Av: Musikkavdelingen Anmeldelser 6. mars 2012

by:Larm 2012 – Jonas Alaska og vennene hans

Tekst og foto: Frank Michaelsen

Å skulle stille med fullt band hver gang man har konsert er ingen selvfølgelighet når man vanligvis benytter ringrever som Thom Hell, David Wallumrød og Torstein Lofthus. Under kveldens by:Larm-opptreden fikk vi derfor oppleve en Jonas Alaska kun backet av bestevennene hans; Mikhael Paskalev og Billie Van. Denne LIPA-utdannede tre-enigheten overdøvet kanskje ikke foregående artist; wunderkind LidoLido, i volum, men hvem trenger volum når man har disse låtene?

For jeg har fortsatt til gode å bli lei av å høre Alaskas rørende og underfundige hyllest til de druknede guttene fra hjemstedet hans i visen ”October”, jeg tar gjerne et gjenhør med biltur-filosoferingen i ”In The Backseat” og ikke minst hjemlengselshymnen ”Morning Light”. I sangen ”If Only As A Ghost” utforsker han tidlig død-tematikken ytterligere og sørger dermed for at gåsehuden vår vedvarer.

Det selvtitulerte debutalbumet anbefales til alle som ikke har hørt det og finnes selvsagt her på musikkavdelingen, og gjett om vi gleder oss til Mikhael Paskalev sitt album!(Paskalev er han som står med armene i kors og korer ved siden av Alaska). For vi kan jo gå gjennom det: Alaska spiller gitar og korer i bandet til Billie Van, Billie Van spiller lap steel og korer i bandet til Alaska, Paskalev korer i bandet til Alaska og Alaska spiller gitar og korer i bandet til Paskalev. Forvirret? Altså, alle spiller i hverandres band! Noen raske YouTube-søk vil gi deg klarhet i hvordan det hele forholder seg og ikke minst, hvordan det låter. (Nemlig fett.)

5 kommentarer til “by:Larm 2012 – Jonas Alaska og vennene hans”