Av: Victor Josefsen Anmeldelser 12. desember 2016

Låtanbefaling: Dunderhonning – «Nedslitt bygård»

Vi anbefaler den nye singelen fra Harstad-bandet, nå Oslo-baserte, Dunderhonning, «Nedslitt Nygård».
Av: Victor Josefsen

«Nedslitt bygård» er første singel fra det kommende albumet «Gå» som utgis på selskapet NO FOREVERS våren 2017. «Gå» er spilt inn i Malabar studio, og produsert av Martin Bowitz. Albumet byr på et bredere spekter enn det vi er vant med fra Dunderhonnings tidligere utgivelser. Her finnes alt fra katarsiske gitarøs til varsomme pianopartier, med en fellesnevner i sterke melodier, melder labelen.

Dunderhonning_web_JBM (4 of 6)

Tekst og komposisjon er skrevet av Ståle Fossheim, som har skrevet låter på morsmål siden Dunderhonnings debut i 2007, med det heseblesende minialbumet «Ka du vente på?» – som ble beskrevet av Dagsavisen som en viktig hendelse i norsk rock, en manifestasjon av utbrytertrang, ungdommelig opprør og ren og skjær spilleglede. I 2010 kom oppfølgeren «Sakte ut av fokus» som ble belønnet med femmere på terningen fra Aftenposten og Dagsavisen. Jeg hadde også stor sans for albumet, sammen med Kråkesølvs «Bomtur til jorda» var det et av 2010s sterkeste norske utgivelser.

Dunderhonning_web_JBM (3 of 6)

Om den nye låta skriver NO FOREVERS: En buldrende basslinje setter i gang «Nedslitt bygård», som er en nydelig poplåt, der en støvete gammel Rhodes får boltre seg sammen med bratsj, cello, gamle synther og hylende gitarer, og bringer lytteren til en iskald desembermorgen i en forholdsvis stor by, en dag der det føles som at byens vegger og tak ruver høyere enn vanlig, og veien videre kjennes både fremmed, uvant og uunngåelig.

God beskrivelse

Et gledelig og overbevisende comeback fra Dunderhonning. Bra å ha dere tilbake.

Musikkfest Oslo 2013: Dunderhonning