Av: larsjunge Anmeldelser 25. august 2016

Singelanmeldelse: Young Dreams – «Of the City»

youngdreams

Artist: Young Dreams

Singel: «Of The City» (2016)

Plateselskap: Blanca Records

6

Etter at de vant Spellemanprisen for albumet «Between Places» i 2013, har det vært stille rundt bergenske Matias Tellez og hans Young Dreams. Uansett, her er de på banen igjen med låten «Of The City» – og hvilken comeback-låt! Det er sjelden jeg får hakeslipp, men det skjedde her nå. Jeg får frysninger og euforiske rykninger om hverandre av å høre på låten. Om jeg kan få lov til å sammenligne med to andre artister for å sette et bilde på det, så må det bli en slags fusjon av Tame Impala og (tidlig) Toro Y Moi, bare smartere (såpass, red.anm.).

Produksjonen er plush og deilig. Ikke noe skranglete/sjarmerende indie her. Det låter grandiost og ambisiøst. Samme type klubbsound som Tame Impala. Indiepop med klubbproduksjon. Funker som en kule. Låten i seg selv er også en kanonsterk pop-perle. «Of The City» er en kompleks låt med nydelige strykerarrangement, piano med pedalene nede, cembalo, kongas, cuica?,(synth)kor og en suggererende basslinje som er som revet ut av en Curtis Mayfield-låt.

Man skal ikke kaste om seg med terningkast seks uten videre. Dette er ikke uten videre. Young Dreams «Of The City» er årets låt, det kan jeg si med en gang (*kremt*, du har allerede kalt Auden Preys låt «You Can’t Be Serious» for årets låt, red.anm). Ikke noe kan toppe dette her. Det er en låt a-ha kunne *drept* for. Den er så svimlende bra at jeg nesten blir kvalm. Her har Young Dreams fader meg lagt gullegget!

Da er det bare å holde pusten til platen kommer i 2017.

Lars Junge

Credit_Young_Dreams