Av: Ingela Nøding Månedens bok 1. februar 2012

Månedens bok – The book of old english songs and ballads av Eleanor Fortescue Brickdale

The book of old english songs and ballads.

Illustrert av Eleanor Fortescue Brickdale

Det var en gang en biblioteksansatt som skulle finne bøker til en utstilling av pent innbundet litteratur. Hun lette i Deichmans rike, både i kjeller og på loft, og fant mange flotte bind, det ene vakrere enn det andre. Men akkurat da hun snudde seg for å gå ned igjen fra loftet, fikk hun øye på et nydelig, støvete eksemplar i samlingen av gammel, engelsk litteratur. Sidene var tykke og sprø, permene var grønne og dekorert med nettverk av roseblader som nærmest vokste mellom hendene hennes.

– Jeg fant, jeg fant! ropte den bibliofile og steg andektig ned trappene til sitt kontor. Der viste hun fram bokskatten til alle som ville se, ja i grunnen uansett om de ville se den eller ikke. Hun bladde opp plansje på plansje av bokens nydelige innhold. Der var de skjønneste små fugler, skinnende stoff og detaljmettet gress og takstein. Det var stokkroser og englebarn, pastorale landskap og akvarellmyke himler. Og ikke minst drømmende dikt som dette: “The Wish” av Abraham Cowley.

“(…) May I a small house and large garden have!/And a few friends, and many books, both true,/ Both wise, and both delightful too!/And since Love ne’er will from me flee,/A mistress moderately fair,/And good as Guardian-Angels are,/Only beloved, and loving me! (…)”

Hennes øyne kunne ikke se seg mett på disse sidene, fylt av moderate skjønnheter og gifteklare menn. Og har hun ikke sluttet å bla, så gjør hun det enda. Med mindre du tar en titt på den på Voksenavdelingens utstilling i Skjønnsalen…

Om forfatteren: Dette er en antologi med mange diktere representert, nesten bare mannlige, i tråd med verkets samtid. Men denne utgaven er først og fremst illustratøren Eleanor Fortescue Brickdales (1872-1945) verk. Hun var en pre-rafaelittisk kunstner som malte i olje og akvarell. Brickdales ble medlem av The Royal Watercolour Society (RWS) i 1919 og var utdannet ved Crystal Palace School of Art. Hun hadde et studio i London og både underviste, lagde glassmalerier og illustrerte bøker.

Les også: vår nyinnkjøpte Old Possum’s Book of Practical Cats av T. S. Eliot, en gammel klassiker (1939) i ny drakt fra 2009. Nyt kattediktene, en samling rytmiske katte-karakteristikker som vil få deg til å male av glede! Illustrert av Gruffalo-mesteren Axel Scheffler. Et nydelig gult mønster av kattesilhuetter introduserer tittelbladet, mens lekne tryllekatter og kattekrapyl danser på forsiden.

Omtalt av Ingela Nøding