Av: larsjunge Anmeldelser 10. februar 2016

Plateanmeldelse: Prins Thomas – «Principe Del Norte»

Artist: Prins Thomas

Album: “Principe Del Norte”

Plateselskap: Smalltown Supersound

4

_STS269_Digital

Prins Thomas har vært en profilert DJ siden slutten av 90-tallet, og har gradivis etablert seg som en grunnpilar i den norske klubbscenen. Han er stadig inspirert og blir bare bedre på det han holder på med. Utviklingen denne gang strekker seg mer mot mer ambiente lydlandskap. Det låter veldig utsvevende, men i motsetning til tidligere utgivelser, er det nå bassen som står for driven i låtene. Trommene er nesten helt vekke. Det ligger litt high hat her og der, av og til dukker det opp en basstromme, og kun på de fire siste kuttene finner han frem til skarptrommer og håndklapp.
«Principe Del Norte» er hans første utgivelse på Smalltown Supersound (han har vanligvis gitt ut musikken på sin egen eminente label, Full Pupp).

Prins Thomas er kanskje mest kjent for “Oslo-disco”, eller “kosmisk disco” som det også kalles, denne norske signaturen med laange låter som utvikler seg sakte med småseig bpm, akustiske trommer og gamle synthesizere. Han deler (delte?) studio med Hans-Petter Lindstrøm, Todd Terje og ikke minst André Bratten. De har skapt sin egen greie (sjanger, egentlig) og blir stadig booket rundt i verden.

Men nå har altså Prins Thomas foretatt et aldri så lite slags hamskifte her. Soundet er mer eller mindre likt som det var, men trommene er borte. Overraskende nok blir det faktisk aldri kjedelig, men det fordrer at man har ro i ræva. Det låter stadig kosmisk, dog uten beats. Platen er en hyllest til blant andre KLFs ambient-mesterverk “Chill Out” fra 1990.

Når man lytter til ambient er det fort gjort å få asossiasjoner til filmmusikk. Sweeps og soundscapes er veldig stemningsskapende og funker fint som bakteppe til et narrativ, og jeg ser for meg at denne platen vil fungere godt som nettopp soundtrack til skjønnlitteratur. Ikke med det sagt at det ikke går an å bare lytte til platen, tvert i mot, men at platen vil potensielt kunne gi litteratur en ekstra dimensjon dersom den spilles i bakgrunnen. Fraværet av vokal gjør at den ikke har noen distraherende elementer. Det fleste låtene strekker seg i tillegg over ti minutter.

En annen artist som har gjort litt av det samme, og som opererer i samme sjanger som Prins Thomas er svenske Axel Willner, bedre kjent som The Field. Willner lager også en seig form for klubbmusikk med akustiske elementer, ikke ulikt Prins Thomas, men gav ut en ambient plate under pseudonymet Loops of Your Heart i 2012. Willner gis ut på det tyske plateseslskapet Kompakt, som har den flotte serien «Pop ambient» gående, som absolutt er verdt å sjekke ut for de som er interesserte i sjangeren.

Dersom man får blod på tann etter å hørt på Prins Thomas’ plate, kan det også være verdt å sjekke ut pionerene innen sjangeren, som Brian Enos fortreffelige «Ambient 1: Music For Airports» og kanskje Aphex Twhins nydelige «Selected Ambient Works 85-92». Begge sistnevnte har flere ambient-utgivelser.

Det er uansett fint å høre superkompetente Prins Thomas’ tørke støv av denne sjangeren som ikke får så mye oppmerksomhet i disse dager.

Release: fredag 18. februar

Prins Thomas Press 01

Lars Junge

todd terje

Todd Terje – It’s Album Time

Todd Terje innfridde umulige forventninger tilsynelatende helt avslappet på debutplata. I lystig lag har jeg gnåla over at det er for mange gamle låter på denne plata, men det går egentlig ikke an å protestere på det musikalske innholdet her. Knall. Magnus Klafstad

Øya 2014: Todd Terje – Det er Tøyen. Det er Oslo-disco. Foto: Johannes Andersen

Todd Terje @ Øyafestivaeln 2014