Av: Victor Josefsen Anmeldelser 11. juli 2016

Plateanmeldelse: Far From Tellus – «Far From Tellus»

Utenomjordisk, speisa folkrock

Artist: Far From Tellus

Album: «Far From Tellus» (2013)

Plateselskap: Impeller Recordings

5

Far From Tellus er det jeg vil kalle for et friskt pust. Bandet benytter ikke elektriske gitarer, likevel frembringer de god stemning med sin viltre, tøylesløse folk. En del instrumenter som theremin, wurlitzer, mellotron og glockenspiel bidrar til at musikken bivåner kosmiske dragninger. Tommy Thørn synger entusiastisk med en konstruert begrensning i stemmen, han arbeider hardt på de høyeste tonene, men han takler bandets låter med stil og fungerer i tospann med slagkraftig rytmikk og raffinerte melodiføringer. Det er en helhet i det Far From Tellus presenterer, fra coverart via tittelkuttet som åpner det hele til avslutteren «Bless Our Souls» på over syv minutter. Kompositorisk stiller Far From Tellus med ti kreative verk her. Mange høydepunkter, mange som veksler på favorittstempelet og ikke minst tidvis meget fengslende og, på sett og vis, harmonisk musikk. Hør bare innsmigrende «Morning Stars» anført av drivende banjo og Thørns slingrende sang i første del, før en wurlitzer fra verdensrommet sender oss i et treffende taktskifte, tett etterfulgt av hele bandets ”klagesang” som tar oss til ro inntil rhodes-orgelet runder det hele av. «Mogens» er sammen med «Norwegian Fairytale» platens aller mest sprudlende energibomber, men jeg føler at Far From Tellus live vil fremstå som en uforbeholden nær ukontrollert dynamisk og oppjaget, stemningsskapende kvartett.

Geir Atle Ellingsen

Anmeldelsen er tidligere publisert på musiq.no

Geir Atle Ellingsen er 35 år, opprinnelig fra Birkeland i Aust-Agder, all-time favorite band The Beach Boys!. Redaktør hos Musiq.no fra 2004-2011, skribent fra 2002. Jobbet som frilanser i lokalradioer og lokalaviser.Laget musikkfestival i 2005 og 2006, samt konsertarrangør fra da og til nå. Jobber nå som kulturprodusent på Ingebrigt Davik-huset i Brattvåg. Ellers jobba som bookingagent og manager for hhv. 6 og 2 band/artister – mest på idealistisk grunnlag.

Izakaya Heartbeat består av medlemmer fra Far From Tellus

Michael Jones med et band bestående av medlemmer fra Far From Tellus

Bli med blant 72 andre abonnenter