Av: Anniken Thorsen Anbefalinger 13. februar 2015

«Har dere en fin kjærlighetsbok?»

Dette spørsmålet får jeg ofte fra lånere i biblioteket. Det er mange lesere der ute som elsker å krype opp i godstolen med en skikkelig love story.

Tekst: Anniken Thorsen

Og-hjertet-mitt-bareForelskelse og kjærlighet er en viktig ingrediens i mange bøker. Ikke så rart, kanskje. Det betyr jo nesten alt for oss mennesker. Men hedersbetegnelsen «kjærlighetsbok» passer ikke alltid. Kjærlighetshistorien må ha en fremtredende plass i boka for å tilfredsstille en ekte romantiker. I anledning valentinsdagen vil jeg fortelle om en bok jeg tror mange vil like: Og hjertet mitt bare av Elen Betanzo.

«Han begynner å tegne mønstre på innsiden av hånda mi. Jeg sukker, jeg kan ikke hjelpe for det. Han ser på meg og ler. «Skal jeg stoppe?» Jeg rister på hodet, det er ingen som har tegnet mønstre i hånda mi før, jeg vil bare at det skal vare og vare. Og Hester begynner å tegne oppover armen min, der huden er tynnest. Jeg får frysninger. Verdens beste frysninger.»

Emma kjeder seg. Det hjelper ikke at det er sommerferie og sol. Venninnene hennes er bortreist, så hun har ingen å være sammen med. Og nå er hun blitt syk også. Hun ligger på sofaen og venter på mammas venninne Siri. Hun skal se til henne fordi mamma er på kveldsvakt. I stedet er det Siris sønn Hester som låser seg inn og plutselig står foran Emma på stuegulvet.

Hun blir brått oppmerksom på hvor fett håret hennes er, at hun er forkjølelses-rød i fjeset og kledd i slaskete joggebukser. Men det glemmer hun snart. På merkelig vis gjør det liksom ikke noe. Hester er hyggelig. Han lager mat til dem, og de prater så lett sammen. Når han går igjen og hun står ved vinduet og ser etter ham, kjenner hun hjertet sitt. Og det bare slår og slår og slår …

Forelska, forvirra, frustrert

Sommeren er ikke lenger kjedelig. Emma er forelsket, og følelsene gjengjeldes. Men dessverre skal Hester flytte til faren sin i USA for å studere. Emma må starte i 10. klasse med kjærlighetssorg. Hun kaster seg ut i tenåringstilværelsen sammen med venninnene sine. En av dem har en storebror, og gjennom han blir de invitert til spennende fester der de treffer eldre gutter.

Emma jakter på kjærlighet og nærhet, men finner ikke helt det hun søker. Hun gjør noen uheldige valg. Hester sender henne massevis av mailer, men hun får seg ikke til å svare ham.

«Jeg legger fingrene på tastaturet og skriver: Kjære Hester, jeg fikk seks på en oppgave som handlet om deg.
Men jeg holder inne sletteknappen til alt blir borte igjen. Jeg sender ingenting.»

Emmas følelser som forelska, forvirra og frustrert tenåring er fint og troverdig skildret. Boka byr også på en gjenkjennelig historie om forholdet mellom venninner. Emma, Siri og Ronja har kjent hverandre lenge, men det nye ungdomslivet de lever nå, setter vennskapet på prøve.

Jeg slukte denne boka der jeg satt i sofakroken med pledd og stearinlys. Kanskje den kan være noe for deg også?