Av: petterboskop Anmeldelser 9. april 2015

Twisted Sister – Not taking it anymore

20. mars døde Anthony Jude Pero, Twisted Sisters trofaste leverandør av stødige rytmer og uforglemmelige trommeriff. Bandet har nylig annonsert at deres siste turné blir i 2016, med Mike Portnoy, kjent fra blant annet Dream Theater, bak trommesettet.

I sin storhetstid på 80-tallet var Twisted Sister et merkelig monster. Deres image skrek glamrock og musikkvideoene var festlige, men studioalbumene var mer og mindre alvorlige greier. En gjennomlytting av for eksempel “Stay Hungry” tar deg med på en rundreise hvor du møter shock rock, ballader med gitarenes choruspedaler stilt til 11 og kjappere låter om å brenne i helvete. Plata er lek og alvor, kjærlighet og mordere om hverandre.

“What do you want to do with your life?”, skrek en noget overspillende Mark Metcalf i musikkvideoene til “We’re Not Gonna Take It” og “I Wanna Rock”. Svaret var enkelt – ungdom vil rocke. Og Twisted Sister la til rette for at ungdommen kunne rocke så mye de ville.

Twisted Sister pakket vekk instrumenter og sminke i 1989, men gjenoppsto i 1997 som et enda merkeligere monster. Etter comebacket har bandet blant annet laget julealbum og nyinnspilling av “Stay Hungry”. Vokalist Dee Snider & co. har turnert mye de siste årene, men har sjelden beveget seg nær Oslo. Når bandet først har vært i landet har det som regel vært på en festival på en campingplass i Indre Trangdal, 70 mil (minst!) fra Oslo. Dee Snider var riktignok på besøk i hovedstaden i fjor for å delta på We Love The 80’s sammen med blant andre Thomas Anders (Modern Talking) og Kim Wilde. Men Twisted Sister i Oslo? Nope!

Godt er det da at festivalen Tons of Rock i Halden har booket bandet i år, for dette blir sannsynligvis Twisted Sisters siste opptreden i Norge noensinne. Festivalen går av stabelen 18.-20. juni, og du kan få med deg blant annet Mayhem, Testament, Gojira og Seigmen i en fantastisk setting på Fredriksten Festning. Her spilles for øvrig også Allsang på Grensen inn, og det er godt å se et initiativ som dytter grensene litt.

Linker til utlån:

Dream Theater
Mayhem