Av: Victor Josefsen Anmeldelser 10. oktober 2023

Konsertanmeldelse: Xiu Xiu: Naturtro og besettende

Nitti brutalt intense minutter med eksperimentell støy og post-punk, som var både tander og ekstremt besettende, vartet den amerikanske trioen Xiu Xiu  opp med på Belleville på Torshov i Oslo lørdag 7. oktober i et forhåndsutsolgt konsertlokale. En rå nerve og intens tilstedeværelse gjennomsyret det hele, og gjorde dette til en svært minneverdig aften.

Lykkelig og fylt med forventninger bega vi oss hen til en sær og inderlig sterk dose lørdagsunderholdning fra California-trioen Xiu Xiu som var på et sjeldent norgesbesøk. Sist jeg opplevde bandet live, 7. november 2010, hadde de en annen besetning og opptrådte sammen med Zola Jesus – hun besøkte også Oslo for et par dager siden; tirsdag 3. oktober i Tøyenkirken – og Forest Swords på Café Mono.

Nå handlet det kun om dem selv, og deres oppriktige sound. Biseksuelle Jamie Stewart, hans beste venn Angela Seo og den velrenommerte og imponerende dyktige trommisen David Kendrick – han ble nylig fast medlem. Fin var også konserten på John Dee 15. oktober i 2008. De spilte i tillegg på Revolver 1. november i 2012. Siden har de ikke vært i Norge.

Mer eller mindre på annonsert starttid går de i gang. Settet blander store deler av diskografien med låter fra deres ferskeste album, «Ignore Grief»,  som sammenføyer industriell og moderne klassisk musikk. «Pahrump», «Sad Redux-O-Grapher», «Esquerita, Little Richard» og «Maybae Baeby». Sistnevnte, en av få låter med Seo på vokal.

«I Luv the Valley OH!» fra albumet «Fabulous Muscles» får i gang allsangen, og får det til å skinne i øynene til et overveiende ganske ungt publikum denne kvelden. Publikum innbefatter dessuten konnosører som Tommy Lørdahl. Xiu Xiu er for feinschmeckere og følsomme individer i ulike aldre, og ligner ikke på så mye annet, selv om linjene kan trekkes til  Joy Division, New Order og The Cure.

Publikum får en rimelig unik opplevelse. Tider hvor musikk kunne være liv og død med total innlevelse fra både artist og publikum gjenkalles. Kjærlighet, sex, død og urettferdighet står på programmet. Uttrykk for fremmedgjøring og utenforskap. Alt fra frodige, lullende harmonier til uberegnelige, rastløse, mørke grooves leveres fra scenen.

Xiu Xiu står for distinkte, filmatiske lyder av ulikt kaliber, modalitet og format. Noen ganger truer de med å sprenge trommehinnene dine, andre ganger er det dempet og forsiktig. Alltid glødende, anstrengt og følelsesladet. De mest raspende låtene trenger gjennom marg og bein, og får bryst og mage til å vibrere av de gjennomborende lydene.

Xiu Xiu, Belleville på Torshov i Oslo lørdag 7. oktober. Foto: Jan-Olav Glette

Det alvorstunge materialet avbrytes kun et par ganger av en vennligsinnet hekler som roper: «Xiu Xiu Is Numero Uno» – det står på T-skjorten til det kvinnelige medlemmet – og «Xiu Xiu Is The Best» til allmenn godhjertet latter. Mange er  tilsynelatende ganske enige i budskapet.

Xiu Xiu anno 2023 består av tidligere nevnte Jamie Stewart, Angela Seo og David Kendrick (Sparks, Devo, Bastille, Gleaming Spires). Stewart er fokuspunktet, og står for vokal, gitar og synth. Seo besørger synther og vokal på et par låter og Kendrick trommer. Alle benytter de ulike cymbaler og rytmeinstrumenter konserten igjennom.

45-åringen Stewart ikke bare artikulerer, men utagerer smerten og de traumatiske opplevelsene han har vært igjennom. Blant annet tok hans egen far Michaeel selvmord. Det gjør det hele til en ekstrem sterk opplevelse. Man føler seg nesten som en kikker i hans indre, der han gråtesynger frem noen av tekstene med den skjøreste stemmen du kan tenke deg. Andre ganger er han full av sinne og opphisselse.

Også fysisk er det en kraftanstrengelse å fremføre disse låtene. Stadig vekk må de ta seg tid til drikkepauser mellom låtene. Stewart drikker ivrig vann fra en medbragt flaske. Det hele oppleves, som nevnt i innledningen,  brutalt, ærlig, inderlig, desperat, sårt og illevarslende med sin perkussivt støyende, sarte, besettende karakter. Merkelig, nifst og rart, samt suggererende og bevegende. Overtoner og vrengt distortion.

Vokalen er engstelig fylt av smerte og de mørkeste tanker. Traumer utspiller seg for våre øyne og ører. Det kan altså være høylytt og bråkete, eller hviskende, uansett er det alltid bevisst og overlagt med presisjon og kontroll. Råskapen og overskridelsen utarter seg også genremessig. Noe nærmer seg popen, og er ganske fengende, annet er nesten rene støyeksesser. Lyduttrykket er opprivende og opprørende. Atonal støy ‘a la Swans, som de også har turnert med, og noe mer jazza og rytmisk. Kaos og iskald følsomhet i en odd balanse.

Tilføyelsen av Kendrick til bandet har ikke gjort dem noe dårligere, snarere tvert imot. Hans lekre, lekne, perkussive trommespill gir dybde. Ikke minst kommer dette frem i deres lange uortodokse versjon av Angelo Badalamenti-låten – opprinnelig sunget av Julee Cruise («Falling») – hvor vi kan se hvor hendig Angela Seo er når hun spiller to ulike Korg synther samtidig.

Responsen er andektig og god, til tider opprømt, det bryter ut både dans og allsang på flere de mest kjente numrene. Et annet klimaks er den vittige, hektende liveversjonen av «Rumpus Room» fra platen «Oh No». Stewart sier lite og ingenting mellom låtene, det er greit, selv om det blir litt opphold mellom låtene. Det gir publikum tid til å fordøye det sterke budskapet og den skarpe brennende maniske nærvær i fremføringen av låtene.

Dette var et av showene med råest kraft og mest hjerteskjærende formidlingskraft jeg har vært vitne til på veldig lenge. Enormt levende og nødvendig. Vær sikker på at vi kommer til å være på plass neste gang de besøker byen også. Håper ikke det blir så lenge til. Måtte bandet og arrangøren være oppildnet av den gode responsen fra publikum.

Xiu Xiu – «Oh No» (Deichman: Årets album 2021, Jan-Olav Glette).

Xiu Xiu feat. Sharon Van Etten – Sad Mezcalita + Otis Redding – «I’ve Got Dreams to Remember» (Ferske spor uke 13/2021).

Xiu Xiu feat. Liars – «Rumpus Room» (Ferske spor uke 9/2021).