Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Ingela Nøding Kommentarer 29. oktober 2015

Den nye boktypen ingen snakker om

 Bildebøker for voksne har økt i antall det siste tiåret. Men sjangeren faller mellom alle stoler i bokbransjen. Det har Emma-Lisa Namløs gjort noe med.

Tekst: Ingela Nøding/Foto av Emma-Lisa Namløs over: privat. Foto av Åse Marie Ommundsen under: Ram Gupta

 -Det finnes ikke noen hylle eller kategori for billedbøker for voksne, sier Emma-Lisa Namløs. Da hun jobbet med en bildebok for barn, oppdaget hun at den grenset mot voksenlitteratur. Det satte i gang en prosess hvor hun forsøkte å finne ut om sjangerbrytningen kunne oppfattes som problematisk av leseren og bokbransjen. Hun fant ut at billedbøker for et voksent publikum sjeldent blir plassert i voksen skjønnlitterær avdeling, verken i bokhandler eller på bibliotek.

Det finnes ikke noen hylle eller kategori for billedbøker for voksne.

-Bildebøker for voksne mangler visningsrom i bokhandler og biblioteker, hvor bildebøker som tydelig er skrevet for voksne plasseres sammen med barnelitteratur 0-6 år. Bøkene passer heller ikke inn under seksjonen for underholdningslitteratur, og faller også utenfor i seksjonen for kunstbøker og antologier. Det kan høres banalt ut, men i praksis er dette en medvirkede faktor når butikkene utelukker billedbøker for voksne fra innkjøpslistene, sier hun.

ase-marie-ommundsen-pressebilde (3)Økende fenomen

Namløs oppdaget at Kulturrådet i 2014 hadde åpnet opp for påmelding av bildebøker for voksne på innkjøpsordningen og begynte å etterforske hva dette kunne fortelle om sjangerens posisjonering i det norske markedet. Var dette en trend på fremmarsj?

Det kan Åse Marie Ommundsen ved HiOA bekrefte. Hun er så vidt hun vet den eneste personen i verden som har forsket spesifikt på bildebøker for voksne. -Bildeboka for voksne begynte på 1990-tallet som et skandinavisk fenomen. Siden da har en rekke forfattere lekt med grensene mellom litteratur for barn, ungdom og voksne. Og parallelt med tendensen til å gi ut stadig mer avanserte allalder-bildebøker, begynte forlagene også å publisere bildebøker eksklusivt for voksne. Siden 2000-tallet er fenomenet økende også internasjonalt, forteller hun.

Siden 2000-tallet er fenomenet økende også internasjonalt.

Om høstenIngen produksjonsstøtte

Da Namløs undersøkte sjangerens levekår ytterligere, oppdaget hun stadig flere utfordringer. -Illustrert skjønnlitteratur for voksne og allalderlitteratur har ikke egne bokgrupper når man melder bøker på Mentor (Mentor er et webbasert søke- og bestillingssystem for bøker og andre varer fra alle forlag og utgivere i Norge, red. anm.). Dette fører til at man blir tvunget til å plassere boken innenfor rammer hvor den ikke hører hjemme. En allalderbok er jo nettopp en allalderbok, og ikke en barnebok eller en voksenbok. Det fins heller ikke egen produksjonsstøtte for bildebøker for voksne, selv om det er en like smal (om ikke smalere) sjanger enn tegneserier – som har en slik ordning.

Underveis i researcharbeidet satt hun på Deichmanske hovedbibliotek og kom i kontakt med bibliotekar Karen Hagen. Hun snakket også med Ommundsen, Marie Johansen, barnebibliotekar på Deichman, og Svein Størksen i Magikon forlag. Etter noen søknader til Fritt Ord og Kulturrådet var plutselig det som hadde startet som forsiktig nysgjerrighet blitt til et spennende prosjekt i regi av Namløs og biblioteket. Resultatet er seminaret «Billedbøker og illustrert litteratur for voksne» sojegerenm går av stabelen fredag 30. oktober på Deichmanske hovedbibliotek.

Stor velvilje

Namløs har opplevd stor velvilje i bransjen under arbeidet med seminaret. Foredragsholdere har takket ja til å komme, kulturråd, forlag- og forfatterforeninger har promotert arrangementet i sine nettverk og påmeldingene har drysset inn.

– Bildebøker for voksne har vel knapt hatt noen status tidligere, ettersom det har vært lite oppmerksomhet omkring fenomenet, sier Åse Marie Ommundsen. – Men nå som bildebøker for voksne er tatt inn i varmen av innkjøpsordningen, demonstrerer jo det at fenomenet er anerkjent og tatt på alvor, i hvert fall av deler av kulturfeltet i Norge.

Det kan virke som bransjen er sulten på mer informasjon om denne typen litteratur. Emma-Marie Namløs er fornøyd: -Antall påmeldelser har overgått alt vi våget å håpe på da vi lanserte seminaret. Dette leser vi som et tegn på at det er stor interesse for feltet. Vi håper at dette seminaret kan bidra til å bedre vilkårene for sjangeren i bransjen.

 

Seminaret er gratis. Vil du delta? Send en epost til: karen.hagen@kul.oslo.kommune.no

Bokomslag: Om høsten av Karl Ove Knausgård/Vanessa Baird, Oktober og Jegeren av Per Dybvig, Cappelen Damm.

Her kan du se utdrag av bildeboka Namløs jobbet med:

www.hybridbok.no

bildebøker

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.