Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Bent Inge Hvitstein Anmeldelser 12. oktober 2016

Singelanmeldelse: The Modern Times – «Keyholes and Birds»

Moderntimes

 

Tekst: Bent Inge Hvitstein

Her er det bare å la skjorta flagre og føttene løpe uryddig over dansegulvet. I rekken av den siste tids proklameringer av nye utgivelser som fortjener å bli nevnt i kategorien årets beste, vil jeg herved hevde at The Modern Times’ debutsingel bør havne høyt på de fleste lister over årets beste norske låter. «Keyholes and Birds» er en usedvanlig slentrende catchy sak fra første til siste sekund. Og når den brått stilner løper fingrene om kapp for å finne repeatknappen.

 

Artist: THE MODERN TIMES
Låt: «KEYHOLES AND BIRDS» (2016)
Plateselskap: DRABANT MUSIC

5+

 

Selv om dette er bandets debutsingel, er ikke kvintetten fra Tromsø ferske i bransjen. Under navnet Red Headed Sluts ga de i 2014 ut albumet «People with Faces». Da hørtes de mest ut som en blanding av The Hives, The Strokes og en haug med andre svenske, samt britiske band fra de siste to tiårene. Et energisk album som ga fin gjenklang også utenfor garasjeveggene det sprang ut fra.

Etter navneskiftet er de nå klare for å erobre landet på nytt. Det nye navnet gjør det muligens ikke så mye enklere å finne bandet i søkemotorene enn det gamle, men denne gangen er de iallefall i et noe ryddigere selskap i trefflistene. Musikken er litt mykere i kantene denne gangen, uten at de har mistet energien fra tiden som rødhårete. Bandet oppgir blant andre Pixies og Television som inspirasjonskilder, og det er fristende å si at «Keyholes and Birds» høres ut som en krysning av disse, iblandet noen små doser av Parquet Courts.

Riffene som drar låten fremover er enkle og gjenkjennelig skeive, men de skaper et herlig driv i låten, spesielt i refrenget. Jeg skal ikke begi meg inn på noen lang analyse av teksten, annet enn å si at den står i stil til de småskeive rytmene fra instrumentene. Vokalist Magnus Vold Jensen har et rufsete drag i stemmen som kler denne musikksjangeren så godt at den blir et av bandets fremste særtrekk. Koringen som i siste halvdel av låten nærmest hviner i bakgrunnen kunne fort blitt et masete element i et lydbilde der vokal og gitarer er så sterkt i fokus, men de lykkes godt i å balansere de ulike elementene.

Nylig hadde The Modern Times slippfest på Krøsset, og i november gjester de Bergen og Stavanger. De er allerede på plakaten til by:Larm 2017, og når den tid kommer er kanskje debutalbumet «This is the Modern Times» kommet på markedet? Hvis resten av albumet er like friskt som «Keyholes and Birds», kommer julaften tidlig neste år.

 

 
Her kan du søke etter og låne utgivelser av disse og andre artister i Deichmans katalog.

 

 

Sjekk også:

 

Plateanmeldelse: The Modern Times – «This is the Modern Times»

Videoanbefaling: The Modern Times – «Keyholes and Birds»

Intervju: The Modern Times

The Modern Times – 5 om bøker og musikk

Musikalske sidespor – uke 2/2017 (Inkludert The Modern Times)

Øya 2017 – «Balladen om en lovlydig sofistikert» og andre Øya-bøker. Del 3: Fredag (Inkludert The Modern Times)

 

Jadudah: Energisk, mørkt og mystisk rock fra nordens Paris

 

Platecover sensur: The Strokes – Is This It (2001)

3 Responses to Singelanmeldelse: The Modern Times – «Keyholes and Birds»

  1. Eskil says:

    Hører en del Parquet courts i de naivistiske tekstene, og riffene. Tipper de også er inspirert av geniet Jonathan Richman (the Modern Lovers) Helt nydelig spør du meg 🙂

  2. Pingback: Plateanmeldelse: The Modern Times – «This is the Modern Times» | Bibliotekartikler.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 7 andre abonnenter