Søk Meny Lukk
Lukk
Else Barrat-Due Foto: Ole Karland
Av: werabirgitte Intervjuer 5. april 2020

Blir aldri lei av krim

– Jeg har fått en stor dose krim, men blir aldri lei, sier Radioteaterets regissør Else Barratt-Due. Her gir hun deg tips til krimhørespill i påsken.

Tekst: Wera Birgitte Holst / Foto: Ole Karland / Omslag: NRK, Lydbokforlaget

Else Barratt-Due har vært ansvarlig for krimhørespillene i NRK siden 2008. I tillegg har hun vært leder av Riverton-juryen som hvert år deler ut pris for beste krimroman. Naturlig nok har denne instruktøren, produsenten og dramaturgen veldig mye krim.

Årets påskekrim

Årets påskekrim rakk akkurat å bli ferdig før koronaen kom.

– Det var flaks. Vi kan jo ikke lage radioteater nå, understreker regissøren.

Nå gleder hun seg til å høre påskekrimmen, som hun for en gangs skyld ikke har vært med å lage. Den heter Isblind og er basert på et manus av Knut Nærum. Forfatteren er påvirket av gamle krimforfattere som Agatha Christie, og han blander komedie og krim.

– Det å ivareta komedie i krim er veldig spennende og komplisert. En helt annen utfordring enn tradisjonell krim, forklarer Else, som selv var med på å lage fjorårets påskekrim Voodoo på vestkanten av samme forfatter.

Radioteatrets påskekrim - Isblind (2:4) «Døden på isen» - NRK Radio

Flere hørespill til påsken

Else Barratt-Due har pløyd seg gjennom en masse krimbøker for å finne tekster som egner seg for drama. Hun leter gjerne etter aktuell norsk krim i tillegg til klassikerne.

– Vi har ofte valgt storyer som er både underholdende og løfter opp problemstillinger i samfunnet, opplyser hun.

Og du trenger absolutt ikke å kjede deg i påsken hvis du liker krimhørespill. Barratt-Due trekker frem flere eksempler på hørespill som kombinerer underholdning og samfunnsengasjement:

Made in Norway av forfatter Vegar Steiro Amundsen er en ny krim som handler om våpeneksport.

– Den forteller noe om verden vi lever i i tillegg til å være underholdende. En bra produksjon, mener regissøren.

Døden ved vann | Lydbokforlaget

Døden ved vann av Torkil Damhaug er et annet eksempel. Damhaug er selv psykiater og denne dramatiseringen avdekker blant annet hvordan det er å være barn under omsorgssvikt.

En annen samfunnsengasjert krim er Tom Kristiansens Profitøren:

– En sterk og kjempefin påskekrim fra 2011 om profitørene under krigen, slår Barratt-Due fast.

Hun anbefaler også Trollspeilet av Tom Egeland.

– Det er en kjempespennende thriller om en seriemorder, hvor en kjent journalist kommer i en farlig situasjon, forteller hun. 

Sverger man til klassikerne, kan man høre på Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle, som er blant Else Barratt-Dues favoritter:

– Her er det mange å ta av, men jeg anbefaler gjerne Fryktens dal. Handlingen beveger seg mellom to kontinenter og tar opp sosial urettferdighet, nærmere bestemt utnyttelse av gruvearbeidere.

Vi har selvfølgelig et godt utvalg av hørespill i samlingen vår på Deichman. Akkurat nå er samlingen utilgjengelig på grunn av korona-situasjonen, men du kan uansett høre disse gratis i NRKs nettspiller eller som podcast:

https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill

Prøv også vår nye ebok-tjeneste Allbok. Her kan du låne flere av bøkene som e-bok.

Fra roman til drama

Når hun skal finne tekster som egner seg som hørespill, ser Else Barratt-Due gjerne etter tekster med én hovedperson som vi kan følge gjennom hele historien.

– Det er lett å miste fokus hvis en skal inn i for mange personer underveis, utdyper hun.

Så gjelder det å bearbeide teksten. I samarbeid med flere gjør hun teksten om til dramatikk:

– Vi kan for eksempel velge å legge en scene helt på begynnelsen av hørespillet. I det hele tatt velger vi ut de scenene som har framdrift. Skildringer av natur er derimot ikke så spennende, da faller vi fort av.

I tillegg må hun skape gode replikker for å få til dramatisk dialog.

– Det tar sin tid å få et veldreid manus, slår hun fast.

Kryper inn i øret

Selve lydbildet er også med på å skape dramatikken.

– Det er vårt ansvar å få lytterne til å skape indre bilder. Vi må få dem inn i et landskap hvor de glemmer tid og sted. Jeg mener at radio kan lage indre film som vekker så sterke ting i oss fordi vi er alene i lyduniverset, forklarer regissøren.

Hun trekker frem Macbeth som eksempel. Stykket av Shakespeare er nesten som en thriller, hvor kongen blir drept.

– Når Macbeth spilles på scenen må du se på han. På radio kryper han nesten inn i øregangen. Mikrofonen kan komme veldig tett på innsiden av et sinn, påpeker Else Barratt-Due.

Macbeth - NRK Radio

Ikke utseendet som teller

Regissøren slipper å fokusere på det ytre når hun skal besette rollene:

– På scenen har jo utseendet mye å si. Don Juan må for eksempel være litt lekker, fastslår hun.

I Radioteaterets rollebesetning er det derimot stemmen som teller.

– Det er ofte sånn at du vet hva slags stemme som passer til hvilken rolle. Stemmen gir en stemning, disse ordene kommer jo av samme stamme. Stemmen skaper et indre visuelt bilde i lytteren.

Det er ikke vanskelig å få tak i skuespillere til rollene:

– Vi kan velge fra øverste hylle. Skuespillerne sier at de synes det er kjempegøy. Det er nesten oppdragende å jobbe med tilstedeværelsen i språket. En må være veldig presis og unngå småord som “æh”, utdyper hun.

Pandemi-hørespill

I trifidenes dager - John Wyndham - Hørespill - Lydbok | FabelRadioteateret kan sannsynligvis ikke gjøre flere opptak før tidligst mai eller juni. Selv sitter Else koronafast hjemme med mannen sin. Hun savner nærheten til barn og barnebarn.

– Det er vanskelig å vite hvordan man skal gjøre ting i disse dager. Man blir kreativ med vasking hjemme. Men vi er i en gunstig situasjon hvor vi ikke mister lønn, legger hun til.

Staben har fått beskjed om å være fleksible. Selv om hun tar en pause fra krimhørespill, er ikke Barratt-Due arbeidsledig. Nå lager hun Sommer i P2-portretter. Hun velger ut personer som skal skrive en halvtimes fortelling, og så følger hun opp teksten.

– Jeg ønsket å holde på med noe annet en stund. Det er fint å få lage andre programmer, og ikke minst snakke om andre ting enn bare pandemi-krisa, synes Else Barratt-Due.

Men for dem som aldri går lei av pandemi-relatert stoff, har regissøren et aktuelt hørespill-tips på tampen: I trifidenes dager av Wyndham.

– Da pandemien slo inn sa faktisk mannen min: Dette er litt «trifidenes dager»!  Det er et skummelt hørespill som handler om en slags pandemi. Menneskenes fremtid er truet av morderiske planter, og et spesielt lysfenomen som gjør folk blinde. Selv om vi ikke blir blinde nå, må vi handle på andre måter. Vi blir kjent med sider vi ikke visste at vi hadde, sier hun ettertenksomt.

Biblioteket

Else Barratt-Due har allerede fått en sniktitt på det nye biblioteket i Bjørvika. I forbindelse med P2-lytternes romanpris laget nemlig NRK live radioteater ut av vinnerromanen Vi er fem av Matias Faldbakken.

– Å lage radioteater i biblioteket er noe av det morsomste jeg har gjort på lenge, sier hun begeistret.

– Det var kjempestilig der! Jeg tror alle kommer til å gå dit, ikke bare for å lese bøker men også for å møtes sosialt!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.