Av: Thor Arne Sæterholen Anmeldelser 18. desember 2014

Årets 10 beste skiver med Paal Nilssen-Love!

Okei. I år hadde jeg tenkt å skjerpe meg og gjøre som de andre – velge ut årets beste skiver, og slutte med denne ensidige fokuseringen på Paal Nilssen-Love. Som sagt, så gjort. Jeg satte meg ned med en oversikt over det jeg hadde hørt i løpet av 2014, veide for og imot, og satt til slutt igjen med en liste på ti. Vel og bra. Så kikket jeg litt nærmere på lista: Paal var med på alle skivene! Tilfeldigvis! Så folkens, det er ingen vei utenom – her er årets ti beste skiver, med Paal Nilssen-Love:

1. Sandell/Nilssen-Love:  Jacana  (Rune Grammofon, 2014)

Paal fortsetter rekken av flotte duo-utgivelser. Dette er den første sammen med Sten Sandell, men de har spilt sammen i en årrekke, først og fremst i Sten Sandell Trio. Jacana er et konsertopptak fra Kongsberg jazzfestival i fjor. Den svenske pianisten Sten Sandell har ett bein i kunstmusikken (les: Messiaen) og ett i jazzen. Han er en lyrisk vulkan, med jevnlige eruptive utbrudd. Over, under og på siden av pianoet har vi en Nilssen-Love på sitt mest kreative – et ustoppelig rullende kontrapunkt. Jeg har også lyst til å nevne en «usynlig» tredjemann på laget her: Thomas Hukkelberg, som har stått for opptak, mix og mastring. Han er helt uvurderlig når det kommer til lyd, og er med på å gjøre Jacana til en fantastisk skive.

2. Vandermark/Nilssen-Love:  Lightning over water  (Laurence Family, 2014)

Paal har gitt ut en rekke skiver sammen med den amerikanske saksofonisten Ken Vandermark. De kjenner hverandre ut og inn. Lightning over water er en lekker dobbel vinylboks (+ 7″) med konsertopptak fra 2011. De gjør kanskje ikke noe her de ikke har gjort før, men blir jo bare bedre med åra. Her møter vi to lyttende musikere som elsker å finne fram til en felles svingende groove. En herlig plate, og det er interessant å legge merke til at Paal er en ganske annen trommeslager sammen med Vandermark enn med Sandell. Et kvalitetstegn.

3. Large Unit:  Erta ale  (PNL, 2014)

Denne har jeg ikke rukket å høre så mye på ennå, men den må med! Large Unit er Paals eget ellevemannsband. Han har hovedsakelig plukket ut unge «up-and-coming» musikere til dette prosjektet; hele besetninga ser du her. Musikken er «komponert» av Nilssen-Love, men den høres ut til å være ganske fritt improvisert innenfor tydelig gitte rammer. Frihet under ansvar, kan man si. Musikken er full av løssluppent humør, rytmer som brytes mot hverandre, og disse gutta viser en stor spilleglede på konsert. En tredobbel CD-boks (eller 4 vinyl) er jo en ren godtepose for oss frijazzere.

4. Satoh/Nilssen-Love:  Spring snow

5. Gustafsson/Nilssen-Love:  Sin gas

6. Yoshihide/Nilssen-Love: Otomo Yoshihide & Paal Nilssen-Love

7. Sakata/Lonberg-Holm/Gutvik/Nilssen-Love: The cliff of time

8. Sakata/Berthling/Nilssen-Love:  Arashi

9. Ballister: Both ends

10. Lindsay/Nilssen-Love:  Scarcity

————————————————————————————————–

Har dere forresten fått med dere at Paal har begynt å infiltrere julemusikken også? Dere har vel hørt den der Paal Love sitter Nilssen med sin jule- … okei, nå kommer redaktør Victor inn døra her, rød i ansiktet, så jeg må kutte. Ha en fri jul alle sammen!

Paal Nilssen-Love (foto: Rune Mortensen)

Kong Richard + årets 10 beste skiver med Paal Nilssen-Love (2013)
Årets 10 beste skiver med Paal Nilssen-Love! (2012)