Av: Victor Josefsen Anmeldelser 7. august 2014

Øya 2014: Brody Dalle – Åpningslåtene var bankers, men så…

DSC_5597

Tekst: Victor Josefsen

Roskilde Festival 2013 proklamerte vokalist Jehnny Beth i Savages: ”Sorry”, Im tired, mens hun småmanisk fartet rundt på scenen. Og Savages virket generelt slitne, og musikalsk sett ble det en heseblesende opplevelse. På Øyafestivalen 2014 proklamerer Brody Dalle at flybagasjen hennes ble sporløst borte On the Road til Norge, og at hun derfor brukte samme t-skjorte som da hun entret flyet, «en t-skjorte som luktet sjiraff», delte Brody Dalle med publikum. Kul rosa t-skjorte, med Sid Vicious-trykk,  ihverfall.

Det var tydeligvis mange ihuga The Distillers-fans til stede foran scenen, for å finne ut hva Rock Chick Brody Dalle har brukt tiden på siden siste utspill med  gruppa. Svaret fra Brody kom med åpningslåtene «Rat Race» og  «Don’t Mess With Me», fra årets soloskive «Diploid Love». Bankers. Det samme med de påfølgende The Distillers-låtene, vel, noen av dem. Og likte du det du hørte til å begynne med av Brody Dalles Øyakonsert, blir det nok mer å hente  neste gang  Dallle gjester Norge. Hele konserten under ett manglet dessverre samme fraspark og friksjon. Misfits-coveren «Hybrid Moments» var heller ikke  Top-notch, men fint at Brody minner publikum om akkurat det bandet.

front

Om det var Brody Dalles sjiraff-illeluktende t-skjorte som satte en demper på bandkjemien deler av konsertsettet, skal jeg ikke uttale meg om, okke som, på sitt beste framviste Brody Dalle samme coolness og punka edge som i tiden med The Distillers – og synliggjorde at det ikke er tilfeldig at hun har fått mye mediablest i utlandet i forbindelse med soloskiva «Diploid Love».

Kommer hun  framover opp med like gode låter som før, og skifter t-skjorte til konsertene, vil hun fortsatt være i front som en av de ledende Rock Chicksene (eller Rock Dudene, for den saks skyld), uavhengig av den ujevne Øyaframføringen.

Røff liktlydene punk-pop-rock som Brody Dalle ( The Distillers) er eskponenter for, er avhengig av at pure energi kompenserer mot lite variasjon, når dét trengs.  Noe av energien fordampet beklageligvis denne solrike Øyadagen, men til gjengjeld var høydepunktene, ja, skikkelige høydepunkter.

IMG_6538

DSC_5587

DSC_5624