Content marketing på 70-tallet
Avisartikler med sponset innhold er kanskje in nå. Men det er 40 år siden snikreklamen kom i bokform.
Tekst og foto: Kristian Reppesgård
I dag lørdag er det bokloppemarked på Hovedbiblioteket og vi stempler «Utgått» i gamle bøker så svetten spruter. Men av og til må vi legge ned stempelet, rette på brillene og se nærmere på boka som snart kan bli din. For eksempel denne:
Det er ingen spøk å drive med kulturformidling på lavt budsjett, og det er lett å falle for fristelsene som oppstår. Glomdalsmuseet ga i 1971 ut Go’blonken : skrøner frå skog og fjell, sponset av diverse lokale bedrifter. Hvem som kom på idèen om å snike inn sponsorenes navn i tekstene vet jeg ikke, men resultatene er ikke alltid så elegante. Eller heldige. Her er siste del av historien om Oliver som melket en okse (pro tip: ikke melk en okse), og en lite diskret reklame for Elverum Meieri.
Og så var det gårdsgutten som spiste KJØTTKAKER FRA ELVERUM SLAKTERI, da!
Go’blonken: skrøner frå skog og fjell og tusenvis av andre bøker finner du altså på Deichmanske hovedbiblioteks loppemarked lørdag 25. april 2015 fra kl.11.00-16.00.