Av: larsjunge Anmeldelser 11. mars 2016

Plateanmeldelse: De Underjordiske “Ind I Flammerne”

Artist: De Underjordiske

Album: “Ind I Flammerne” (2015)

Plateselskap: Klangkollektivet

3

Tekst: Lars Junge

Nisjemusikk på morsmål er poppis for tiden. Ikke bare i Norge, men også hos vår tidligere koloniherre, Danmark. Nå er det jo slik at det er vanskelig for oss nordmenn å høre dansk språk uten å se for oss oppvaskhjelperne i Lars von Triers «Riget». Det danske talemålet er jo mer eller mindre blottet for konsonanter, noe som i teorien skulle gjøre det idéelt til å synge på, ettersom det fører til en endeløs malstrøm av bløde vokaler.

“Ind i Flammerne” låter tidsriktig, så fremt året er 1966. Sitar-effekt på gitarene, utstrakt bruk av tammer på trommene, frenetisk tamburin, vekselvis harvende kassegitarer og skingrende elgitarer – og på toppen av det hele: skjærende dansk vokal. Dansk frasering er såpass ullen at det blir vanskelig å ikke gjøre et nummer ut av at de synger på morsmål. Man får ikke John Olav Nilsen-åpenbaringen, at det blir ekstra kult at de synger på dialekt når resten av bandet har et slags internasjonalt potensial og sound. De Underjordiske kunne strengt tatt like gjerne sunget på engelsk.

De Underjordiske har ingen produksjonselementer som skulle tilsi at denne platen er gitt ut i 2016. Det låter altså riktig så autentisk, og ikke så rent ulikt britiske Temples, dog er låtene strengt tatt ikke like sterke. Det låter mer sidrumpa, rett og slett. De Underjordiske er første utenlandske signering for det bergenske plateselskapet Klangkollektivet. «Ind I Flammerne» er allerede sluppet i Danmark, og har fått god mottagelse.

Uansett, bandet De Underjordiske kommer på frierferd her på bjerget i mars. De kritikerroste danske rockerne legger ut på noe så sjeldent som en norgesturné. Det er strengt tatt ikke vanlig for et dansk band. Derigjen så spilte de på Oslo Psych Fest i 2015 til stor jubel, og påfølgende fullstappet konsert i Bergen. Danskene har tydeligvis truffet en tone her i nord.

Danskene har egentlig ikke noe stolt tradisjon i å levere internasjonale kanonartister. Det finnes selvsagt hederlige unntak, som Figurines, Ice Age, Mew, Mø, og The Raveonettes.

Oslo Psych Fest 2015: Spectral Haze + De Underjordiske

Danske De Underjordiske inntar Norge