Av: Victor Josefsen Anmeldelser 15. juni 2015

Folkpoppens Jaga Jazzist?

Bendik Benedikt and Friends. Foto: Espen Jensvold

Det er ikke hver dag vi ser og hører et 10-mannsband, så vi kan kanskje vi kalle Oslobandet Benedikt and Friends for folkpoppens Jaga Jazzist?

Av: Victor Josefsen

Oslobandet Benedikt and Friends er folka rundt elektropopbandet Whales & This Lake, og musikerne rundt Simen Mitlid (les Skogsmusikk med Nick Drake-faktor). Benedikt and Friends har produsert debutsingelen sin med den kanadiske produsenten Digory Smallz, låten har ligget nesten ferdigmiksa i et års tid, før den ble klar for for slipp. Greg Calbi står for finishen.

Tekstforfatter og vokalist Hans Olav Settem sine betraktninger til oss rundt låten:

– «White Queen» er en veldig spesiell sang for meg, uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor. Den ble skrevet for nesten to år siden, min første høst etter at jeg flyttet til Oslo, etter å tidligere ha bodd på steder med godt under 10.000 innbyggere. Sangen bærer nok preg av en sterk ensomhet som jeg følte på den høsten, noe teksten ikke bærer noe særlig preg av direkte, siden den er en slags historie jeg diktet opp for å dempe fokuset på min egen tilværelse. Slik har jeg ofte opplevd at låtskrivingen for meg blir en virkelighetsflukt. «White Queen» er en historie om en kvinne som i mange sine øyne ikke får utrettet noe med livet sitt før hun dør. Likevel er det for meg som om hver setning er et eget bilde med en egen historie, noe som forhåpentligvis rettferdiggjør at sangen går utrolig treigt fremover. En sakte-men-sikkert-sang.

Hvorfor tok det et år før slipp?

– Jeg var i studio flere ganger i løpet av det året, men så det aldri som en idé å spille inn denne låten, siden den i et år forble en personlig og intern affære for meg og mine venner, som forsåvidt utgjør «Benedikt and friends»-ensemblet. Bandet begynte som meg og vokalist Othalie, men størrelsen på bandet varierer nå ut ifra hvor mange av vennene mine som har tid og lyst til å være med, for tiden 10-stk.

whitequeen_white

I fjor sommer havnet vi i studio med den kanadiske produsenten Digory Smallz, først gjennom at han produserte Benedikt-medlem og venn Simen Mitlid, men Digory fikk overbevist oss om at vi skulle prøve å spille inn et par låter, og så kunne vi siden bestemme om vi ville gjøre noe med dem. Det tok oss ca. enda et år å bestemme oss for å gi ut «White Queen», også fordi alt tar litt ekstra tid når man er ca. 10 personer i bandet og en produsent som er stasjonert i Canada. Vi sendte låten til den svenske, unge kunstneren Johanna Wernerheim, og fikk henne til å male hva enn som falt henne inn. På vegne av alle i Benedikt and friends håper jeg at dere synest sangen vår er fin.

Benedikt and Friends’ «White Queen» er utgitt av Koke Plate.