Av: sebastian Anmeldelser 3. april 2017

Ulver – Trolsk Sortmetall

Ulver trolsk sortmetall 1

Ulver – Trolsk Sortmetall (2014)

I 2014 gjenutga Century Media de norske legendenes tre første fullengdere og to demoinnspillinger i en imponerende boks med masse visuelt og tekstlig materiale. Disse tidlige verkene setter fokus på norsk folketro og nordisk natur på en måte som bare er å finne hos nasjonal- og nyromantikkens kjendiser – litterære (Hamsun, Asbjørnsen og Moe) og grafiske (Kittelsen, Fearnley, Tidemand). Titlene og tekstene til de enkelte sangene, samt albumomslagene, taler sitt tydelige språk. I tillegg dukker det opp klare henvisninger til norsk folkemusikk. Trolsk Sortmetall er altså en svært sammenhengende produksjon, selv om det lydmessig finnes overraskende store variasjoner her. De forskjellige formidlingsmåtene – tekst, bilder og lyd – blir hos Ulver til én storslått enhet som fortryller, uansett om man hører på den stemningsfulle, sparsomme og akustiske Kveldssanger (en vakrere akustisk plate er virkelig vanskelig å finne) eller den litt mer varierte, av og til voldsomme, men like bra, Bergtatt – Et Eeventyr I Fem Capitler. Det tredje store verket i samlingen er Nattens Madrigal. Denne kan være vanskelig å gå gjennom, selv for de største hardrockelskerne. Barberbladskarpe riff, umenneskelige skrik og hektisk tempo er det som utgjør platen. Men romantikkens ånd forsvinner ikke – den er fortsatt i tekstene (hvor varulven er sentral), i grafikken og i mange fantastiske melodier som gjemmer seg bak de råe ulydveggene. Så la oss overdrive litt til slutt: Som Peter Nicolai Arbos Åsgårdsreien, tar Ulvers musikk den forbausede lytteren inn i en berusende, vill dans. Like intens og forførende som nordnorsk sommer i Hamsuns Pan. En særegen introduksjon til Ulver for de som ikke er kjent med bandets musikalske røtter og en nostalgisk reise for dem som savner denne tiden i gruppens historie.

Tekst: Sebastian Jazdzewski

Saken om Ulver er opprinnelig publisert på Sandnes biblioteks blogg, Bokgauken

Du kan også lese saken om Ulver i Deichmans musikkblogg