Av: asletangen Anmeldelser 11. august 2018

Øya 2018 – Heave Blood & Die

I enden av matområdet midt mellom Ølparadiset og Elgbab-boden ligger Biblioteket. En liten oase fylt med strandstoler, cafebord og fritidsaktiviteter. Her ligger også Bibliotek-scenen, den minste scenen på Øya hvor man kan overvære alt fra bokprat til metalkonserter, samtidig som man lager sin egen button og designer et nett. På fredagskvelden var dette åstedet for det tyngste bandet på plakaten.
Tekst: Asle Tangen Foto: Johannes Granseth

Heave Blood & Die var et nytt bekjentskap for min del. Men etter mange positive opplevelser på Biblioteket-scenen de siste årene var jeg ikke vanskelig å be når ultratung doom skulle runde av Bibliotek-scenen. Det var tydelig at mange hadde behov for å få fylt ørene med nedstemte vreng-gitarer, og det koselige lille festivalområdet rundt Biblioteket-scenen ble på kort tid fylt opp av øl og doom-rock.

Heave Blood & Die hadde 20 minutter til rådighet, og den tiden brukte de godt. Her er det ikke snakk om komplisert musikk med temposkifter og intrikate gitarpartier. Her er det rett i tryne, ligge og kverne på et dritfett riff i 5 minutter. Heave Blood & Die låter beinhardt. De tunge gitarene kombinert med monotone seige trommer og en enkel, men effektiv, melodi gir en rå og organisk atmosfære, som gir meg assosiasjoner til folkemusikken. Den melodiøse delen av musikken blir spilt på synth, noe som gir en fin dybde til de monotone gitarriffene. Doom kan for undertegnede bli kjedelig i lengden. Det blir ofte rytmisk veldig ensformig. Heave Blood & Die unngår dette ved å ikke ha 13 minutter lange låter, pluss at de har gode melodier som skaper fine stemninger.

Som liveband låter Heave Blood & Die knalltøft, og med en dansende kvinnelig keyboardist i rekkene, er det en fin kontrast til gutterom-looken resten av bandet kjører. Det er mye energi her, og i løpet av de 20 minuttene Heave Blood & Die har til rådighet klarer de å få sendt gitaristen på en liten crowdsurf ut i Biblioteket til stor applaus fra resten av publikum. Heave Blood & Die fikk virkelig vist seg frem, og det gav absolutt mersmak. Doom-rock til folket!

Plateanmeldelse: Heave Blood & Die – «Vol. II»

Heave Blood & Die – Harakiri i Ferske spor uke 1/2018

Heave Blood & Die – Countercult i Ferske spor uke 48/2017