Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 11. oktober 2017

Fredrik William Olsen: – Jeg tviholder på at tekst er viktig i musikken

Fredrik William Olsen er ute med sitt tredje soloalbum som har fått fine kritikker og valgt ut som "Ukens album" på NPS Music. Og en fin plate er det blitt. «Kosmos og kaos» består av innsmigrende og ettertenksomme høstmelankolske låter og tekster med varme, humor og brodd. Vi tok en liten prat med Fredrik.
Av: Victor Josefsen

Gratulerer med dagen og det nye albumet. Du har valgt å kalle det «Kosmos og kaos». Hva er bakgrunnen for albumtittelen? Hadde du alternative titler og hvilke i så fall?

– Tusen takk! Hvis jeg skal være helt ærlig så syns jeg først og fremst «Kosmos og kaos» hørtes kult ut. I tillegg til det er vel tittelen et forsøk på å sy platen mer sammen. Låtene er veldig forskjellige, og tematisk sprikende, så jeg syns det var en passende tittel. En tredje grunn er at jeg fant mye ro av å se på Cosmos, dokumentarseriene, i en kaotisk tid. Jeg bestemte meg for tittelen ganske tidlig, så alternative titler var aldri et tema.

Du har jo gitt ut både soloalbum og svært kritikerroste album i gruppa Kråkesølv tidligere, med andre ord, så har du oppnådd mye, hva er det som får deg til å fortsette med musikk?

– I snart ti år har jeg utelukkende drevet med musikk. Suksessen med Kråkesølv kom ganske brått på, og vi rakk kanskje ikke helt å fordøye det fordi det var så mye som skjedde. Etter hvert har jeg innsett mer og mer hvor heldig jeg er som har det yrket som jeg har. Jeg har rett og slett en fantastisk kul jobb. Hver gang vi reiser ut kjennes det som jeg skal på et lite eventyr. Det at jeg fortsetter å skrive musikk føles egentlig ikke som et valg. Det er noe jeg har et grunnleggende behov for å gjøre. Og forhåpentligvis blir jeg bedre og bedre med årene.

Dette er altså ditt tredje soloalbum, men du har sunget og spilt lenge. Når skrev du din første låt? Har du visst hele livet at du skal bli musiker?

– Jeg spilte i en del band før vi startet Kråkesølv, og i de bandene skrev jeg en del sanger. Likevel føles låten «Hjørnebrikke» på førsteplata til Kråkesølv som min første låt. Jeg har nok tenkt siden 15-årsalderen at gitaren kom til å være en del av livet mitt, men jeg hadde ikke et mål om å bli musiker på heltid. Det var noe som skjedde av seg selv. Men én ting jeg har visst er at jeg ikke ville ha en «vanlig» jobb, så da passet det jo bra at musikken ble veien.

Når du jobber solo, er du din egen sjef, står mer alene og må ta alle avgjørelser på egen hånd, hvordan skiller det seg ut fra bandhverdagen med Kråkesølv?

– Kråkesølv er et veldig demokratisk band. Jeg kaller det i blant et velfungerende anarki. Vi jobber utrolig godt sammen. Alle har en sterk stemme som blir hørt av alle de andre. Og det er jo veldig mye enklere å snekre låter når man kan kaste ball med tre andre enn når man selv må ta alle avgjørelsene. På mine to forrige soloplater syns jeg det var veldig utfordrende å forholde seg til all tvilen som oppstår når man jobber helt alene. På «Kosmos og kaos» leide jeg inn Lars Myrvoll som produsent, og vi jobbet også tett med trommeslager Øyvind Hegg-Lunde, så det gjorde hele prosessen mer overkommelig.

Hvordan lager du egentlig låter?

– Jeg har ikke noen fast tilnærming til låtskriving. Om jeg hadde hadd mer struktur på det området hadde jeg nok skrevet mye mer musikk. Som regel dukker nye gitar-figurer opp når jeg sitter og klimprer. Også lager jeg tekst og melodi når jeg har funnet ut omtrentlig hvordan låten skal gå på gitaren. Men jeg starter ikke med teksten før jeg har et slags konsept eller en idé om hva låten skalhandle om.

Hvordan er denne utgivelsen i forhold til ting du har gitt ut før? (Inkludert soloalbumene dine og Kråkelølv-platene).

– Forskjellen mellom Kråkesølv og mitt soloprosjekt er ganske åpenbar. Kråkesølv opererer i en annen sjanger enn det soloprosjektet mitt gjør. Det som skiller «Kosmos og kaos» fra mine to forrige soloalbum er hovedsakelig lydbildet. Produsent Lars Myrvoll har fått ganske frie tøyler, og vi har kun brukt musikere vi ikke har jobbet med før. Jørgen Træen, som har mikset skiva, har også hatt veldig mye å si for at lydbildet på dette albumet klart skiller seg fra de to forrige. Tekstmessig er også «Kosmos og kaos» mer variert enn mine tidligere utgivelser.

På en av låtene synger du “alt er ved det samme, men nå er jeg ny, så alt er forandra på ny”. Hvordan er alt forandret?

– Den låten skrev jeg da jeg hadde en slags manisk opptur, noe jeg har i blant. Ting var
tilsynelatende akkurat som tidligere, men følelsen av tingene var totalt forandret. Det er litt som å være forelsket, når forelskelsen gjør alle aspektene ved livet bedre, ikke bare tanken om eller følelsen av den personen man er forelsket i.

Hva tar du utgangspunkt i når du skriver tekster?

– Det er som regel egne observasjoner av livet, eller andres historier. Men det kan også være at jeg starter med én god linje og bygger en hel tekst ut fra den. Eller at et ord eller begrep blir til en sang. Slik som låtene «Din trofaste øyentjener» og «Damokles» fra mine to tidligere album.

Hva mener du selv er din største styrke som musiker og tekstforfatter?

– Det er et veldig vanskelig spørsmål for meg å svare på. Jeg tviholder på at tekst er viktig i musikken. Det er kanskje en styrke?

Hvem er din største kritiker? Deg selv, eller andre nære kollegaer, venner, familie

– Uten tvil meg selv. Jeg viser sjeldent ting jeg har laget før de er ferdige.

Hva er din hittil største opplevelse som artist? (Inkludert tiden med Kråkesølv).

– Jeg tror det må ha vært da vi med Kråkesølv framførte bestillingsverket «Kjetterbålet» på
Varangerfestivalen i 2015. Det var noe vi hadde jobbet veldig lenge med, og det var utrolig mange mennesker involvert både på og av scenen. Det var første gang vi gjorde noe slikt, og jeg tror aldri jeg har vært så nervøs før. Men det gikk veldig bra!

Hva skjer fremover med deg?

– Målet er å få spilt så mye som mulig, skrive ny musikk og kanskje reise litt utenom spillejobbene.

 

 

Her kan du søke etter og låne musikk, noter, tegneserier og bøker i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 64 andre abonnenter