet med pest og plage symbolisere det uønskede og «stygge» eller ubehagelige i oss selv. Med håpløs, mørk kjærlighet som bakteppe feirer hun dette skjemmende i oss selv og kjærligheten som tar tid. Musikken er møysommelig arrangert og kompleks for popmusikk å være. Likevel er det hennes formidable stemmekraft som tar mest oppmerksomhet. Lydbildet er eterisk og uttrykksfullt.

I dette intervjuet forteller hun til Deichman musikk om heltinnen Susanne Sundfør, behovet for å være inderlig og ekte, eller i det minste ærlig, om man vil lage god musikk, sitt rike stemmeregister, forskjellen mellom hodestemme og bryststemme og hva som gjør at hun er så glad i pianoet som instrument.

For de som ikke kjenner deg og din flotte musikk allerede, hvem er Tara Nome Doyle?

Jeg er en norsk-irsk sanger og låtskriver fra Berlin. Moren min kommer faktisk fra Stavanger, men jeg er oppvokst i Tyskland. I min musikk står stemmen og tekstene alltid i sentrum og lydbildet er ofte enkelt, men likevel episk.

Når og hvordan oppdaget du musikk og hva var det som gjorde deg så lidenskapelig opptatt av den?

Både i Norge og i Irland spiller folkemusikk en viktig rolle og vi har alltid pleid å synge mye sammen i familien vår. Jeg tror at disse melodiene har preget meg opp gjennom årene og at det kan høres i musikken min. Da jeg oppdaget musikere som Damien Rice og Susanne Sundfør i tenårene mine ble jeg veldig interessert i tekster og soundscapes. Det var grunnen til at jeg begynte å skrive låter selv da jeg var rundt 12 år gammel. Dette har vært et viktig emosjonell ventil for meg.

Hvilken musikk var du omgitt av under oppveksten?

Mye folkemusikk og kirkemusikk da jeg var liten. Senere hørte jeg mye på popsangere som Beyoncé og Christina Aguilera, rapartister som Kanye West og Kendrick Lamar, soulmusikk av Donny Hathaway og Jackie Wilson, art pop av Marina and the Diamonds og FKA twigs, «alternativ» musikk av Arctic Monkeys og mye mer. Jeg har alltid likt å høre på mange ulike genre og blir inspirert av de forskjellige måtene å lage musikk på.

Hva fascinerte med å synge og spille og den måten å uttrykke seg på?

Det at man må være så ærlig med seg selv for å lage bra musikk. Hvis man holder noe tilbake eller later som om man er en annen, høres det med en gang. Låtskriving har derfor alltid vært en viktig måte å bli kjent med meg selv på.

Hvorfor sang og piano?

Jeg elsker det å synge. Det føles veldig naturlig og befriende. Pianoet gir så mange muligheter og føles veldig direkte. Jeg tror derfor er disse to instrumentene, altså stemme og piano er min favorittkombinasjon.

Har du hatt noen musikalske forbilder eller mentorer? I så fall hvem og hva lærte du av dem?

Susanne Sundfør har alltid vært et stort forbilde for meg. Måten hun synger på er så berørende og hun klarer å bygge svære lydbilder, som er både rikholdige og interessante. Hvis jeg trenger inspirasjon, hører jeg ofte på hennes musikk, men også på rapmusikk. For eksempel på den nye platen av Little Simz. I rapmusikk er tekstene ofte veldig sentrale og det hjelper meg å finne nye måter å skrive på.

Hva er de viktigste kildene til inspirasjon i skapelsesprosessene dine?

Mine egne følelser og erfaringer. Jeg prøver alltid å kjenne inni meg selv og å finne en sann følelse mens jeg skriver en ny sang.

Hvordan har din norske, tyske og irske bakgrunn påvirket deg som musiker og tekstforfatter?

Det har sikkert hatt en ubevisst innflytelse på den type melodier jeg liker å skrive. Kanskje det også gir meg en litt unik måte å relatere til språkene på, fordi bilder og talemåter blandes sammen.

Vokalen din spenner over et bredt register på albumet. Man føler nesten at det er to ulike stemmekarakterer. Hvordan har du utviklet og funnet ditt vokale uttrykk?

Jeg pleide bare å synge med hodestemmen, altså høyt, til jeg begynte på en musikkskole da jeg var 18 år gammel. Der fikk jeg sangtimer og fant ut at jeg faktisk også kunne synge med en dyp, mørk stemme, såkalt bryststemme. De første par årene føltes det veldig fremmed å synge med denne «nye» stemmen, men nå syns jeg det er inspirerende å kunne skrive låter som passer til den. Min plate «Værmin» ble også inspirert av denne kontrasten.

Fortell om musikerne som du har med deg på platen og hva de har bidratt med.

Simon Goff, fiolin og synth

Etter at jeg hadde skrevet ferdig sangene, hjalp Simon meg med å finne den riktige instrumenteringen til platen. Han spiller mange instrumenter og er også svært teknisk begavet. Derfor kunne han bidra mye med sin egen sound og neoklassiske bakgrunn.

Tobias Humble, trommer

Tobias spilte inn nesten alle trommetakes på en dag! Det var utrolig kjekt å jobbe med han, og hans input var kjempeviktig for platen.

Anne Müller, cello

Anne er en superflink cellist. Hun spilte inn cello på «Moth» og «Snail 1».

Larry Mullins, trommer på «Værmin»

Larry har en svær basstromme som vi gjerne ville bruke til «Vær min». Det ble så bra. Jeg er veldig takknemlig for at han ble med på det!

Hva vil du uttrykke med albumtittelen «Værmin»?

«Værmin» er en sammensettelse av frasen «Vær min» på norsk og «Vermin», som betyr skadedyr på engelsk. Platen handler om det en prøver å unngå, i seg selv, men også i forhold til andre mennesker. Hvis en aldri konfronterer seg selv med disse ubehagelige tilstandene, så kan en heller aldri lære å omgås dem eller lære noe fra dem. Låtene på «Værmin» er alle oppkalt etter forskjellig småkryp, som ofte blir utstøtt eller oppfattet som ekle – for eksempel snegler, larver eller edderkopper. Albumtittelen er et uttrykk for disse temaene.

Alle låttitlene har, som du nevner, fått navn fra ulike småkryp. Det være seg igler, snegler, møll, larve, mygg, makk, edderkopp eller kråke eller skadedyr. Hvilket forhold har du selv til disse vesenene?

Da jeg var liten elsket jeg småkryp, spesielt snegler og edderkopper. Nå til dags syns jeg det er interessant å bruke disse skadedyrene som symbol for alt det vi prøver å unngå, for det som vi synes er ekkelt, men som likevel er viktig for en sunn balanse i vårt miljø.

Du har fått laget musikkvideoer til «Spider» og «Caterpillar». Fortell om videoregissørene du har samarbeidet med.

«Spider» av Sonja Stadelmaier

Sonja har også tatt coverfotoet til platen. Vi har jobbet sammen i ett par år nå, og jeg elsker hennes estetikk. Det var veldig kjekt å få lage denne videoen sammen med henne.

«Caterpillar» av Oliver Mohr

Oliver ble jeg kjent med mens jeg ennå gikk på skolen. Han har vært veldig hjelpsom, og laget også en musikkvideo til den siste platen min «Alchemy».

Hvordan har platen blitt påvirket av pandemien?

Det gjorde at vi hadde mye tid til å tenke over hvert skritt i produksjonsprosessen.

Hvordan har det vært å være musiker i Berlin i denne tiden. Hvordan har tyske myndigheter støttet musikere og kunstlivet i denne vanskelige tiden og hvilke ettervirkninger har epidemien for musikklivet i Berlin og Tyskland?

For livebransjen har det vært veldig vanskelig. Her føler jeg at musikere ikke fikk den respekten og støtten de trengte fra de tyske myndighetene, men det fantes også spesielle stipender fra f.eks. Initiative Musik som hjalp meg å finansiere platen min. Uten deres støtte hadde det vært svært vanskelig for meg, så jeg er veldig takknemlig for det stipendet.

Simon Goff har produsert albumet. 

Simon er blitt en god venn gjennom denne prosessen. Han er en utrolig flink musiker og jeg liker hans rolige, konsentrerte energi. Det var veldig behagelig og inspirerende å jobbe sammen med han.

«Værmin» ble spilt inn i Vox-Ton Recording Studio og Hiddenseer Studio. Hvordan har selve rommene og atmosfæren har påvirket det musikalske uttrykket vi kan høre på platen?

Hiddenseer Studio er Simons hjemmestudio. Jeg tror at den avslappende stemningen hjalp oss til å ta den tiden vi trengte for å arrangere musikken.

Vox-Ton er en veldig fin sal med et stort flygel. Akustikken der er super. Akustikken var viktig for å få til låtenes klare klang, og atmosfæren for å jobbe fokusert sammen med de andre musikerne.

Fortell om plateselskapene dine.

Martin Hossbach

Martin har vært min business partner siden jeg var 18 år gammel. Han «oppdaget» meg, og han har hjulpet meg frem til å bli en profesjonell musiker.

Initiative Musik

Uten stipendet fra Initiative Musik hadde jeg ikke kunnet ta opp «Værmin».

Modern Recordings

Kelly fra Modern Recordings er en gammel venn av Martin som likte musikken min veldig godt. Med hans hjelp har vi kunnet publisere «Værmin» internasjonalt.

BMG

Modern Recordings er en sublabel av BMG.

Kan du til slutt velge fem låter som har inspirert deg som tekstforfatter, låtskriver og komponist.

Tekst:

Paper Thin – Lianne La Havas

My Work – JFDR

Pothole – Tyler, The Creator

The End – Sybille Baier

Volcanoes – Damien Rice

 

Låtskriver:

Mellom bakker og berg – Ane Brun

Lust – Kendrick Lamar

Undercover – Susanne Sundfør

Wild One – Emilie Nicolas

New Gods – Grimes

 

Komponist:

When the Lord – Susanne Sundfør

The Mysterious Vanishing of Electra – Anna von Hausswolff

On Powdered Ground – Agnes Obel

Mawal Jamar – Soap&Skin

children – Lowly

 

Tara Nome Doyle – Værmin (Album, 2022)

 

Tara Nome Doyle – Alchemy (Album, 2020)

 

Tara Nome Doyle – Caterpillar (Singel, 2022)

 

Tara Nome Doyle – Crow (Singel, 2021)

 

Tara Nome Doyle – Snail I (Singel, 2021)

 

Federico Albanese & Tara Nome Doyle – The Moments We Keep (EP, 2021)

 

Tara Nome Doyle – Bad Dreams (Singel, 2020)

 

Tara Nome Doyle – Supernova (Singel, 2020)

 

Tara Nome Doyle – Mercury (Singel, 2020)

 

Tara Nome Doyle – Stille Natt (Singel, 2019)

 

Tara Nome Doyle – Neon Wood (Singel, 2019)

 

Tara Nome Doyle – Heathens (Singel, 2019)

 

Tara Nome Doyle – Dandelion (EP, 2018)

 

Tara Nome Doyle – Milk and Honey (Singel, 2018)

 

Tara Nome Doyle – Down with You (Singel, 2018)

 

Sjekk relaterte saker under, husk forresten å klikke på «Last inn mer» for å sjekke flere, og du må klikke «Last inn mer» flere ganger for å få med deg alle.

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 64 andre abonnenter