Av: anderssmedstad Anmeldelser 16. april 2015

image

”Mediocre” fra Atlanta-kongen.

T.I.
Paperwork: The Motion Picture
Columbia Records/Sony Music (2014)

3 av 6

Jeg husker jeg kjøpte T.I.s debutalbum I’m Serious i 2001 fordi The Neptunes (Pharrell Williams & Chad Hugo) hadde produsert noen spor der. På debuten viste han lovende takter, men at T.I. skulle bli en stor stjerne virket helt fjernt da. Oppfølgeren Trap Muzik (2003) var glimrende, og ble etterfulgt av min favoritt i katalogen hans, Urban Legend (2004). Siden har han jevnlig gitt ut album som ofte har hatt noen fabelaktige enkeltlåter, men som har vært ujevne og preget av et krampeaktig jag etter hits. Bunnoteringen kom med kjempehiten ”Live Your Life” (med Rihanna), et cheezy makkverk av en låt som samplet O-Zone.

Paperwork: The Motion Picture er Atlanta-rapperens niende album, noe som i seg selv er imponerende. Ikke mange rappere har gitt ut så mange album på store plateselskap, dette er hans første på Columbia. Han har med andre ord klart å holde seg relevant veldig lenge. På Paperwork jobber han blant annet med DJ Toomp, Mike Will Made It og Pharrell Williams, en fyr som har hatt ”the golden touch” det siste året. Her er han litt ujevn, men på ”G Shit” (med Jeezy) treffer han bullseye. Den spretne beaten får meg til å tenke på produsenten Mannie Fresh. Sammen med åpningskuttet ”King”, der T.I. drar på med en forrykende flow, er ”G Shit” albumets høydepunkt for min del. Tittelkuttet er også ganske friskt, her viser T.I. at han kan rappe på hva som helst over en uortodoks 60-talls-inspiret Pharrell-produksjon. Og ”Light Em Up”, der han rapper om sin kompis Doe B, en talentfull artist om ble skutt og drept i fjor, er også godkjent.

De to første singlene, ”About My Money” (med Young Thug) og ”No Mediocre” (med Iggy Azalea), virker desperate fordi han så åpenbart prøver å ri på hypen til de to nevnte gjestene. Låta med Young Thug er ok, men ”No Mediocre” er det mye galt med. En ting er at T.I. har seks barn og har vært sammen med den samme dama i over ti år. Da er det litt pussig å høre han rappe om at han ligger med fullt av ”bad bitches”, aldri noen middelmådige. Jeg er absolutt for å bruke fantasien når man er i studio, men ”No Mediocre” blir litt corny når han gjennom sitt reality-show har bygd seg opp et image som ”family man”. En annen ting er at han her hopper på en trend, vestkystens ratchet-bølge, som han kanskje ikke kler så godt. Og DJ Mustard-beaten er langt ifra hans beste. Men det verste med låta er Iggy, den hvite jenta fra Australia, som forsøker å høres ut som om hun er fra de amerikanske sørstatene, og har latterlige tekster om at hun er ”in tha murda bizness”. Hadde hun i det minste hørtes kul ut så kunne det passert, men stemmen og stilen er så irriterende at jeg synes det er utfordrende å høre gjenom et helt Iggy-vers. Det skal sies at hun har rullet med T.I. og hans Grand Hustle-team i mange år nå, så sånn sett er det naturlig at han putter henne på en single etter ”Fancy”-gjennombruddet, men denne singlen oser kynisk og krampeaktig.

Krampeaktig lyder det også når sangerinnen Skylar Grey ødelegger ”New National Anthem” med sitt gaulete malplasserte pop-refreng. Og hvorfor kaste bort gjesteopptredner fra talenter som Usher og Chris Brown på såpass anonyme spor som ”At Your Own Risk” og ”Private Show”? T.I. spilte, ifølge seg selv,  inn 250 låter til albumet, og det virker nesten som om han valgt ut albumsporene etter hvilke som har med kjente gjester. Men samarbeidene med Lil Boosie, Trae The Truth og Nipsey Hussle synes jeg fungerer ganske bra, T.I. høres comfy og sulten ut sammen med disse.

At ”No Mediocre” pushes som single er ironisk fordi dette albumet alt i alt er så mediocre (middelmådig). T.I. har opparbeidet seg status som en ”sørstatenes Jay Z” og jeg vet han kan bedre enn dette. På mixtapes som ”Fuck Da City Up” (2012) og ”G.D.O.D 2” (med sitt crew Hustle Gang) er han befriende hissig og tøff, men når det kommer til albumformatet blir han litt for polert, hit-jagende og kjedelig.

Du kan låne musikk av utøvere som er nevnt i saka, bare søk her.