Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Stian Bjørnsson Hope Anbefalinger 20. november 2012

Daniel Paulsens Chaoes Theory

Hvor mye lyd kan én man lage? Masse, i følge Daniel Paulsen. Han får riktignok litt drahjelp av Petter Haukaas, men på torsdag 22/11 kl. 17.00 blir det slagverkaction på Deichman.
Vi får både standardverker og urfremføring, så dette må du ikke gå glipp av.

 

 

Daniel Paulsen er en slagverker på 23 år, som studerer på Norges Musikkhøgskole.
Hans musikalske interesser spenner over mye, men han har en særlig interesse for samtidsmusikk.
«Som slagverker er ny musikk veldig spennende, da man får spille mye utfordrende musikk, samt gjøre ting litt utenom det vanlige, og spille på instrumenter litt utenom det vanlige», sier han.

På konserten kommer det en blanding av slagverksrepertoar. Det spilles to store standardverk for solo slagverk: I ching (kun 1. sats) og Psappha.
I ching er skrevet av den danske komponisten Per Nørgård, og er basert på hexagrammer fra boken I Ching (the book of changes), en av de eldste kinesiske tekstene. Dette stykket er skrevet for mange forskjellige instrumenter, både østlige, vestlige og afrikanske, og har et tydelig særpreg.
Psappha er skrevet av Iannis Xenakis, en av de største multikunstnerene gjennom tidene. Han har skrevet mange sentrale verk for og med slagverk, og er en svært viktig figur i slagverkets utvikling fram til i dag. Psappha er hans største soloverk, og det har i motsetning til I ching en veldig åpen instrumentasjon. Her kan utøveren selv velge sine instrumenter innenfor gitte kategorier (skinn-, tre- eller metall-lyder).
Dette gjør stykket veldig åpent, og det finnes like mange forskjellige versjoner av det som utøvere som spiller det.

I tillegg til disse stykkene, blir det spilt to stykker for kvarttonemarimba.
Dette er et instrument utviklet av Kjell Tore Innervik under hans stipendiatstilling
ved Norges Musikkhøgskole. Det består av én normalt stemt marimba, og én marimba stemt en kvart tone lavere.

På konserten blir det spilt ett solo stykke og en duett for dette instrumentet.
Solostykket heter Nexus, og ble skrevet av Clemet Rotevatn i 2011.
Rotevatn er student ved NMH, hvor han nå går siste året på sin bachelor i komposisjon.

Kvarttoneduetten er skrevet av Devon Yasamune Toyotomi, og blir konsertens urfremføring.
Stykket heter Chaos Theory, og tar for seg marimbaens klang på en unik måte.
Komponisten er også opptatt av å bryte ned tonaliteten, for så å bygge den opp igjen.

Det blir med andre ord et variert program, som jeg håper kan treffe mange, avslutter Paulsen.

 

Konserten finner sted i Foredragssalen på Deichman, og den starter kl. 17.00.
Gratis inngang!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 24 andre abonnenter