Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 22. mars 2022

Hôy La: – Lyset er mørkets venstrehånd

Hôy La eller Ingri Høyland, som hun heter, albumdebuterte nylig med «There’s a Girl Inside my Brain Who Wants to Die» på NESM. Deichman musikk lar seg fascinere over den delikate, hudløse lydlige fortellingen om angst og indre smerte, men også håp, og sendte av gårde noen spørsmål for å finne ut mer om de forlokkende melodiene i kjølvannet av triphop. Ingri gir oss sin tankestrøm, ord, bilder og assosiasjoner til spørsmålene.

Tekst: Jan-Olav Glette / Foto: Jeppe Lange

Introduksjon

Jeg sitter på flyet til Barcelona og tenker på hvordan jeg skal svare på alle disse spørsmålene på en ny måte. Jeg gjør meg akkurat ferdig med boken «Kun koncentreret om min kones ko», en kjærlighetsutveksling mellom Gertrude Stein og Alice Thomas. Det siste halve året og under utgivelsesperioden har jeg ikke hatt noe lydlig output, altså, jeg har ikke klart å lage ny musikk samtidig med å spille/utgi osv. Men jeg har skrevet og nynnet og hymnet og rimet og messet. En kollega leste en av tekstene og anbefalte meg å lese Gertrude Stein, og siden har jeg ikke kikket meg tilbake. Jeg håper dette gir mening og at du som leser har lyst til å lese mine strømmer av tanker og ord og bilder og assosiasjoner rundt disse spørsmålene.

For de som ikke kjenner deg allerede, hvem og hva er Hôy La og Ingri Høyland?

Jeg heter Ingri Høyland
og jeg begynte å leke
leke med ord og med lyder
og med navn og ordlyder
hvem kan være meg som ikke er hele meg
som er en side av meg som er vanskelig å fornemme
fordi jeg er vanskelig å fornemme, flytende er jeg.
Hôy La som den skjulte siden, den siden som var skjult
fordi verden liker ikke ting som er vanskelige å fornemme
Hôy La, fordi jeg liker grafikk, jeg liker tegn, mystiske symboler som sender
deg i en retning og aldri hjem igjen.

Når og hvordan oppdaget du musikk og hva var det som gjorde deg så lidenskapelig opptatt av den?

Åh den energi
den energi
den energi
som blusser opp i kroppen
som skinner i hele kroppen
og huden gløder
av energi, av sinne og av minne
mine minner, mine sinner
får leve på scenen
på scenen for sinnet leve
fritt og uten fordømmelse og makt
og så er det sagt.

Hvilken musikk var du omgitt av under oppveksten?

Visa om døden
Visa om kjærligheten
Visa om melankolien
jeg fornektet det i lang tid
men jeg tror på jordbær
på Lauvåsen, og blåbær i et lokk
og gutten som møtte døden og om å ha en
bror i femte klasse har lært meg
om musikk og melankoli og
om sanger som treffer hjertet.

PS: Morfar har komponert melodien til julekveldsvisa, og Prøysen var i det hele tatt fast repertoar i familiens sanghefte til alskens sammenkomster 💗

Når begynte du selv å synge og spille og hva fascinerte med den måten å uttrykke seg på?

Først i en lukket
verden, inne i meg, fantes et
sted eller ikke et sted
men et vers eller en bevegelse
som aldri aldri aldri fikk være fri
ingen frie bevegelser
fordi alle beveget seg så raskt så raskt beveget seg så raskt
ja alt gikk så raskt, og jeg løp med, rundt og rundt og rundt på treningsbanen
men så fikk jeg heldigvis oppdage
i landet forbi, et uutforsket land, med nye regler, ingen regler, med stygge lyder, og ingen akkorder og ingen strenge pianolærere eller andre skolelærere å imponere, kunne jeg endelig bevege meg fritt. Jeg kunne bevege meg i lyder, som resonnerte med mørket innen i, som kunne speile og være og speile og være noe annet, noe forbi og tenk – helt fri!

Dette er forresten en kjærlighetserklæring til elektronisk musikk.

Hvorfor sang og piano?

Åh hvor er jeg trett av at kvinner skal spille piano og synge
foran på scenen skal vi stå å synge og skinne og synge og skinne
og ja takk sier de til begge deler takk til en ballade på pianoet eller takk til Für Elise, og Elise hvor er du yndig, sier de. Så trett jeg blir så trett!

Men åh den energi den stemmen den energi den gir,
jeg er trett så trett av det ideal, det für elisiske uelastiske ideal, men hvor er du magisk, på scenen er du fri, og selv om de kikker forundret opp på deg, kjære stemme, fordi du roper, ja du roper, og slik en disharmoni, den stemme er fri!

Før var du bundet av pianoet, og reglene og idealene, og harmoniene, og Für Elise, men sammen med elektronikken, til kjærligheten til elektronikken,
kan du være mere fri, noen ganger med takt og tone og andre ganger med fakkel og trone.

Har du hatt noen musikalske forbilder eller mentorer? I så fall hvem og hva lærte du av de?

Åh så mange mentorer
jeg skrev en gang en tekst om de mennesker som
åpnet mitt hjerte, som åpnet musikken og meg.
Den slags kjærlighet og hengivenhet
åh, mine skatter, så bløte og varme
jeg vil de forevig forbarme
den som er meg nær vet hvor jeg er de kjær
så mye mørke jeg har i kroppen
men desto meget med kjærlighet
LIGHT IS THE LEFT HAND OF DARKNESS

Åh min skatter for ikke å glemme mine kilder
til inspirasjon, til Gertrude, til Ursula, til Tove!
Mennesker som lengter, som lengter etter mere,
som stiller krav og utfordrer verden med sine
tankeeksperimenter, med sin ærlighet, som gjør det mulig
å leve, i den strenge, grå hverdag.

Hva er de viktigste kildene til inspirasjon i skapelsesprosessene dine?

Mitt sinn
der skriver her i dag
ja for dette er tankeskrift
fordi tenk hvis verden kunne være tankespråk og tankeskrift
fremfor språk-forgift og usj finner ikke noe rim for gift (my point excactly!)
men i musikken får sinnet lov til å være litt mere fri
fri fra alle regler og roller og rammer og rim
et verk tar alltid utgangspunkt i en tilstand, et sinn, et hjerte en varme
fordi jeg er sånn i overflod skjønner du, ja en empati som Ursula ville kalle det, eller drømmer som Dostojevskij vil kalle det en psykisk syk som staten ville kalle det. En hypersanselig kropp som trenger til å puste og når bekken er tom, så drar jeg på hytta (haha, men det er sant!), for på fjellet kan jeg puste inn lyng og mose og farger og stillhet og larm og farger flere farger, seriøst det er så mange farger på fjellet i lufta i vannet i bekken i fossen.

(PS: har vært speider i 14 år, skjønner først hvorfor nå.)

Hvordan har din norske og danske (å bo i Danmark) bakgrunn påvirket deg som musiker og tekstforfatter?

Jeg tror det viktigste har vært fjellet
og så kanskje lengselen til fjellet etterfølgende
men i Danmark drikker de øl og hygger seg sådan
og de løper ikke like mye, bare akkurat passe akkurat som meg.

Hvor mye av dine tekster bygger på egne og venners erfaringer og hvor mye er inspirert av litteratur, film og annen form for fiksjon?

Fri flyt!

Dine tekster og musikk oppleves som åpenhjertige og tar for seg intime, vanskelige temaer. Hvor viktig er det å utfordre seg selv og egne grenser i det kunstneriske?

Hva er kunst?
jeg tror og håper
kunsten kan være et sted
som ikke bare ligger foran
men ligger et annet sted
og er som en blå firkant
som du beskuer på et museum
også skjønner du kanskje ikke helt hva poenget er
men likevel setter den blå firkanten seg, eller du gikk for fargen
du stoppet opp og tenkte hva er dette og hvorfor en firkant
om man tør spørre
(ja fordi det kan jo være vanskelig bare å spørre, så intellektuelt som det skal være!)

Jeg håper sannheten om tanken og sinnet
om drømmene og feberdrømmene og de syke tankene
kan være en blå firkant
for noen et speil
og for noen for mye
og for noen for nye
for noen en farge
og for noen en tanke

Jeg føler meg fri
når jeg lager musikk
å bare det er jo et under
fordi resten av tiden føler jeg meg fanget
så kanskje er det noe

Men jeg sørger alltid for å passe mine grenser
fordi grenser er viktig O så viktige
men jeg har forstått at det ikke er farlig være åpen
fordi folk får ro i øynene
når de kan møte et blikk
som ikke blir skremt
av sannheter, mørke sannheter
fordi mørke sanne hemmeligheter har vi alle sammen.

 

Hvor går grensen mellom det personlige og det private?

Det personlige
er det private som vi kan dele

Men husk at det private ikke er en eiendom
som skal forvaltes og settes på konto
men en hage, som skal vannes
og høstes og eplene skal deles og smakes
og deles og smakes og høstes og vannes

Kan du si litt om musikerne som du har med deg på platen og hva de har bidratt med?

Anders Bach
Nøkkelen til albumet, sammen åpnet vi døren til kjelleren
og i mørket så jeg Anders, det kan være lyst å se i mørke
sammen med andre

Simon Kjær
En der svinger, en som leker, en som skriver
en som liker grid, og sammen med meg som ikke liker grid
skjer det alltid noe gøy

Jonas Wetterslev
Min inngang til musikk og en verden
jeg er ham evig takknemlig og kjær

Brian Batz
En magiker, et magisk øre en magisk venn

Ida Urd
Min kjærlighet
den kvinnen den klippen
jeg ser meg til høyre på scenen
til høyre i livet
og der står hun den kvinnen den klippen

Lis Kruse
En som kan puste
i sirkler
ja hun puster i sirkler
sikke en magiker som

Jonas Krøvel
En som liker støy
akkurat som meg liker han støy
og den kjærlighet til støy skulle selvfølgelig med på albumet

Albumtittelen «There’s a Girl Inside my Brain Who Wants to Die» er en parafrasering av Tove Ditlevsens diktsamling «Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø» som samler et utvalg tekster fra hele hennes forfatterskap.

Hva er ditt forhold til Tove Ditlevsen og hennes tekster og hvordan er koplingen mellom ditt eget verk og hennes samling?

Tove Ditlevsen liker mørket
hun liker håpet og kjærligheten
og spiser mørket
det føltes oppløftende å kjenne seg igjen
la seg kjenne igjen, bli kjent
Tove Ditlevsen er en forkvinne
en kvinne for
fordi hun nyanserer kvinnen
hun nyanserer sjelelivet
komplisert
med farger
i nyanser
kompliserte
farger i kompliserte i
konsentrerte lys

Her er noen stikkord som jeg vil at du skal si litt om forholdet ditt til og hva de kan si om ditt albumtittelen: Trip hop, elektronika, klassisk/samtidsmusikk, performance art, drama, mørke, uro/angst, traumer, dissonans, sårbarhet, ensomhet, håp.

Alle fine ord, men alle må ha sine egne ord
de må gjerne finne sine egne ord
du har dine ord og assosiasjoner og jeg har mine
assosiasjoner, dramatiske assosiasjoner, varme lyse fine mine.
Ord om det uforståelige sårbare det moderne det klassiske
om å håpe på å være sårbar og om å håpe å være sterk
gjør musikken deg sterk fordi du kan være sårbar eller gjør
musikken deg sårbar fordi du prøver å være sterk
det er opp til deg, men den er din nå, og min og alles
jeg har gjort disse følelser tilgjengelig, så vi kan dele,
bare for et øyeblikk kan vi dele. Hadde det ikke vært fint.
Å dele litt mer.

Du har fått laget musikkvideoene til låten «Kids» i samarbeid med Jonas Svarstad. 

Musikkvideoen til «Kids» ble laget for noe tid siden fordi jeg utga «Kids» allerede i 2019. I forbindelse med platen har jeg valgt å gjøre et samarbeidsprosjekt med Jeppe Lange istedenfor det klassiske musikkvideoformatet. Jeg har delt små klipp for å sette en visuell ramme for utgivelsen underveis i utgivelsesforløpet. Det fulle videoverket ble utsatt grunnet instruktørens hjernerystelse, men videoen kommer her 22. mars!

Hvordan har platen blitt påvirket av pandemien?

Utsatt et år!

Hvordan har det vært å være musiker i København i denne tiden? 

En tid til å tenke
en tid til ro
en tid til å fokusere
å lese
og gråte
og savne
og ikke føle seg hel
og føle seg halv
fordi språket man hadde
sangen som helbredet
halverte.

Du har produsert albumet selv sammen med Anders Bach. Hvordan var samarbeidet dere i mellom?

Den rene magi! Det kan ikke forklares på andre måter.

Fortell om det flotte plateomslaget til «There’s a Girl Inside my Brain Who Wants to Die», med hjertebeskytteren hentet fra utstillingen «Consumed Future Spewed Up as present» av Lea Gulditte Hestelund, valget å samarbeide med henne og kunsten dere har skapt.

Lea Guldditte Hestelund er lys
og fremtid
og tid og frem
hun ligger foran
hun tar det langsomt
men det går sterkt
så du skal holde øye
hennes kunst og hennes menneske
er en av mine største inspirasjoner
en spire er hun
å tenk, ja tenkt at hun ville lage en Carrier til meg
en Carrier er slags bæresele fra fremtiden
som støtter meg i mitt arbeid.
Støtter sjelen, løfter sjelen
støtter og beskytter meg i å dele
dele så mye fra mitt bryst
holder meg oppe
sørger for meg
den, det er en hun
hun sørger for meg

Kan du til slutt velge fem låter som har påvirket deg som musiker, sanger,  tekstforfatter og komponist?

Som musiker,
som sanger,
som tekstforfatter,
som komponist,
som produsent,
som menneske,
som meg.
Som Ales
som alle.

Her er noen små gaver å utforske hvis du har kommet så langt i intervjuet 💗

Kun konsentret om min kones ko – Getrude Stein & Alice B. Toklas

You – Visible Cloaks, Yoshio Ojima, Satsuki Shibano

Flutter – Bendik Giske

I Die Slow – Okay Kaya

Whisper, Fold, Brush, Pt One – Sofie Birch

SeptologienJon Fosse

The Left Hand of Darkness Ursula K. Le Guin 

Hvite netter Fjodor Dostojevskij

Baby Halleluja Konradsen

Even If – CTM

Door – Caroline Polachek

Electronic works 1958-1995 – Else Marie Pade

Eventyr – Alf Prøysen

 

 

Hôy La – There’s a Girl Inside my Brain Who Wants to Die (Album, 2021)

 

Hôy la – Øya (Singel, 2021)

 

Hôy la – Ice02 (Singel, 2020)

 

Hôy La – Kids (Singel, 2019)

 

Hôy La – X Heads (EP, 2019)

 

Hôy La – Purple (Singel, 2018)

 

Hôy La – Shame (Singel, 2018)

 

Hôy La – Please (Singel, 2017)

 

Sjekk også:

Hôy La – Kids (Ferske spor uke 42/2021)

Hôy la – Øya & Queen (Ferske spor uke 39/2021)

Hôy la – Purple (Ferske spor uke 14/2019)

 

Sjekk også relaterte saker under, husk forresten å klikke på «Last inn mer» for å sjekke flere, og du må klikke «Last inn mer» flere ganger for å få med deg alle.

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 72 andre abonnenter