Søk Meny Lukk
Lukk
Av: litteratur Kommentarer 19. april 2016

Do It Yourself på 80-tallet

Nå kan kidsa spille på t-banen med 4G-dekning. I gamle dager skrev vi dataspillene selv.

Tekst: Kristian Reppesgård

Spillinteressert ungdom nå til dags aner ikke hvor enkelt de har det, der de sitter med laptopene sine og laster ned spill på mangfoldige GB i løpet av minutter.

Maskinvaren hadde kraft nok innabords til å vise en karakter “gå dør”, men hovedregelen i sjangeren var tekst, tekst og mere tekst.

I min ungdomstid måtte vi besøke hovedbiblioteket for å låne Commodore 64 på eventyr : en veiledning i å spille og skrive eventyrspill (Mike Grace, 1985). I denne boken fant vi oppskriften på Marerittplaneten, et grafikkløst, tekstbasert eventyrspill.

Nervepirrende venting

Da vi kom hjem, skrev vi 40 000 linjer i Commodore 64 Basic programmeringsspråk, krysset fingrene for at den tilkoblede kassettspilleren fungerte som den skulle, før vi lagret teksten. Noen nervepirrende minutter senere skrev vi kommandoen “run” for å starte spillet.

Kommunikasjonsproblemer

Tekstbaserte eventyrspill som Marerittplaneten var virkelig en sjanger for seg selv. Spillene beskrev ofte et scenario, og tok imot tekstkommandoer fra spilleren. En typisk dialog mellom datamaskin og spiller kunne fort se slik ut:

-Du befinner deg i et tomt rom. Du ser en dør på den nordlige veggen. Hva vil du gjøre?

-Jeg vil gå til døren og se hva som er i neste rom.

-Beklager, jeg forstår ikke. Hva vil du gjøre?

-Gå til døren.

-Beklager, jeg forstår ikke. Hva vil du gjøre?

-GÅ DØR

-Ok!

Mye tekst

Visualiseringen av spillenes handling måtte som regel foregå i spillerens hode. Maskinvaren hadde kraft nok innabords til å vise en karakter “gå dør”, men hovedregelen i sjangeren var tekst, tekst og mere tekst.

Og desperat gjetting etter hvilke ord programmereren var ute etter.

Ål

-Drep ål med bombekaster. -O.K.!

Kodeord

Nøkkelen til progresjon var alltid å finne det ene ordet eller

robot

Roboten Victor.

ordsammensetningen. Litt som å kommunisere med en kverulantSiri fra helvete, der hun stiller spørsmålene og språkforståelsen reduseres 99.9% ved mottak av inndata.

 

Marerittplaneten er for øvrig ikke helt fri for grafikk. Forfatteren/programmereren Mike Grace ville gjerne ha en visuell representasjon av roboten Victor.

Rikt utvalg

På hovedbiblioteket har hele to eksemplarer av Commodore 64 på eventyr : en veiledning i å spille og skrive eventyrspill overlevd en rekke kasseringsrunder og stått trygt på hylleplassen sin i over 30 år.

I hyllene på Deichman kan du i tillegg til dataspill finne litteratur om dataspill og ulike programmeringsspråk.

For de spesielt interesserte: en opplæringsvideo i Commodore 64:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zAndQn1p5L8[/youtube]

 

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.