Av: Anniken Thorsen Anbefalinger 20. juni 2013

Nærmere høst av Marianne Kaurin

nærmerehøst2

I den prisbelønte boka  Nærmere høst befinner vi oss på Grünerløkka i Oslo. Det er sommer, det er 1942. Det er krig i Norge. Myndighetene  har begynt å stramme grepet om de norske jødene. De får stempel i passet sitt, og de må sy en gul stjerne på klærne sine. Jødiske forretningsmenn får daglig malt stygge slagord på butikkfasadene sine. Stemningen er anspent i Oslo. Det trekker opp mot høst. Høsten da alt skal bli annerledes.

Ilse er 15 år og venter på nabogutten Herman på Olaf Ryes plass. Hvorfor dukker han ikke opp? Bryr han seg ikke om henne likevel? Hvorfor har han da invitert henne på kino? Ilse er i hvert fall forelsket i ham, og fortviler over at han svikter henne.  Men også Hermans foreldre lurer på hva han egentlig driver med for tiden. Han oppfører seg så merkelig. Han er mye borte. Han har begynt på malekurs, han som aldri har vært opptatt av kunst.

Ilse er en helt vanlig tenåring. Hun bor med familien sin i Biermannsgate 10. Nå som det er sommer og skolefri jobber hun og den eldre søsteren i butikken til faren. Den siste tiden har faren hver dag begitt seg avgårde til jobb en time tidligere enn vanlig. Ilse vet ikke hvorfor. Men faren gjør det for skåne jentene sine mot virkeligheten så lenge han kan. Han skjønner at han ikke vil greie det så mye lenger.

Den skjebnesvangre natten

Natt til 26. november 1942 ble 532 norske jøder hentet i hjemmene sine og sendt til konsentrasjonsleirene med skipet Donau. Bare ni kom tilbake. Dette er historien til noen av dem, slik de kan ha opplevd den siste sommeren før alt ble annerledes. Det er også historien til noen av de mange nordmenn som arbeidet i det stille for å redde mennesker i nød, og til de som ble tvunget til å hjelpe til med arrestasjonene og som ikke klarte å stå imot. Hvem kan du egentlig stole på når det er krig? Naboen? Din beste venn? Kanskje ingen?

Når vi leser om krigen og jødeforfølgelsene er det vanskelig å ta grusomhetene inn over seg. Handlingene var så voldsomme og ofrene så mange. I denne boka ble jeg kjent med noen få mennesker og deres liv og skjebne. Ilse lever sitt liv i samme by som meg, og vandrer i gater jeg kjenner. Hennes historie berørte meg. Kanskje vil den gjøre like sterkt inntrykk på deg?

Dette er debutromanen til Marianne Kaurin. Hun vant nylig uprisen for boka, sammen med Ellen Fjestad som har skrevet Sammen skal vi holde himmelen.

Boka passer  for deg som likte Anne Franks dagbok og Gutten i den stripete pyjamasen.