Av: admin Anmeldelser 15. juli 2015

Plateanmeldelse: Spidergawd – «Spidergawd»

Artist: Spidergawd

Album: «Spidergawd» (2014)

Plateselskap: Crispin Glover Records / Musikkoperatørene

4

Edderkoppene fra Lademoen // Josh Homme og Nick Oliveri startet Queens of the Stone Age, og ga da uttrykk for at de ønsket å lage mer metroseksuell musikk etter tiden med Kyuss. Spidergawd, derimot, uttrykker i presseskrivet at det de gjør er ganske så barskt. Likevel, det er mange nikk til nevnte QOTSA i den hardtslående musikken til den tidligere Cadillac-vokalisten Per Borten, Motorpsycho-kumpanene Bent Sæther og Kenneth Kappstad og barytonsaksofonist Rolf Martin Snustad. Første singel, ”Until Tommorow”, har mye av det samme motoriske drivet.

Ellers kommer inspirasjonen fra den mer bluesa perioden til The Who, Motörhead,  Grateful Dead, The Almann Brothers Band og John Coltrane, samt gammel blues. Det oser 1970-tall, hissige gitarer og bassing og stramme hardtslående trommer. Ikke spesielt originalt, men inspirert og passe fengende. Som vanlig kan det noen ganger bli litt vel mye av det gode i form av lange improvisasjonspartier, men det er også her noen av de fineste partiene finnes.

Spidergawd skal være et permanent band. Det blir  spennende og se om det hele kan forløses i enda sterkere grad over tid (Spidergawd slapp ny skive i år, red.anm.). De største ankepunktene er vokalen og tekstene til Borten. Strengt tatt har vel også Sæther gjort mye av dette enda bedre med hovedbandet tidligere? Dog, ikke med de heftige blåsepartiene. Snustad skal ha kreditt for det han tilfører prosjektet. Paradoksalt kanskje, for i forhold til enkelte rockeres innbitte motstand mot jazz og instrumentet/ene, sørger han for ekstra mye trøkk, slik blåserne var et tilskudd til for eksempel The Stooges. /Jan-Olav Glette

Jan-Olav Glette har skrevet for blant andre Ballade, Natt&Dag, NTB, Planetarium C, Rock Furore og internasjonale Totally Wired. Han er også med i booking gruppen til Hovefestivalen og er aktiv DJ i Berlin og Oslo. Tidligere også konsertarrangør, og jobbet med Nick Caves «And The ass Saw the Angel» på hovedfag i litteraturvitenskap, og har også forelest om det på post-graduate konferansen «Contemporary Music and Cultural Studies» i Tampere.
Vi nevner også at han har skrevet en tekst om Hecker til litteraturfestivalen Audiaturs katalog, og levert bidrag til «101 skiver», om hvilke skiver som har inspirert ens musikksmak.

Her kan du søke etter og låne utgivelser av disse og andre artister i Deichmans katalog.

Øya 2014: Queens of the Stone Age – Kongene på haugen