Søk Meny Lukk
Lukk
Camilla Kuhn, foto: Maja Hattvang
Av: Marte Storbråten Ytterbøe Intervjuer 9. august 2020

Sommersnakk med Camilla Kuhn

Litteraturbloggen snakker denne sommeren med et knippe illustratører og tegneserieskapere om sommerlesing og om å lage bøker.

Tekst: Marte Storbråten Ytterbøe / Foto: Maja Hattvang / Illustrasjoner: Camilla Kuhn

Varm og bisarr humor preger bøkene og illustrasjonene til Camilla Kuhn. Hun begynte å lage bøker da hun fikk barn og beskriver seg som en sprinter. I tillegg til å produsere lettlestbøker i en forrykende fart er Kuhn mye brukt som illustratør til andres tekster, og i høst kommer Ulf er uvel som er skrevet av Rebecca Wexelsen. Andre høydepunkter i Camilla Kuhns karriere er bildebøkene Samira og skjelettene og Gorm er en snill orm. Har du ikke stiftet bekjentskap med Kuhn enda er det virkelig på høy tid!

Du er både forfatter og illustratør, hvordan jobber du med de to uttrykkene, tekst og bilde? Hva kommer først, selve fortellingen eller bildene?

– Jeg jobber stort sett alltid med tekst først. Jeg har jo en tendens til å tenke veldig visuelt, men når jeg lar det ta overhånd tidlig i prosessen, blir det fullstendig kaos, og jeg klarer ikke å begrense meg. Det er jo gøy å sitte å lage et uendelig antall mulige varianter av en historie, men særlig effektivt er det ikke. Jeg trenger de konkrete ordene, setning for setning til å forankre en historie først, og så spiller jeg opp mot den med tegningene etterpå.

Illustrasjon: Camilla Kuhn

Skummelt for de yngste leserne. Fra boken «Jenta i kista» av Camilla Kuhn.

I tillegg har du skrevet lettlestbøker, hvorfor har du laget så mange av disse bøkene?

– Jeg skal ikke skryte på meg edle motiver og at jeg gjør det for leseopplæringens skyld. Jeg synes rett og slett det er gøy å lage slike små kompakte historier. Det passer temperamentet mitt, og det nedhøvlede språket som slike bøker krever, åpner for masse mye bra humor. Og så er det det der med å klare å fullføre ting, da! Jeg klarer lettere å holde meg selv i tøylene gjennom et slikt håndgripelig prosjekt. Jeg har jo prøvd meg på roman noen ganger, men langdistanse er ikke noe for meg. Jeg er nok en sprinter!

Du har også illustrert bøker skrevet av andre forfattere, for eksempel Dyras beste sjekketriks. Hvordan samarbeider du med andre forfattere når du illustrerer en tekst?

– Jeg har stort sett fått ferdige tekster å jobbe med når jeg illustrerer for andre, så prosessen blir ikke så ulik den jeg er i når jeg illustrerer for meg selv. Det som kommer i tillegg er at jeg kanskje må begrunne valgene mine mer, da, og tolke meg litt frem til hva forfatteren ønsker med teksten sin. Illustrasjonene kan jo endre en tekst ganske mye, så jeg synes det er viktig å ha litt dialog underveis, så ikke forfatteren får sjokk når jeg leverer!

Barn er nok bedre på å lese visuelt enn det voksne er.

Jeg synes du har et helt spesielt uttrykk. Det er utrolig morsomt, fint og fantasifullt, Hva er viktig å tenke på når du illustrerer for barn?

– Jeg tror ikke det er så annerledes å illustrere for barn enn for voksne. Barn er nok bedre på å lese visuelt enn det voksne er. Voksne ser jo ofte på bildene mer som pynt, med mindre det er en ren tegneserie. Men for barna kan man virkelig meske seg i å fortelle med bildene. Så da er det jo viktig å bruke den muligheten, da! Å ikke bare lage pynt, men bruke bildespråket for alt det er verd!

Illustrasjon: Camilla Kuhn

Ulf våkner opp en dag og får diagnosen død! Fra boken «»Ulf er uvel» av Camilla Kuhn og Rebecca Wexelsen.

Hva jobber du med akkurat nå?

– Nå jobber jeg med illustrasjoner til en billedbok med tekst av Rebecca Wexelsen. Hun debuterer som barnebokforfatter etter å ha gitt ut to bøker for voksne. Hun har laget en fantastisk rar, absurd og morsom historie om død, ensomhet og depresjon. Det er en fryd å jobbe med, og litt av en utfordring! Den skal ut sent på høsten, bare å glede seg!

Hva skal du lese i sommer?

– Jeg har ennå ikke fått lest Krypto – Ned i dypet den første boka i debut-serien til Hans Jørgen Sandnes. Jeg bladde litt i den, og bestemte meg til å spare den til en rolig og fin stund hvor jeg kan virkelig bade i dyktigheten hans. Han er altså så dønn solid, og med denne boka gjør han også et visuelt sprang som viser at han har stort register. Sånt blir jeg skikkelig glad av!

– Og ellers tenkte jeg å ta meg litt ferie fra barnelitteraturen og ikke minst kaotisk og koronafokusert samtid, og dra på actioneventyr i fortiden gjennom Bergsveinn Birgissons Reisen til livsvannet, som utpiller seg på Island i kjølvannet av vulkanutbrudd i 1784. Og det skal jeg gjøre akkurat NÅ!

God sommer!

 

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.