Av: anderssmedstad Anmeldelser 17. desember 2014

E-40: Hardtarbeidende veteran

E-40

«Sharp On All 4 Corners 1 & 2»

(Heavy On The Grind Records)

4 av 6

Earl Stevens alias E-40 er unik. Mannen med brillene, tannpirkeren, historiene, de morsomme ordene og den utradisjonelle flowen har holdt det gående siden starten av 90-tallet og høres fortsatt fresh ut, til tross for at han nå er 47 år. Ingen rapper på hans alder er i nærheten i å være så produktiv som kongen av slang. Siden 2010 har han gasset markedet med egne dobbel- og trippel-album og et dobbeltalbum med Too $hort. Og gjort et tonn med gjestevers, blant annet på en av høstens store rap-hits, Big Seans «I Don’t Fuck With You» (produsert av DJ Mustard).

Hvis vi regner med Too $hort-samarbeidet har E-40 gitt ut 14 album siden 2010!!! En vill prestasjon i seg selv. Kvaliteten har vært litt opp og ned, men det har aldri vært noe å si på E-40 Fonzarelli sine flows, punchlines og storytelling. Hovedinnvendingen mot disse albumene (inkludert de to nye) er kvalitetskontrollen når det kommer til beats og refrenger. Noen av beatsa blir litt for like hverandre, noen av dem er litt for simple og det samme gjelder refrengene. Å bare gjenta én linje i refrenget kan av og til funke, mens andre ganger ender det opp med å bli kjedelig og monotont.

«Sharp On All 4 Corners» skulle i utgangspunktet være fire album som skulle ut på samme dag, men jeg må innrømme at jeg pustet lettet ut da 40 bestemte seg for å slippe to av dem nå og to de neste år. Å fordøye fire album på en gang med samme artist kan bli litt drøyt.

Det er flere grunner til at E-40 har holdt seg relevant. Han er en allsidig tekstforfatter, har en flow som ingen andre, han har alltid et øre til hva som rører seg i gatene (hey, han har med Chicagos nye stjerneskudd Dej Loaf på albumet) og han både humoristiske og seriøse tekster. På «Sharp On All 4 Corners» handler for eksempel én låt om at en dame har en såpass stor rompe at man kan plassere en rød kopp på den, mens en annen låt handler om familieproblemer.

«Haters hate me like Fox News hate Obama» rapper han, og 40 har alltid vært en «regional» artist. Han er en legende på vestkysten og har en viss popularitet i sørstatene, men østkysten og resten av verden har aldri omfavnet ham, til tross for at denne karen har levert varene i over 20 år. Han laget mange låter med 2Pac, han laget hits med Lil Jon og nå lager han låter med Ty Dolla $ign og Kid Ink. Og han har selvfølgelig også med gamle kjenninger som B-Legit, Mack 10 og nevnte Too $hort. Når det kommer til beats har DJ Mustards samarbeidspartner Mike Free (som co-produserte Trey Songz «Nah Nah») gjort flere av sporene, blant annet det vellykkete Lil Boosie-samarbeidet «Money Sack» og flotte «Three Jobs», der E-40 forteller om en oppvekst uten sølvskje i munnen («my momma worked three jobs»).

DJ Mustard-sounden, som har vært katapulten bak mange hits de seneste årene, er en sound som har mange likhetstrekk med Bay Area-sounden, både den gamle 90-tallssounden (basslinje-basert «mobb music») og hyphy (klubb musikk på rundt 100-105 BPM). Sam Bostic (som sammen med Mike Mosley produserte mange av E-40s slagere på 90-tallet) bidrar på to spor her (høydepunktene «Programmin» og «Real Game For A Playa»), med sine lett gjenkjennelige lead-melodier. Gøy at E-40 involverer de som var med å utvikle West Coast-sounden og at de fortsatt klarer å lage smashes sammen.

«Sharp On All 4 Corners 1 & 2» har som de foregående albumene med for mange middels låter («Quit Hatin», «Straight Mobbin'») til at dette blir noen klassiker, og dette nye prosjektet vil neppe skaffe ham noen nye fans. Men som E-40 fan er jeg fornøyd – nok en bunke med godlåter, fine vers og artige flows fra humørsprederen fra Vallejo. (Vallejo-hyllesten «707» er en annen av mine personlige favoritter her).

Editor’s Note

Anders Kranmo Smedstad er en norsk rapper og produsent, også kjent som Oral Bee. Han har produsert musikk på over 70 utgivelser i Norge og USA og mottok gullplate fra USA for sitt bidrag på Baby Bash ”Tha Smokin’ Nephew”. Han er fortsatt aktuell med sin selvbiografi ”Livet til en norsk boss”.

Rick Ross «Hood Billionaire»
Interview with Rob «Fonksta» Bacon
Ja Rule «Unruly» (selvbiografi)