Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Katrine Judit Urke Intervjuer 28. august 2020

Sommersnakk med Mari Kanstad Johnsen

Litteraturbloggen snakker denne sommeren med et knippe illustratører og tegneserieskapere om sommerlesing og om å lage bøker. Lars Schwed Nygård avslutta egentlig årets sommersnakk, men vi utvider sommeren litt. Her er Mari Kanstad Johnsen!

Tekst: Katrine Judit Urke / Foto: Auigon Johnsen / Bokomslag: Gyldendal

Mens vi andre har hatt sommerferie, har Mari Kanstad Johnsen vært travelt opptatt med en kunstnerisk utsmykning på en skole i Bergen. Men litt lesing har det blitt tid til likevel. Og en oppfølger til ABC og 3 2 1 er under arbeid!

Gratulerer med enorm suksess med din forrige bok, telle-billedboka 3 2 1! Når jeg tenker på deg og sommer må jeg bare trekke fram Livredd i Syden også, som jeg elsker. Det må jo være den perfekte sommerferieboka?

– Takk for det! Ja, faktisk er det sånn med mange bøkene jeg har skrevet at jeg har begynt skriveprosessen i sommermånedene, eller på reise i varme strøk, og da går tankene automatisk til sommere i barndommen, og med Livredd i Syden kan jeg huske veldig godt at jeg satt i bakgården til studioet mitt i heten og slumret og hørte barn som lekte i bakgrunnen, og fikk et intenst flashback til barndommens ferier, hvor spennende det var med barn som fantes i nabohytter og på campingplasser, og at det var fint å være sammen med foreldre hele dagen, mange dager, men at det også var krevende med alt nytt og fremmed hver dag (i andre land, i hvert fall).

Når du får idé til en ny bok, hvordan jobber du med de to uttrykkene? Hva kommer først, teksten eller bildene?

– Som oftest starter det med skissing, av karakterer og omgivelser. Når det dukker opp noe litt spennende prøver jeg å tegne karakteren flere ganger, og får etter hvert en følelse av om det er noen jeg begynner å bli kjent med, eller om det stopper opp. Så tegner jeg meg frem til starten av en historie, noe slags tema. Etter det blir det mye frem og tilbake mellom tegning og tekst, jeg prøver å tvinge meg selv til å skrive mer for å konkretisere og arbeide raskere, men føler meg tryggest når jeg tegner, derfor blir det mange storyboards. Men jeg ser at når jeg tvinger meg til å skrive ut noe, og så lar det ligge noen dager før jeg ser på det på nytt, danner det plutselig noen helt nye bilder i hodet mitt, som om jeg får noen andre sin tekst, det kan være veldig effektiv idé-starter.

Men jeg ser at når jeg tvinger meg til å skrive ut noe, og så lar det ligge noen dager før jeg ser på det på nytt, danner det plutselig noen helt nye bilder i hodet mitt, som om jeg får noen andre sin tekst, det kan være veldig effektiv idé-starter.

Noen ganger illustrerer du tekster av andre forfattere. Hva er viktig å tenke på når du tegner til en allerede skrevet tekst?

– For meg er det veldig viktig å finne et visuelt uttrykk som jeg synes stemmer med stemningen i teksten. Jeg prøver ofte å bestemme meg for noen dogmer jeg skal holde meg til gjennom hele boka, som at det bare skal være tre farge og én teknikk, men det ender oftest med at jeg endrer fra oppslag til oppslag etter hva som kjennes stemningsmessig riktig. Ofte er det deler av teksten som inspirerer meg mer enn andre, men det pleier å være et godt utgangspunkt for å lage egne vrier på historien, å tenke på de delene av teksten som inspirerer minst, og vri de inn og ut og i alle vinkler og finne nye bilder enn de første som popper opp i hodet. Men, med noen deler av teksten synes jeg det kan være fint å ligge tett på i bildene, for eksempel om det er en emosjonelt viktig scene, da synes jeg ofte det er fint å speile det emosjonelle ganske direkte i bildene.

Hva jobber du med akkurat nå?

– Jeg skal akkurat sette i gang med å illustrere en barnebok med tekst av Kjersti Skomsvold, den er veldig fin! I vår illustrerte jeg en tekst av Frode Grytten, Leggetid, som straks er ute i butikkene, og boka med Skomsvold handler også om leggetid, men med en helt annen vinkling. Det er et stort og viktig barndomstema! Dessuten holder jeg på å skrive en oppfølger til ABC og 321, den handler om spill og flaks, uflaks og rettferdighet. Anna og Mormor krangler mye underveis i denne historien, men jeg tror jeg kommer til å finne en løsning for dem.

Dessuten holder jeg på å skrive en oppfølger til ABC og 321, den handler om spill og flaks, uflaks og rettferdighet. Anna og Mormor krangler mye underveis i denne historien, men jeg tror jeg kommer til å finne en løsning for dem.

Hva skal du lese i sommer?

– Sommeren min begynte veldig sent fordi jeg var midt i fullføringen av en kunstnerisk utsmykning på Nordnes skole i Bergen da andre begynte å ta fri, derfor rakk jeg ikke engang å svare på dette intervjuet! Så nå er ferien nesten over, og jeg har lest: Vi er fem av Matias Faldbakken (beste leseopplevelse i hele år! Kjempemorsomt!), Svømme hjem av Deborah Levy (topp!) og Den odde kvinnen og byen av Vivian Gornick (også nydelig). Utrolig fornøyd med lesesommeren. Jeg var kompromissløs på leseflyt, og tok med en altfor svær bunke fra biblioteket på hytteferie, og leste kun bøker som fenget allerede etter få sider. På sommerferie del 2 av 2 til Træna tar jeg med Siri Hustvedt og den nye Zeshan Shakar.

 

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.