Av: larsjunge Anmeldelser 31. mars 2016

Plateanmeldelse: Karokh «Needle, Thread & Nail Polish»

Karokh_NeedleThreadNailpolish_digital

Artist: Karokh

Singel: “Needle, Thread & Nail Polish” (2016)

Plateselskap: NO FOREVERS

5

Karokh er for meg et ubeskrevet blad, men dette er ikke deres debut. For to år siden gav de ut sin selvtitulerte førsteplate på det amerikanske plateselskapet Loyal Records. Det låter som kunstskole-indie med jazz-elementer. RETT OPP MIN GATE, der altså!

Vokalen består stort sett av (engelsk) dikt-proklamering (ish), på en jazzete måte uten å bli helt Jan-Erik-Vold-Kulturuke-Ulturkuke. Av og til kommer det inn en trompet, andre ganger ikke. Snurrige en-strengs gitarriff kommer og går som det passer seg. I det hele tatt låter det kalkulert og kontrollert vindskeivt. Dette er flinke folk som velger å spille haltende, litt bakpå. Det låter profesjonelt vindskeivt, om du skjønner (det er en vesensforskjell).

Låtene er luftige, til tross for at det er mange instrumenter med i miksen, men alle får sin tilmålte tid og det blir aldri en brun smørje av lyd. Dissonansen er akkurat passe porsjonert ut slik at man ikke blir sliten i ørene. Det er i det hele tatt veldig stimulerende å høre på ettersom man ikke vet helt hva som skjer utover i låtene. Karokh forholder seg ikke til vers, refreng, vers, bro, refreng, refreng. De sparer oss også for forutsigbare skalaløp. Men det hele er vektet slik at det ikke bli helt galehus heller. Det ligger fine melodilinjer i bunn på de fleste av låtene.

«Needle, Thread & Nail Polish» er et overraskende og særs hyggelig nytt bekjentskap for min del, og kommer garantert til å være med når året skal oppsummeres.

Lars Junge

karokh bandbilde