Av: larsjunge Anmeldelser 11. mai 2017

Singelanmeldelse: Mats Wawa – «Psychedelic Overlord»

Artist: Mats Wawa

Låt: «Psychedelic Overlorde» (2017)

Plateselskap: Ville Vesten Plateforening

5-

Vokalist Mats Wang og hans bandkompiser viser at de har mye i påsan på flere fronter, hevdet vi allerede i fjor da Mats Wava var en av ukas musikalske sidespor. Norsk indiepop har kanskje aldri vært i bedre forfatning enn den er i nå, sjekk bare kollektivet Mats Wawas forrige singel «Smoke on the Water», så skjønner du med én gang hva jeg mener. Og etter å ha hørt Mats Wawas nye låt, blir jeg i rent yr igjen. Jeg har sagt det tusen ganger før, og nå sier jeg igjen: vi er inne i en gullalder. Ikke at det er en drøy påstand, jamfør suksessen til artister som Kygo og Cashmere Cat – uten sammenligning for øvrig, men nivåmessig er det nå ingen ting i veien for at også norske indieartister kan hevde seg internasjonalt.

I et parti etter 2. min og 20 sekunder kommer det dog en kjempeklisjé av et riff, men bortsett fra det er låten steinkul. Det hviler en deilig 70-tallsfølelse over Mats Wawas nye singel «Psychedelic Overlord». Låten minner kanskje litt om noe det nå nedlagte bergensbandet Brimstone kunne laget. En obskur nugget av en låt, men med popteft. Det er deilig lyd på innspillingen også. Saftig og luftig på samme tid. Kul tverrfløyte her og der, kule synth-detaljer, herlige twingitar loops. Elastisk bass som lukter Stereolab. Bra! Nå er det bare å sette seg på hendene og vente på albumet.

Her kan du søke etter og låne utgivelser, bøker og noter i Deichmans katalog

Singelanmeldelse: Mats Wawa – «Smoke on the Water»

Musikalske sidespor – uke 40 (inkludert Mats Wawa- «Rolig EP»)