Av: Victor Josefsen Anmeldelser 3. oktober 2022

Konsertanmeldelse: She Past Away: Heftig dark wave-fest på lillelørdag, Blå

Tyrkerne Vulcan Caner og Doruk Öztürkcan ble møtt med dans, klapping og plystring da det etter hvert ganske sentrale bandet She Past Away i moderne dark wave gjestet Norge og Blå i Oslo. De sørget for synthdrevet, basstung dark wave og minimalistisk rockepoesi på tyrkisk. Publikum hadde tatt frem sine fetisjer og bandet leverte midtukes festen vi var kommet for.

Oslo nærer igjen en gryende dark wave eller gothscene, som stadig vokser i antall. Dark wave- og postpunk-konsertene har i økende grad begynt å tiltrekke seg tilreisende fra andre steder i landet. En kompis fortalte dessuten at han hadde truffet tre unge heroinister på T-banen på vei nedover til konsert som undret hva han hørte på i AirPodsen da han varmet opp med She Past Away på Spotify. Han ble også spurt om han kjente til Drab Majesty, som fylte Blå til randen 18. oktober 2019.

Det var gøy å se hvordan folk hadde kledd seg opp for anledningen. Det bryter opp hverdagen, og gjør det ekstra forlokkende å dra på en sånn konsert. Det er litt karneval, litt nostalgi til en forgangen tid og egen ungdom, tilhørighet, samhørighet og skumle drifter. Slik den mørke rockens univers også skal være. Nok en gang var Osloklubben Blå fylt til randen – denne dagen en kombinasjon av eldre gothere og folk under 30 da duoen She Past Away fra Bursai nordvest i Tyrkia gjestet hovedstaden.

Turneen for albumet «Disko Anksiyete» fra 2019 hadde, som så mye annet, fått vente noen år med å gå av stabelen grunnet Covid-19 og restriksjonene. Nå var de endelig på veien, og der vi befant oss. Tidligere hadde jeg ikke kommet nærmere scenen enn konsertplakater med dem i Athen, før og etter at jeg flyttet fra byen som huser deres label Fabrikata, bandmedlemmene har holdt hus der også.

Inspirert av erotiske skrekkfilmer, har de tatt utgangspunkt i 1980-talls musikk; Siouxsie and the Banshees, The Sisters of Mercy, Asylum Party, Clan of Xymox og D.A.F., og gitt fornye kraft til den mørke popen i fotsporene til The Cure og Joy Divisions generasjonsoverskridende uttrykk.

«Durdu Dünya» fra albumet «Disko Anksiyete» dundrer de i gang med funksjonell, minimalistisk bruk av gitar og synth, og med stor vekt på refrengene. Melodiene er ganske rett frem, men effektive, drivende, heftig og glødende. Nesten en slags goth disco.

Vi er tilbake i det nedsnakkede, likevel stadig tilbakevendende, 1980-talls depperock, med fornyet kraft, mer synther og omarbeidet til 2020-tallets lydidealer. Den gang smått obskure cold waven, til artister som Marquis de Sade, Kas Product ,Charles de Goal, Asylum Party og Martin Dupont, har blitt sentrale elementer i lydbildet, både for kveldens aktører She Past Away og Molchat Doma, Lebanon Hanover, Ash Code med flere. Og vi kan virkelig like det.

Fokuset på det rytmiske drivet, de catchy synthene og hamrende synthtrommene gjør musikken elektrisk og brennhet, selv om det ikke er det aller mest originale vi har hørt. Delay og reverb farger toneklangen. Det er kule gitarriff, slående synthesizere og knusende synth-trommelyder, som slår beina under deg og byr opp til dans.

«Hayaller» avrunder det hele, en seig, vemodig låt som kunne vært The Cure anno Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me». Ellers går det kjapt og energisk for seg, og det koker i salen. Intensiteten kulminerer under det første ekstranummeret «Bozbulanik», fra debutalbumet «Belirdi Gece» (2012). Da er det få i lokalet som ikke er involvert i svett dans. «Ritüel», fra samme plate, er et annet inspirert øyeblikk omtrent midtveis med sitt oppjagede, monokoromatiske lydbilde. Masseakkumulerende og omskiftelig.

Det blir spennende å se hva som blir det neste Blå-booker Sten Ove Toft og hans nye makker Terje Ekrene Vik (Blås nyansatte daglige leder, han driver også labelen Sheep Chase Records) inviterer inn på scenen ved Akerselven.

Sjekk også relaterte saker under, husk forresten å klikke på «Last inn mer» for å sjekke flere, og du må klikke «Last inn mer» flere ganger for å få med deg alle.