Av: Victor Josefsen Anmeldelser 24. september 2023

Kafé Hærverk: Intimt og nært med Mick Harvey, J.P. Shilo & Amanda Acevedo

Det var intimt og fint når den australske sangeren Mick Harvey gjestet Kafé Hærverk i Oslo sammen med duettpartner Amanda Acevedo og gitaristen J.P. Shilo samt for anledningen lokale Oslo Strings fredag 22. september – den første av to kvelder. Mark Steiner og Ingunn Holmen stod for passende oppvarming.

Tekst og foto: Jan-Olav Glette (Mick Harvey & Amanda Acevedo i House  of Foundation på Lyse Netter festivalen i Moss 2022)

Australieren Mick Harvey er en utmerket tolker og omarrangør av andres låter, og en elegant låtskriver med en rekke fremragende låter på samvittigheten. Noen av Nick Cave & the Bad Seeds aller beste låter, som for eksempel «From Her to Eternity», «Red Right Hand», «Tupelo», «The Ship Song» og «The Mercy Sea» er alle skrevet sammen med Harvey.

Mick Harvey har også har samarbeidet med PJ Harvey på 2011s mest kritikerroste og formodentlig sterkeste album: «This is England». Han er også medkomponist på Boys Next Doors beste låt «Shivers» og  The Birthday Partys «Release the Bats», «Happy Birthday» ( med Rowland S. Howard) osv. og var sentral i Crime & the City Solution i starten. Han har også bidratt på Robert Forster, Courtney Barnett og en rekke andre artisters plater.

En unik kapasitet med andre ord. Denne delen av karrieren får vi imidlertid ikke ta del av under disse eksklusive opptredenene hans. Her handler det om han selv i fint samspill med landsmannen J.P Shilo og i duett med meksikanske Amanda Acevedo, og for anledningen to fra selveste Oslo Strings: Lise Sørensen Voldsdal og Ragnhild Lien. Det er likevel plenty av godlåter. Det er konsentrert om det ferske duettalbumet med den meksikanske filmkunstneren og artisten og solokarrieren. Mye er versjoner av andres låter.

I likhet med fullengderen «Phantasmagoria in Blue» starter kvelden med «Creators of Rain», skrevet av Smokey Mims og fremført av Claudine Longet, Smokey and His Sister med flere. Settet er ganske annerledes, men gjenkjennelig i forhold til de to opptredenene på fjorårets Lyse Netter i Moss, hvor de fremførte mer eldre solomateriale og flere Gainsbourglåter. Naturlig nok er det nå mer sentrert om det nye albumet, som ble sluppet for et par uker siden. Dette albumet består i all hovedsak coverlåter med to unntak. Det er vakkert, delikat. Så også i liveformat.

Harvey selv fremstår som en vennlig, lettlikt og omgjengelig fyr.
65-åringen er også noe av en farsfigur og seremonimester for det hele. Publikum får ta del i en stemningsfull intimkonsert med mannen, som var trommis og gitarist i  The Birthday Party, senere the Bad Seeds parallelt med Crime & the City Solution  og har gitt ut åtte soloplater og et tilsvarende antall film soundtrack.

Hoveddelen av settet består av duetter med meksikanske Amanda Acevedo, med J.P. Shilo og Oslo Strings som sikkert tonefølge ,som på de to konsertene under Lyse Netter i Moss i fjor sommer. Kjente duetter, og låter som har blitt omarrangert til duett. Utforskning av død, kjærlighet og meningen med livet. Shilo krydrer det hele med matriser eller rekker av lydkulisser og effekter på sin gitar.

Mannen, som ble kjent med The Hungry Ghosts, og har spilt med blant andre The Blackeyed Susans og The Triffids, er en viktig bidragsyter til detaljrikdommen og kraften i musikken. Det er ikke uten grunn at den kløktige arrangøren Harvey har valgt å ha han med på mye av det han har gjort de siste årene.

De fine strykerpåleggene til Sørensen Voldsdal og Lien er en viktig del av det elegante, majestetiske lyduttrykket og kler virkelig låtutvalget. Publikum får blant annet høre Tim Buckleys «Phantasmagoria in 2». Låten, lett omskrevet inspirerte albumtittelen på duettskiva. Silvio Rodríguez’ «The Blue Unicorn» i en fiffig versjon. Jackson C. Franks Milk  & Honey» er tidløs og skjønn.

Uansett hva Mick Harvey, i dette tilfellet de, tolker, tar han med seg sin egen unike stil og tilnærming til låtene. De gjøres til gjenkjennelig Mick Harvey-rock, kan man kanskje si. Ikke minst er den veldig omarrangerte versjonen av Pat Benatars «Love is a Battlefield», skrevet av Mike Chapman og Holly Knight, et høydepunkt med sin tandre, sorgfulle kledning. Strippet fri for alle bombastiske anslag av 1980-talls rock.

Mot slutten forlater Acevedo scenen, og «A Suitcase in Berlin» fremføres med kun Harvey selv på vokal. Etter hvert kommer den meksikanske kvinnen tilbake. Showet avslutter med Serge Gainsbourgs «Bonnie and Clyde» før de gjør plass til kveldens DJs, som de sier. Harvey har med sine mange hyllestplater til franskmannen bidratt til Gainsbourg renessanse og gjort tekstene tilgjengelig for et engelskspråklig publikum.

Og det er en fin avrunding med denne gangsterparfortellingen. Harvey setter seg ned for signering av plater og korte passiar med publikum. Respektfull og vennlig her også, signerer han og slår av noen korte ord med ivrige publikummere. Fornøyd tar vi bussen hjemover etter nok en hyggelig aften i australierens selskap.

Mer om bildet: Mick Harvey & Amanda Acevedo spilte også i Heilmannparken. House of Foundation-konserten var en isolert begivenhet.

For øvrig spiller Crime & the City Solution på Salt i Oslo 15. desember.

Mick Harvey & Amanda Acevedo – «Love is a Battlefield» (Ferske spor uke 20/2023).