Av: deichmanmusikk Anmeldelser 19. desember 2023

Plateanmeldelse: Ghost Woman – «Hindsight is 50/50»

Artist: Ghost Woman

Album: «Hindsight is 50/50» (2023)

Plateselskap: Full Time Hobby

Tekst: Jan-Olav Glette

Det tredje albumet til canadierne Ghost Woman er en skjult liten skatt blant årets mange utgivelser for de som liker støvete garasjerock, klangfull indie og psykedelisk rock. Singer/songwriter Evan Uschenko fra Alberta spiller gitar og synger. Belgiske Ille van Dessel er co- låtskriver og batterist.

Musikken er mørk og fortettet, omsluttende. Vokalen er lavmælt og lavt mikset. Likevel låter det også varmt og analogt. Sammen spinner de frem en heftig, suggererende blanding av psykedelisk rock, goth og post-punk. Referanser kan trekkes til The Black Angels, The 13th Floor Elevators og tidlig Brian Jonestown Massacre. Rytmiske likheter til The Jesus and Mary Chain kan spores. Klangene til The Byrds og Jefferson Airplane er sammen med den rytmiske motorikken til Can.

Det er romlig og cerebralt. Trippy og drømmende. Tung reverb klinger og tekstene antyder og skaper atmosfære. En slags varm gotisk blues er resultatet. Mye av fortryllelsen ligger i detaljene. Vi lar oss villig oppsluke. Noen heldige utvalgte fikk oppleve duoen live på Langs Akerselva festivalen i Nydalen i Oslo 18. august. Selv venter vi på en mulighet til å oppleve dette live.

Anmelder er fremdeles usikker hvorvidt dette er det sterkeste bandet har kommet opp med, låten ‘ Do You’ er nok fortsatt min favoritt , men sakte men sikkert smyger låtene inn under huden. Det er nok den mest gjennomtenkte og gjennomførte skiva deres hittil. Om du har savnet The Black Angels eller bare vil ha litt annerledes musikk å forgylle kalde vinterkvelder med kan Ghost Woman være en løsning.

Anmeldelsen er skrevet 23. november, red.anm.

Ghost Woman – ‘The End of a Gun (Ferske spor uke 7/2023)

Sjekk også relaterte saker under.