no image
Av: Victor Josefsen Anmeldelser 26. januar 2012

La Boheme, live fra Den Norske Opera & Ballett

Nasjonaloperaen presenterer La Bohème direkteoverført fra Operaen i Bjørvika til lokale kinoer på mer enn 45 steder i Norge. Du kan låne CD’er, DVD’er, bøker og musikknoter av La Bohème hos oss!

Alle norske kinoer ble digitalisert i 2011, og dette er første gang så mange kinoer er med på en direkteoverføring. Operaen og La Bohème er først ut. 4. februar vil overføringen av La Bohème gjøres via satelitt og en helt ny streamingløsning, og vil ha en egen introduksjon og et pauseprogram der Solveig Kringlebotn (som du kan låne musikk av hos oss) gir kinopublikummet en kikk bak scenen i Operaen og intervjuer de involverte.

La Bohème er den mest spilte operaproduksjonen i Norge noensinne. Stefan Herheim vokste opp med Den Norske Operas gamle produksjon, som fra 1963 ble spilt 205 ganger frem til utflyttingen fra operaen på Youngstorget. I sin nye og aktualiserte La Bohème inkorporerer Herheim og hans faste scenograf og designer Heike Scheele denne gamle produksjonen. Her dør ikke den kvinnelige hovedrollefiguren Mimi av tuberkulose, som i Puccinis (du kan låne CD’er, DVD’er, bøker og musikknoter hos oss) verk fra 1800-tallet, men av kreft.

Herheim står bak noen av Nasjonaloperaens største suksesser, med Julius Cæsar, Tannhäuser og Lulu, og arbeider ved verdens største operascener, slik som wagnertempelet Bayreuth, Festspillene i Salzburg og Deutsche Staatsoper. I den nye produksjonen av La Bohème møter han den internasjonale anekrjente dirigenten Eivind Gullberg Jensen. i fjor mottok han Arve Tellefsens Musikerpris på bakgrunn av sin eventyrlige karriere og imponerende suksess i utlandet. Det er første gang de to samarbeider. (Du kan låne CD’er, DVD’er, bøker og musikknoter hos oss, bare klikk på lenkene).

Herheim har mottatt strålende kritikker rundt sin aktualiserte versjon av Puccinis mesterverk som hadde premiere på Operaen i Bjørvika 20. januar.

– Når vi med denne nyproduksjonen nærmer oss La Bohème på grunnlag av vår egen tid og virkelighet, gjør vi det i håp om å kunne gjenopplive den umiddelbare suggesjonskraften og betydningen dette verket engang hadde, sier Herheim.

Du kan låne CD’er, DVD’er, bøker og musikknoter av La Bohème på Deichmanske bibliotek, Musikkavdelingen!

Foto/Copyright: Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett