Av: larsjunge Anmeldelser 17. april 2016

Anmeldelse: Panda Panda «Millions EP»

Artist: Panda Panda

EP: “Millions EP”

Plateselskap: Riot Factory

5

Tekst: lars Junge

Det digitale blekket jeg brukte på Panda Pandas nydelige singel “Halcyon Years” har knapt tørket før “Millions EP” nå er klar for utgivelse. Mine nye favoritter ligger ikke på latsiden, og godt er det. EP’en består av fire låter: “New Friends”, “Halcyon Years”, “Why Are You Still Here?”, “Fuels” som alle er smidd over samme iørefallende lest. Smørmyk shoegaze med deilige synther og kompleks struktur. Hjerne og hjerte får like mye.

“På høyde med det beste fra utlandet” er ikke lenger en gangbar term i dagens musikk-Norge. “Bedre enn det meste fra utlandet” er min nye holdning. Vi ser det innen mange sjangre: elektronisk, jazz, metal og løsere indie-varianter som shoegaze i Panda Pandas tilfelle. Produksjonsteknikken har tatt sjumilssteg. Låtene er originale, smarte og frasering og diksjon er ikke lenger rødmende. Band og artister er inspirert av mer eklektiske ting enn tidligere, kanskje det er på grunn av at mer musikk er blitt tilgjengelig gjennom strømming? Band i dag er en fusjon av mer aparte stiler og uttrykk enn for en del år siden, da det var litt for tydelig hvem de var inspirert av. «Disse har åpenbart hørt mye på Pearl Jam», eller «Disse har hørt på *gulp* Red Hot Chili Peppers», og så videre.

Panda Panda har vitterlig hørt på My Bloody Valentine og Yo La Tengo, MEN referansene er bakt inn på en mye mer subtil måte enn man gjorde i hine hårde dager. Smartnessen er en helt annen.

Rent teknisk er dagens unge band mye flinkere også, vågal påstand kanskje, men det mener jeg. Instrument-trakteringen er rett og slett mye mer solid. Vi slipper forutsigbare chord-progresjoner og dørgende kjedelige skalaløp. Alt er bedre nå enn før i tiden, og Panda Panda er kroneksempelet på det.

Når kommer albumet? Neste uke?

Her kan du søke etter og låne utgivelser, noter og bøker i Deichmans katalog

Singelanmeldelse: Panda Panda «Halcyon Years»